• 1
  • 2
2023-11-14, 23:13
Medlem
Slappmaskens avatar
Finns det inga sunkhak med billig öl i Kalmar? Har bara hittat vanliga 75kr starköl barer. Jag är ute efter en 45-55 kronor lapp hak fyllt med alkisar och gubbar.
Citera
2023-11-15, 00:37
Avstängd
Gosifs avatar
finns inte längre… tiderna när en stark kostade 30-40 spänn kommer aldrig mer tillbaka..

Ta med en tjuring i bröstfickan istället så räcker en bira sen
Citera
2023-11-15, 10:14
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
finns inte längre… tiderna när en stark kostade 30-40 spänn kommer aldrig mer tillbaka..

Ta med en tjuring i bröstfickan istället så räcker en bira sen

Du menar nog en ”dyring” som syftar på en ”kvarting” brännvin?! Dessa säljs av langare efter bolaget stängt... (tjuring är slang för kniv)

För övrigt är literpriset på öl (alkohol) i restaurangbranschen ohederligt höga. Detta försvaras med de höga fastighetshyrorna. Möjligtvis kan du få en öl på vischan i en avlägsen by för 50kr men med resekostnad inräknad så gissar jag många har en plunta i innerfickan. Personligen blir jag förbannad att betala flera hundra procent mer för en produkt oavsett det är öl eller annat...

Tiderna du refererar till var förmodligen 80-talet. På 90-talet blev en ”stor stark” 40-45 cl istället för tidigare 50 cl vilket blivit standard för att blåsa konsumenterna. Med detta sagt begriper jag inte hur den yngre generationen har råd att gå på krogen?

Citera
2023-11-15, 10:15
Medlem
några studenthak?
Citera
2023-11-15, 10:51
Avstängd
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Du menar nog en ”dyring” som syftar på en ”kvarting” brännvin?! Dessa säljs av langare efter bolaget stängt... (tjuring är slang för kniv)

För övrigt är literpriset på öl (alkohol) i restaurangbranschen ohederligt höga. Detta försvaras med de höga fastighetshyrorna. Möjligtvis kan du få en öl på vischan i en avlägsen by för 50kr men med resekostnad inräknad så gissar jag många har en plunta i innerfickan. Personligen blir jag förbannad att betala flera hundra procent mer för en produkt oavsett det är öl eller annat...

Tiderna du refererar till var förmodligen 80-talet. På 90-talet blev en ”stor stark” 40-45 cl istället för tidigare 50 cl vilket blivit standard för att blåsa konsumenterna. Med detta sagt begriper jag inte hur den yngre generationen har råd att gå på krogen?

Ja idag kostar väl en bira och en jäger runt 120.. dyra kvällar..

Ja det är sjuka priser på alkohol.. 15kr drinkarna var fint också.. länge sen men
Senast redigerad av Gosif 2023-11-15 kl. 10:54.
Citera
2023-11-15, 15:11
Medlem
Brödernas
Övervåningen på Baronen
Norrlands guld, tror 45 spänn eller något. Så var det i alla fall i somras.. Inget direkt hak, fin utsikt från uteplatsen.
Citera
2023-11-16, 03:20
Medlem
Citat:

så mycket skitsnack i ett och samma inlägg!

jag bor i Göteborg och är väldigt aktiv i nattlivet här. jag har med andra ord redigt bra koll på det mesta vad gäller krogar.

en stor stark är 40 cl fatölslager på nästan alla ställen i hela stan. samtliga vattenhål erbjuder 50 cl (med vissa undantag en pint, dvs ~0.568 liter), men beställer du en stor stark så får du med väldigt få undantag (ofta engelska pubar) 40 cl när du ber om en "stor stark". det finns dussintals med ställen i centrala delar av staden som erbjuder en stor stark för mellan 45:- och 52:-. vissa ställen erbjuder en stor stark för under 45:- och Silverkällan har t om 40 cl för 30:- (billigast i stan).

med andra ord har du helt fel om både storleken av en stor stark och dess pris.

f ö har jag aldrig någonsin hört någon hänvisa till fastighetshyra som anledning till höga priserna. det är bara en del av ekvationen och marginalerna är väldigt små, vilket är varför så många krogar behöver stänga igen ett år eller två efter att dom premiäröppnat.
Citera
2024-01-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackRaise
så mycket skitsnack i ett och samma inlägg!

jag bor i Göteborg och är väldigt aktiv i nattlivet här. jag har med andra ord redigt bra koll på det mesta vad gäller krogar.

en stor stark är 40 cl fatölslager på nästan alla ställen i hela stan. samtliga vattenhål erbjuder 50 cl (med vissa undantag en pint, dvs ~0.568 liter), men beställer du en stor stark så får du med väldigt få undantag (ofta engelska pubar) 40 cl när du ber om en "stor stark". det finns dussintals med ställen i centrala delar av staden som erbjuder en stor stark för mellan 45:- och 52:-. vissa ställen erbjuder en stor stark för under 45:- och Silverkällan har t om 40 cl för 30:- (billigast i stan).

med andra ord har du helt fel om både storleken av en stor stark och dess pris.

f ö har jag aldrig någonsin hört någon hänvisa till fastighetshyra som anledning till höga priserna. det är bara en del av ekvationen och marginalerna är väldigt små, vilket är varför så många krogar behöver stänga igen ett år eller två efter att dom premiäröppnat.

Fast nu efterfrågade han ju billiga priser i Kalmar, inte i Gbg.
Citera
2024-01-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slappmasken
Finns det inga sunkhak med billig öl i Kalmar? Har bara hittat vanliga 75kr starköl barer. Jag är ute efter en 45-55 kronor lapp hak fyllt med alkisar och gubbar.

https://www.barometern.se/kalmar/som...billigaste-ol/

Brödernas. 49 kr för 40 cl, Norrlands Guld, pris per cl: 1,23 kr.
Shady Burgers. 50 kr för 40 cl, TT Lager, pris per cl: 1,25 kr.
Pizzeria Venezia. 65 kr för 50 cl, Falcon/Guldkällan, pris per cl: 1,3 kr.
O´Learys. 55 kr för 40 cl, Carlsberg Export. Pris per cl: 1,38 kr.
Bastard Burgers Kalmar City. 65 kr för 40 cl, Budvar/Pabst Blue Ribbon, pris per cl: 1,63 kr.
E.A.T. 65 kr för 40 cl, Melleruds/Grängesberg, pris per cl: 1,63 kr.
Hjalmars Bar. 65 kr för 40 cl, Sofiero, pris per cl: 1,63 kr.
Jureskogs. 65 kr för 40 cl, Brooklyn lager, pris per cl: 1,63 kr.
Kalmar Rasta. 65 kr för 40 cl, Ginger Joe, pris per cl: 1,63 kr.
Restaurang Zegel. 65 kr för 40 cl, Bryggmästarens, pris per cl: 1,63 kr.
Citera
2024-01-31, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akestalhandske
Fast nu efterfrågade han ju billiga priser i Kalmar, inte i Gbg.
han antyder att det inte finns bärs för under 50kr på vischan och ännu mindre i större städer (där allting är dyrare). jag motbevisade.
Citat:
...

Möjligtvis kan du få en öl på vischan i en avlägsen by för 50kr men med resekostnad inräknad så gissar jag många har en plunta i innerfickan.

...
Citera
2024-01-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slappmasken
Ett ställe där alla tillber anden i flaskan och aldrig ger upp utan ha kallat sin granne för ledare och bjudit på en knogmacka och vägrar gå hem vid stängningsdags dags utan att lära alla veta hut!!
Citera
2024-02-03, 20:17
Medlem
Frippe36s avatar
Betalade runt 60 spänn för en Carlsberg på o'learys
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto