Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-13, 21:47
  #145
Medlem
Skön snubbe ändå. Som vågar göra det alla andra önskar. Kulten kring Thunberg är så osmaklig och speciellt nu när de visar sitt rätta jag som vänsteraktvister. Håller med gubbtjyven: prata klimat och inte politik! Gör nytta istället för att skapa mer alarmism. Men hon är för självupptagen och dum för det.
Citera
2023-11-13, 21:58
  #146
Medlem
Klimatrörelsen är ett typiskt exempel på hur massrörelser med nästan lagbunden nödvändighet vänstrifieras. Nu vet vi att de är pro-Palestina och då tappar de trovärdigheten i sin kärnfråga. Grattis. Vill man ärligt göra något för klimatet ska man inte satsa på "global rättvisa" eller andra flummiga koncept utan försöka bygga fungerande samhällen där folk utvecklas och känner sig trygga. Men det finns naturligtvis inte på kartan för dessa adrenalinjunkies. Mycket bättre med aggressiva slagord och idiotiska aktioner som gör folk förbannade. Sen spelar de förorättade när de möts med samma taktik.
Citera
2023-11-13, 22:07
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Klimatrörelsen är ett typiskt exempel på hur massrörelser med nästan lagbunden nödvändighet vänstrifieras. Nu vet vi att de är pro-Palestina och då tappar de trovärdigheten i sin kärnfråga. Grattis. Vill man ärligt göra något för klimatet ska man inte satsa på "global rättvisa" eller andra flummiga koncept utan försöka bygga fungerande samhällen där folk utvecklas och känner sig trygga. Men det finns naturligtvis inte på kartan för dessa adrenalinjunkies. Mycket bättre med aggressiva slagord och idiotiska aktioner som gör folk förbannade. Sen spelar de förorättade när de möts med samma taktik.

Kunde inte ha skrivit det bättre. Exakt så
Citera
2023-11-13, 22:07
  #148
Medlem
Israel - Palestina:
- Kommer konflikten någonsin gå att lösa? Hur, i så fall?

Jag har inga särskilt starka åsikter om Greta, varken för eller emot. Hon har inte alltid rätt, och gör inte alltid rätt - men vem gör det? Hon är en ung tjej med ett stort engagemang och en önskan om att värna jordens framtid och det förtjänar hon en eloge för. Att kritisera specifikt henne för ett eventuellt ställningstagande i Israel - Hamas konflikten tycker jag blir fel. Känns ju som att alla har fel i den konflikten, oavsett vilken sida man tillhör.

Så mycket hat och våld från båda sidor under så många år. Kommer de någonsin kunna glömma gamla oförrätter och med god vilja försöka enas om en bättre framtid tillsammans och leva sida vid sida i fred?

Ser mörkt ut, måste jag säga. Israel har väl genom åren åtminstone försökt finna lösningar, men Israel är ju omringat av fientliga arabstater vilket gör det svårt. Och rent krasst så innebar väl bildandet av staten Israel 1948 ett övergrepp mot palestinier och araber, så man kan i viss mån förstå deras upprördhet. Men att mörda barn, kvinnor och andra oskyldiga civila är aldrig ok.

Deprimerande situation, minst sagt.
__________________
Senast redigerad av BiggestSnoozer 2023-11-13 kl. 22:18.
Citera
2023-11-13, 22:10
  #149
Medlem
Undringars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Skön snubbe ändå. Som vågar göra det alla andra önskar. Kulten kring Thunberg är så osmaklig och speciellt nu när de visar sitt rätta jag som vänsteraktvister. Håller med gubbtjyven: prata klimat och inte politik! Gör nytta istället för att skapa mer alarmism. Men hon är för självupptagen och dum för det.

Fridays for Future Germany har tagit avstånd från Greta och Fridays for future international och säger att dom ska se över vilka dom ska samarbeta med. Dom kallar Gretas uttalanden antisemitiska. Det gör även ordförande för tyska Miljöpartiet och en forskare som forskar om antisemitism. Bland annat. Greta är riktigt kritiserad nu för antisemitism på många håll och Fridays for future har svärtats ner från att stå för något självklart som klimatet till att associeras med att kalla terrorister för martyrer, ursäkta terrorism och stå för antisemitism. Det blev visst ekofascism på riktigt.
Citera
2023-11-13, 22:18
  #150
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Fridays for Future Germany har tagit avstånd från Greta och Fridays for future international och säger att dom ska se över vilka dom ska samarbeta med. Dom kallar Gretas uttalanden antisemitiska. Det gör även ordförande för tyska Miljöpartiet och en forskare som forskar om antisemitism. Bland annat. Greta är riktigt kritiserad nu för antisemitism på många håll och Fridays for future har svärtats ner från att stå för något självklart som klimatet till att associeras med att kalla terrorister för martyrer, ursäkta terrorism och stå för antisemitism. Det blev visst ekofascism på riktigt.

Tyvärr kommer hon bara att kunna be om ursäkt så blir hon förlåten.
Citera
2023-11-13, 22:22
  #151
Medlem
Undringars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Tyvärr kommer hon bara att kunna be om ursäkt så blir hon förlåten.
Jag tror inte hon blir förlåten av de som kritiserar henne nu (forskare, tyska Miljöpartiet och tyska Fridays for future) men helt klart står Fridays for future international bakom henne till stor del. De som själva är antisemiter, såklart förnekande att dom är det, precis som andra nazister, kommer att förlåta henne eftersom dom redan tycker som henne. Men den äkta antirasistiska delen av rörelsen kommer inte sopa det här under mattan.
Citera
2023-11-13, 22:22
  #152
Medlem
Amors avatar
https://twitter.com/fpiatov/status/1...792858541?s=19

Wow inte lite extrem Gretas kompis på scenen. Skulle typ kunna vara gästtalare hos NMR
Citera
2023-11-13, 22:29
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jo jag var inte uppdaterad. Ser nu att en antisemitism-forskare (Juliane Wetzel) gått ut och sagt att Greta Thunbergs uttalanden är antisemitiska. Greta som alltid säger att man ska lyssna på forskarna, varför tror jag att hon kommer ignorera forskare som forskar om antisemitism fullständigt?

Jag ser även att både tyska Fridays for future OCH det tyska Miljöpartiet tar avstånd från Greta, ordförande för tyska Miljöpartiet kritiserar henne också kraftigt och säger att Greta misskrediterar hela miljörörelsen.
Många i Tyskland reagerar kraftigt på henne. Greta kanske skulle lyssna lite på folket i landet där förintelsen ägde rum, men det kommer hon ju inte göra.
Med risk för att verka nedsättande, men jag tror inte att Greta ens förstår problemet. Hon repeterar sånt som hon lärt sig, men har svårt att dra egna slutsatser. Det ligger i autism/asperger diagnosen.
Citera
2023-11-13, 22:31
  #154
Medlem
Undringars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
https://twitter.com/fpiatov/status/1...792858541?s=19

Wow inte lite extrem Gretas kompis på scenen. Skulle typ kunna vara gästtalare hos NMR

VERKLIGEN. Fy fan. ” On October 9, two days after Palestinian Hamas terrorists from Gaza slaughtered more than 1200 Israelis, Rachdan cheered the attack. The Palestinians are "finally breaking free", she said. She then called for support for the terror: "Yes, this attack was initiated by Hamas, but it's not about Hamas. It's about the Palestinian resistance. This is finally a Palestinian action against the occupation. Please support the resistance."
On October 29, Rachdan wrote an open letter, which she began in Islamist-speak with "In the name of God, the Gracious, the Merciful". In it, she condemned Israel's "terror" and remained silent about the murdered Israeli civilians. This time, too, she did not avoid making Holocaust comparisons: Gaza was "a concentration camp", wrote Rachdan. But this was not her worst trivialization of the Nazi mass murder of Jews.
Greta's ally Sara Rachdan even trivialized the Nazi crimes at the Auschwitz-Birkenau concentration camp on Instagram. More than one million Jews were murdered there
▶︎ On November 11, Rachdan published a graphic comparing Israel to the Nazi Reich, Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu to Nazi leader Adolf Hitler. And particularly disgusting: Rachdan seriously claims that the conditions in Gaza are worse than in the Auschwitz-Birkenau concentration camp, where more than a million people were gassed and murdered.
Rachdan claims that more children die every day in Gaza than in Auschwitz. What is particularly disgusting is that Rachdan reduces the number of children murdered in Auschwitz (from more than 230,000 to 200,000).


https://aussiedlerbote.de/en/gretas-...terror-friend/

Var är Gretas hjärna och hjärta??!!! Hur fan kan hon bjuda in en islamistisk antisemit till scenen och ha mage att skrika i mikrofonen om ”rättvisa” och ”förtryck”?!
Citera
2023-11-13, 22:34
  #155
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Fridays for Future Germany har tagit avstånd från Greta och Fridays for future international och säger att dom ska se över vilka dom ska samarbeta med. Dom kallar Gretas uttalanden antisemitiska. Det gör även ordförande för tyska Miljöpartiet och en forskare som forskar om antisemitism. Bland annat. Greta är riktigt kritiserad nu för antisemitism på många håll och Fridays for future har svärtats ner från att stå för något självklart som klimatet till att associeras med att kalla terrorister för martyrer, ursäkta terrorism och stå för antisemitism. Det blev visst ekofascism på riktigt.
Den tyska judinnan FFFs ledare Luisa har talat. Hoppas de startar eget, önskar dem lycka till.
FFF får lika många nya anhängare som de tappar skulle jag vilja säga.
Att bli kritiserad för antisemitism ifrån flera håll innebär typ samtliga judiska krönikörer i dagspressen, ta typ expressen, går det en enda dag utan att böla om kristallnatten och om förföljda judar, men man tar aldrig avstånd till att 5000 barn dödats i Gaza. Det är tur att de yngre inte går på denna bullshit längre.
Ju längre tiden går ifrån andra världskriget så kommer dessa ovillkorliga sympatier för judarna falla bort, sanna mina ord. De kan aldrig vinna, annat än att ta alla med oss i döden.
Citera
2023-11-13, 22:36
  #156
Medlem
Undringars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Med risk för att verka nedsättande, men jag tror inte att Greta ens förstår problemet. Hon repeterar sånt som hon lärt sig, men har svårt att dra egna slutsatser. Det ligger i autism/asperger diagnosen.

Ja det låter nedsättande mot andra med samma diagnos. Och som en fördom om asperger. Det finns ju MÅNGA puckon som stöttar vilken skit som helst som dom tror är god och/eller hipp, utan att dom har asperger. Typ alla skribenter på Aftonbladet som har ungefär samma retorik som Thunberg. De flesta Vänsterpartister minus partistyrelsen och ett fåtal vänsterpartistiska politiker som jag känner privat och verkligen är insatta i konflikten på riktigt och INTE tar ensidig ställning för Palestina och demoniserar Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in