Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-10, 16:19
Medlem
Ska börja med att jag är novis i skidåkning och det första skidpaketet ska införskaffas nu i vinter.

Har tackat ja till ett erbjudande av en väns väns vän över ett komplett längdskidåkningspaket i klassisk stil men de pjäxor jag fått är skatepjäxor.
Hen påstår att det har ingen betydelse.
Själv känner jag skepsis men kanske det finns någon kunnig här som kan förklara för mig om detta är en bra eller dålig kombination att bli introducerad till sporten på?
Jag vill åka klassisk stil i spår och sjöar utan spår vid enstaka tillfällen.
Citera
2023-11-10, 17:09
Medlem
Starobrnos avatar
Skatepjäxor bör vara lite varmare och ge mer stadga i utförsbackarna. Du kanske inte kan ta ut diagonalsteget lika bra i uppförsbackar. I skiatlon, dvs klassiskt 15 km och sedan skate 15 km, kör väl alla elitåkare med skatepjäxor från start?
Citera
2023-11-10, 17:25
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Ska börja med att jag är novis i skidåkning och det första skidpaketet ska införskaffas nu i vinter.

Har tackat ja till ett erbjudande av en väns väns vän över ett komplett längdskidåkningspaket i klassisk stil men de pjäxor jag fått är skatepjäxor.
Själv känner jag skepsis men kanske det finns någon kunnig här som kan förklara för mig om detta är en bra eller dålig kombination att bli introducerad till sporten på?
Du får ta det for det det er verdt, men selv har jeg gjennom livet hele tiden hatt to par ski. Et par rejelt brede fjellski med god innsving, hel stålkant og løs klatrefell som jeg setter på ved de bratteste tindebestigningene. Med alt klister mm. som man ellers anvender i fjellet er jo det her litt vel mye kliss og strul. Det andre paret er rene, klassiske racingski for bruk i togskinnespor i marka rundt staden, med behov for den til enhver tid riktige smøringen ut i fra vær og føreforhold.
Har begge de senest innkjøpte parene i de to kategoriene ennu, men etter at jeg kjøpte de her for 5 år siden: https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-skin/
har de andre blitt liggende i garasjen. Med disse kan du gå klassisk i skispor, skejta over sjøer, gå off-pist i lettere fjellterreng, og nyte av å kjøre slalom ned bakker med hardt underlag eller skaresnø. Og alt dette uten å strule med smøring eller løse klatrefeller.
Du behøver aldri å bruke tid på forberedelser, men bare å hive deg ut når du har lyst. Skiene vil aldri være perfekte, men gode nok, og aldri dårlige.
Hva "pjäxor" gjelder, er det vel ok å velge standard om du går 90% i spor, men skate om du tror du etterhvert kommer til å sette pris på å leke deg litt, og kjenne en ekstra trygghet utfor og i terrenget.
( ps nei, jeg er ikke salgsrepresentant for Åsnes )
Citera
2023-11-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2

Skatepjäxor till klassiska skidor är ingen höjdare, men är iallafall bättre än klassiska pjäxor till skateskidor. Sulan på skatepjäxor är mycket styvare än på klassiska, så det kan bli trögare för dig att diagonala, då foten inte kommer kunna böja sig som den ska. Du kan också komma att uppleva att pjäxan sitter ”i vägen” och onödigt högt, då skatepjäxor har ett spänne kring vristen som inte klassiska pjäxor har. Ska du bara staka är det dock inga problem. Men hade jag varit du hade jag tittat på möjligheten om det går att byta.

Kolla dock så att det inte är kombipjäxor du fått. Dessa ser lite ut som skatepjäxor, men stödet och spännet runt vristen är mycket mjukare än på en riktig skatepjäxa, och sulan undertill likaså. Dessa går det bra att åka klassiskt i, och kan ge lite mer stöd och värme än en klassisk pjäxa Lycka till i spåren!
Citera
2023-12-01, 00:06
Medlem
Tack för alla svar!
Det blev stopp på dealen med blandad utrustning.
Klassiska skidor & pjäxor känndes säkrast att börja med som nybörjade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in