Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-16, 07:40
  #13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Elbilar är inte det minsta nyttiga för jorden, det är liksom vindkraft och annan snömos det man intalat sig själv just nu är vad som ska rädda oss.

SD visar därmed att man inte har en jävla aning vad man pratar om..


De vill ta initiativet från MP. Lura över väljare till SD. Blir MP tillräckligt svaga åker de ur riksdagen. Bra där.
Citera
2023-11-16, 07:50
  #14
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De vill ta initiativet från MP. Lura över väljare till SD. Blir MP tillräckligt svaga åker de ur riksdagen. Bra där.
MP är identitetsvänster, de enda de förlorar väljare till är V.

SD's problem är att de vet att Socialdemokraternas 70 år långa tradition av att först presentera ett problem och sedan en lösning (hur absurd den är) är bättre än att inte göra något.

Det framstår mer som att de hoppar på tåget istället för att pusha det vi faktiskt behöver: kärnkraft
Citera
2023-11-16, 13:11
  #15
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag förstår inte din poäng?

Du menar att du erkänner att du kör bil så du tar met ansvar än de som skiter i om de kör bil?

Det är ungefär samma nollsummespel alla andra politiker står för 🤣

Nu är jag personligen inte så extremt oroad för klimatet som många (även om jag inte är klimatförnekare på något som helst sett), men det finns ju en stor fördel för klimatet om vi minskar på CO2 är ju rätt tydligt bevisat tycker jag.

Så ett nollsummespel är det ju verkligen inte.
Citera
2023-11-16, 13:47
  #16
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nu är jag personligen inte så extremt oroad för klimatet som många (även om jag inte är klimatförnekare på något som helst sett), men det finns ju en stor fördel för klimatet om vi minskar på CO2 är ju rätt tydligt bevisat tycker jag.

Så ett nollsummespel är det ju verkligen inte.
Det är ju ett nollsummespel om du tittar på vad du lägger till och tar bort i utsläpp samt förstöring.

Det är ju inte som att vindparkerna är byggd av odlad svensk björk direkt. Det är också så att även om vi bortser vad det kostar jorden att framställa ett bilbatteri så ska det laddas.

Jag är inte för eller emot elbilar, men det verkar bara vara det senaste vi kommit på utan att räkna på det.

Och beräkningen om vi ställer om till 100% elbilar så drar vi ner på utsläppen med mindre än 1% totalt. För mig är 1% i sammamhanget nollsummespel
Citera
2023-11-16, 14:50
  #17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är ju ett nollsummespel om du tittar på vad du lägger till och tar bort i utsläpp samt förstöring.

Det är ju inte som att vindparkerna är byggd av odlad svensk björk direkt. Det är också så att även om vi bortser vad det kostar jorden att framställa ett bilbatteri så ska det laddas.

Jag är inte för eller emot elbilar, men det verkar bara vara det senaste vi kommit på utan att räkna på det.

Och beräkningen om vi ställer om till 100% elbilar så drar vi ner på utsläppen med mindre än 1% totalt. För mig är 1% i sammamhanget nollsummespel

Själv är jag som sagt ute så oroad för klimatförändringarna som vissa andra (kanske dig inkluderad), och kör elbil mest för prestanda och ekonomiska alternativ. Men det finns absolut forskare som räknat på CO2-utsläpp från personbilar, både inklusive tillverkningen av bilarna och under körning av dessa.

Det är absolut inget nollsummespel (förutom möjligen precis vid brytpunkten); Generellt med normal körsträcka så är fossilbilar bättre för klimatet de 2-3 första åren, men sedan därefter så är det bättre med elbilar.

Den stora belastningen (enligt experter på området som räknat på det) är inte CO2 vid tillverkningen, utan just alla utsläpp som förbränning av fossila bränslen skapar. Därav att det, ur CO2-synpunkt, lönar sig att skrota alla världens fossilbilar och direkt tillverka och skaffa nya elbilar.

Rent ekonomiskt är det vansinne, och jag är personligen inte så extremt oroad över CO2, men rent faktamässigt så förhåller det sig att det är det bättre för miljön.

Här kan man lyssna lättsamt på en bra enkel sammanfattning från en av forskarna på Chalmers:
https://sverigesradio.se/artikel/7346616
Citera
2023-11-16, 21:19
  #18
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vi har relativt billig el (trots vinter och Ukraina-krig), så att tillverka batterier, och även gruvdrift efter mineraler vore en möjlighet för Sverige och svenska företag.



Rätt dåligt då mycket el i Kina är kolkraft, och det går åt enorma mängder el i processen att tillverka batterier (för torkning av batterimassan).

Även gruvdriften är bättre i Sverige, då LKAB och andra kör med elfordon i gruvorna (istället för dieselfordon som i Kina).



Jo, SD anammar bara verkligheten, och inser att varken vätgas eller biobränslen är framtiden, utan att det just blir elbilen.
Två synpunkter:
1. Jag håller inte alls med om att man kan säga att elen är relativt billig. Priset varierar högst påtagligt, det var lågt under sommarmånaderna men tittar jag idag så har elpriset varierat mellan 1,07 kr/kWh och 2,61 kr/kWh.

2. Jag skulle inte lägga in så mycket laddning i SD's hållning. Jag skulle tro att SD inte målar in sig i vilket av alternativen det blir men just nu har batteribilarna kommit längre. Skulle det hända något positivt inom vätgastekniken (är väl även det att betrakta som elbil) så kör man säkert på det oxå. Sen tror jag inte att SD glömmer att många gillar motorer och att biobränslet kommer väl till pass i dessa fordon. Jag har sett att Harrys Garage kör med biobränsle och han ser det som ett alternativ för bl.a. bilhobbyn.
Citera
2023-11-16, 22:56
  #19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Två synpunkter:
1. Jag håller inte alls med om att man kan säga att elen är relativt billig. Priset varierar högst påtagligt, det var lågt under sommarmånaderna men tittar jag idag så har elpriset varierat mellan 1,07 kr/kWh och 2,61 kr/kWh.

Hade vi haft mer kärnkraft, mindre volatil vindkraft, och inte heller exporterat så mycket el till EU/Europa, så hade naturligtvis elpriserna varit ännu lägre.

Men även med de relativt höga elpriser vi har i dag så blir det enormt billigt att köra elbilar. Jag har timpris, och passar alltid på att ladda våra elbilar när priset är som lägst på natten, och även oftast på helgerna.



Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jag har sett att Harrys Garage kör med biobränsle och han ser det som ett alternativ för bl.a. bilhobbyn.

Det kan nog ha sitt syfte i någon nisch, men SD har helt rätt i att det är ovettigt ur en klimatsynpunkt att importera en massa biobränslen från brasilianska regnskogar till Europa/Sverige, och använda för den stora massan vanliga personbil som bättre kan elektrifieras.

Faktum är att klimatforskare på Chalmers säger precis samma sak som SD, så i detta fallet så verkar SD ha betydligt mer koll än "Harrys garage" gällande klimat- och energiforskning.

https://samnytt.se/forskare-bioenerg...ntraproduktivt

https://www.natursidan.se/nyheter/fo...rgi-fran-trad/

https://riktpunkt.nu/2023/05/biobran...-vaxthusgaser/
Citera
2023-11-16, 23:11
  #20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Hade vi haft mer kärnkraft, mindre volatil vindkraft, och inte heller exporterat så mycket el till EU/Europa, så hade naturligtvis elpriserna varit ännu lägre.

Men även med de relativt höga elpriser vi har i dag så blir det enormt billigt att köra elbilar. Jag har timpris, och passar alltid på att ladda våra elbilar när priset är som lägst på natten, och även oftast på helgerna.

Månad nov-23

Elpris (ink. handelsavg., ursprungsgatantier och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 1,2
Moms elköp [kr/kWh] 0,3
Elskatt (ink moms) [kr/kWh] 0,49
Nätavgift (ink moms) [kr/kWh] 0,3

Förbrukning elbil [kWh/mil] 1,5
Laddförluster (procent) 10%

Kostnad elbil [kr/mil] 3,78 kr


Bensinpris [kr/liter] 18,5
Förbrukning bensin [liter/mil] 0,75

Kostnad bensinbil [kr/mil] 13,88 kr



Så tycker ändå att det finns bra logik för att SD ställer sig bakom el som framtidens drivmedel för personbilar. Både ur en prissynpunkt, och ur en klimatsynpunkt.
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-11-16 kl. 23:13.
Citera
2023-11-17, 00:28
  #21
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det kan nog ha sitt syfte i någon nisch, men SD har helt rätt i att det är ovettigt ur en klimatsynpunkt att importera en massa biobränslen från brasilianska regnskogar till Europa/Sverige, och använda för den stora massan vanliga personbil som bättre kan elektrifieras.

Faktum är att klimatforskare på Chalmers säger precis samma sak som SD, så i detta fallet så verkar SD ha betydligt mer koll än "Harrys garage" gällande klimat- och energiforskning.

https://samnytt.se/forskare-bioenerg...ntraproduktivt

https://www.natursidan.se/nyheter/fo...rgi-fran-trad/

https://riktpunkt.nu/2023/05/biobran...-vaxthusgaser/
Det var jag som var otydlig, det är syntetisk bensin som dom börjat köra på. D.v.s. inget skövlande av regnskog. Dock så behöver tillverkningsprocessen utvecklas om det inte ska vara svindyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Månad nov-23

Elpris (ink. handelsavg., ursprungsgatantier och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 1,2
Moms elköp [kr/kWh] 0,3
Elskatt (ink moms) [kr/kWh] 0,49
Nätavgift (ink moms) [kr/kWh] 0,3

Förbrukning elbil [kWh/mil] 1,5
Laddförluster (procent) 10%

Kostnad elbil [kr/mil] 3,78 kr


Bensinpris [kr/liter] 18,5
Förbrukning bensin [liter/mil] 0,75

Kostnad bensinbil [kr/mil] 13,88 kr



Så tycker ändå att det finns bra logik för att SD ställer sig bakom el som framtidens drivmedel för personbilar. Både ur en prissynpunkt, och ur en klimatsynpunkt.
Jag säger inte så mycket om din beräkning mer än att många elbilar verkar behöva mer än 1,5 kWh/mil men eftersom jag knappt suttit i en elbil än mindre kört så så får jag stanna där. Även om elförbrukningen skulle dubblas så är det klart billigare än vanlig soppa. Sen finns det så klart massa andra siffror i ägarkostnaderna som kan påverka högst påtagligt men som jag skrev i första inlägget, det är inte dagens batteriteknik jag argumenterar för utan den bättre teknik som kanske kommer.
Citera
2023-11-17, 01:13
  #22
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
ag säger inte så mycket om din beräkning mer än att många elbilar verkar behöva mer än 1,5 kWh/mil men eftersom jag knappt suttit i en elbil än mindre kört så så får jag stanna där. Även om elförbrukningen skulle dubblas så är det klart billigare än vanlig soppa.

Kalkylarket är till för mig själv, och jämför våra elbilar (Mini Cooper SE, Tesla Model 3 Long Range) som drar ca 1,5 kWh/mil med vår bensinbil (BMW 5-serie 530E kombi) och vad den drar för oss (ca 0,75 l/mil).

Detta är som sagt bara exempel som gäller för oss. Andra får givetvis räkna på sina egna bilar, och vad de drar, och vilka elpriser/bensinpriser som de har.

Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Det var jag som var otydlig, det är syntetisk bensin som dom börjat köra på. D.v.s. inget skövlande av regnskog. Dock så behöver tillverkningsprocessen utvecklas om det inte ska vara svindyrt.

Ok. Ja, det är ju något annat än biobränslen som SD pratar om att vi bör skippa.
Citera
2023-11-17, 16:14
  #23
Moderator
Gromguttens avatar
Fokusera på det politiska, håll er till topic.

Bilar-> Politik Inrikes

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in