Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-12, 17:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Måste ju gå att be någon kinafabrik sno runt lite plast på några spel. Om det ökar från kaffepengar till 50k som det där tekken 3 är det ju big business.

Jo, men skulle fabriken börja pusha ut tusentals exemplar så är det nog inte så mycket värt längre. Det är sällsyntheten som får priset att stiga.
Citera
2023-11-12, 19:13
  #14
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Måste ju gå att be någon kinafabrik sno runt lite plast på några spel. Om det ökar från kaffepengar till 50k som det där tekken 3 är det ju big business.

Citat:
Ursprungligen postat av LillaMuminTrollet
Jo, men skulle fabriken börja pusha ut tusentals exemplar så är det nog inte så mycket värt längre. Det är sällsyntheten som får priset att stiga.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det redan sker idag, fast är nog lätt att se för den som har koll på vad som är fejk och äkta.

Något mer som jag borde nämnt är ju att man gärna vill ha tag på dom europeiska spelutgåvorna med det "rätta" spelomslaget och då blir det ytterligare ett steg svårare att hitta.
__________________
Senast redigerad av Kackotopi 2023-11-12 kl. 20:10.
Citera
2023-11-14, 22:33
  #15
Medlem
Elementarts avatar
Man skulle nog ha varit ute långt tidigare, när butiker sålde ut gamla spel. Nu är det ganska svårt o få tag i tror jag, såvida man inte råkar hitta en gammal låda i något lager osv.
Citera
2023-11-17, 15:19
  #16
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Man skulle nog ha varit ute långt tidigare, när butiker sålde ut gamla spel. Nu är det ganska svårt o få tag i tror jag, såvida man inte råkar hitta en gammal låda i något lager osv.

Jeppers! Finns säkert någon där ute som sitter på en eller flera såna där lådor som bara avvaktar tills de stiger än mer i värde, även om dom går för sjukt mycket pengar redan nu. Kan tänka mig personer som tidigare haft spelbutiker under denna tidsperiod kan ha en massa spel/prylar kvar.
Citera
2023-11-19, 14:27
  #17
Medlem
Gosifs avatar
Orginal är svindyrt idag. Men kinesisk kopia absolut
Citera
2023-11-19, 14:44
  #18
Medlem
Pusts avatar
Beroende på hur kinkig du är så kan man köpa många Greatest Hits och japanska PS1-spel på eBay som är oöppnade för omkring 1500-3000kr (vissa samlare vägrar ju Platinum eller GH, vet dock inte hur de förhåller sig till oöppnade). Vill du ha en oöppnad utgåva som är europeisk eller amerikansk Black Label (första press) får du nog vara beredd på att betala en mindre förmögenhet.

EDIT: Nu pratade jag främst om PS1 och inte PS2. De senare verkar fortfarande ha lite mer resonabla priser.
__________________
Senast redigerad av Pust 2023-11-19 kl. 14:49.
Citera
2023-11-20, 16:08
  #19
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Beroende på hur kinkig du är så kan man köpa många Greatest Hits och japanska PS1-spel på eBay som är oöppnade för omkring 1500-3000kr (vissa samlare vägrar ju Platinum eller GH, vet dock inte hur de förhåller sig till oöppnade). Vill du ha en oöppnad utgåva som är europeisk eller amerikansk Black Label (första press) får du nog vara beredd på att betala en mindre förmögenhet.

EDIT: Nu pratade jag främst om PS1 och inte PS2. De senare verkar fortfarande ha lite mer resonabla priser.

Japanska har även varit en tanke, fast främst oöppnade europeiska spelutgåvorna av de som jag nämnde tidigare i tråden som jag är ute efter, förstår att en första press av dessa kostar en förmögenhet som du skriver, det behöver dock inte vara en första press även om det nu hade varit det absolut ultimata att ha i sina ägor.

Bra tips om "Greatest Hits".
__________________
Senast redigerad av Kackotopi 2023-11-20 kl. 16:19.
Citera
2023-11-20, 16:38
  #20
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Japanska har även varit en tanke, fast främst oöppnade europeiska spelutgåvorna av de som jag nämnde tidigare i tråden som jag är ute efter, förstår att en första press av dessa kostar en förmögenhet som du skriver, det behöver dock inte vara en första press även om det nu hade varit det absolut ultimata att ha i sina ägor.

Bra tips om "Greatest Hits".

Det verkar finnas ganska sparsamt med just PAL på eBay. Man får nog ta sig till Tradera om man vill ha ett större utbud av PAL. PAL-spel (50Hz) är ju oftast undermåliga mot den snabbare 60Hz NTSC-standarden som amerikanska och japanska spel har. Även om det finns en viss nostalgi i de svenska fodralen.
Citera
2023-11-20, 20:01
  #21
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det verkar finnas ganska sparsamt med just PAL på eBay. Man får nog ta sig till Tradera om man vill ha ett större utbud av PAL. PAL-spel (50Hz) är ju oftast undermåliga mot den snabbare 60Hz NTSC-standarden som amerikanska och japanska spel har. Även om det finns en viss nostalgi i de svenska fodralen.

Såg en amerikansk spelsamlare på tuben (kan ha varit MetalJesusRocks) som letade specifikt efter europeiska/japanska spel på grund av just spelomslagen då de amerikanska var tråkiga, det var oftast bara ansiktet på huvudkaraktären medans de europeiska/japanska hade mer kreativa motiv m.m.
Citera
2023-11-20, 22:06
  #22
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Såg en amerikansk spelsamlare på tuben (kan ha varit MetalJesusRocks) som letade specifikt efter europeiska/japanska spel på grund av just spelomslagen då de amerikanska var tråkiga, det var oftast bara ansiktet på huvudkaraktären medans de europeiska/japanska hade mer kreativa motiv m.m.
Jo, MetalJesusRocks kommenterade på hans polare Reggies importerade rariteter att PAL-spel hade lyxigare fodral än vad de amerikanska hade (det var ett japanskt spel här dock, men hade likadant fodral som PAL-spel).

PS1 Imports - PAL & Japanese Hidden Gems
https://www.youtube.com/watch?v=2tcHSpmdlgc&t=6m17s
Citera
2023-11-21, 01:58
  #23
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jo, MetalJesusRocks kommenterade på hans polare Reggies importerade rariteter att PAL-spel hade lyxigare fodral än vad de amerikanska hade (det var ett japanskt spel här dock, men hade likadant fodral som PAL-spel).

PS1 Imports - PAL & Japanese Hidden Gems
https://www.youtube.com/watch?v=2tcHSpmdlgc&t=6m17s

Ja, där var det! Fasiken vilket minne man har såg det där för flera år sedan... var osäker på om det var MJR eller om det var någon annan utav spelsamlarna som jag följer på tuben. Ah, ok.

Ska kolla runt lite när jag har tid över och jämföra de europeiska fodralen med dom japanska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback