Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-13, 06:05
  #1
Medlem
Har ingen aning om varför, men cirka 2 veckor bakåt har jag börjat klardrömma.

Kan helt och hållet i drömmar förstå att jag drömmer och påverka dom, kan till och med bestämma mig för att vakna eller fortsätta sova.

T.ex. Här om natten så befann jag mig i något "äventyrs land", och när jag såg upp mot himlen så såg jag berg och dalbanor som gick genom molnen och flera "flygande" städer som jag kunde ta mig till och förstod helt klart, "klart det fungerar jag drömmer", och kunde där efter leka fritt i detta "drömland" jag befann mig i, kunde även förstå att det inte kan vara på riktigt för att jag drömmer och väcka mig själv för att dricka vatten då jag va torr i mun.

Där efter kunde jag lägga mig igen och plocka upp där jag vart, sedan hoppade drömmarna runt som dom vanligtvis gör men jag förstod alltid att det var en dröm och att det var nästa "del" av drömmen, letade efter vad den ville säga till mig.

Det här har hållt på i några veckor och började något efter att min mamma gått bort och jag blivit lurad om och om igen att hon lever i mina drömmar för att sedan vakna upp till den dystra verkligheten.

Jag förstår oftast att jag drömmer och oftast börjar jag leta efter vad just den drömmen försöker säga mig, jag kan väcka mig själv i drömmen (för att jag förstår hur overkligt det ter sig) och kan oftast fortsätta där jag avbröt så fort jag gått på toaletten, druckit vatten eller annat..

Vill börja föra drömjournal så länge det här håller i sig om det nu inte blivit permanent, kan förstå att det hela kanske handlar om att få bearbeta en del saker inom mig och känns som att jag får som en personlig "coachning" genom olika scenarier av mitt undermedvetna, minnen och annat.

Jag uppskattar det verkligen, även om det kommer till mycket mardrömmar så får jag oftast möjlighet att "fixa" till det som går fel så fort jag hajar vad drömmen handlar om..

Kan tillägga att jag har svårt att somna om jag vet att jag "måste" sova en viss tid, men får jag somna som jag vill så är det oftast klardrömmar som det leder till, vad tror ni att detta beror på? Är det något fel på mig?, Är det här permanent?

Jag känner ändå att det ger mig ett otroligt lugn över mig själv och att jag får förstå mig själv på ett helt annat sätt, känner någon igen sig i det här?

Mvh
Citera
2023-11-13, 06:17
  #2
Medlem
pn222jws avatar
Freud sa att drömmen öppnar dörren till det undermedvetna. Mamman är kanske självbevarelsedriften, viljan att kämpa på. Ett långsamt accepterande.
Citera
2023-11-13, 08:46
  #3
Avstängd
MrMadoffs avatar
Härligt! Men varför besöker du inte mamma i drömmen? Det är kanskr hon som ligger bakom detta och vill träffa dig.
Citera
2023-11-13, 09:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Freud sa att drömmen öppnar dörren till det undermedvetna. Mamman är kanske självbevarelsedriften, viljan att kämpa på. Ett långsamt accepterande.

Känns som att det kan ligga något i det.
Citera
2023-11-13, 09:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Härligt! Men varför besöker du inte mamma i drömmen? Det är kanskr hon som ligger bakom detta och vill träffa dig.

Det är det jag gör, det är många gånger det som tar fram klardrömmen, jag förstår redan i drömmen att om hon är med så är det en dröm.

Kanske från att ha blivit lurad så många gånger och vaknat till besvikelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback