Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-17, 08:16
  #1
Medlem
Karl.XVIIIs avatar
Jag söker råd om förfaringsätt i syfte att undvika fortsatt beskattning av värdepapper vid utlandsflytt.

Personen i fråga: Bor idag i Sverige och har ISK-konto hos Avanza/Nordnet. Han planerar att flytta till ett land utanför EU, i Asien. Bör betraktas som begränast skatteskyldig i Sverige då han saknar väsentlig anknytning i form av maka, barn och egendomar som exempelvis fastighet.

Jag själv är utskriven från Sverige sedan många år, och har inte pysslat med värdepapper där på lika länge. Mina kunskaper i ämnet är således tämligen obsoleta.

Hur ser möjligheterna ut för att behålla värdepapper vid utlandsflytt, och därmed inte beskattas på dessa framgent? Vissa källor hävdar att du ej kan fortsätta äga ett ISK-konto som utlandssvensk. Andra påstår att det visst går, men att ISK-kontot då behandlass om en aktiedepå istället.

Som jag minns det från förr är man helt fri först efter 10 år, då bevisbördan därefter ligger på Skatteverket gällande skattehemvist. Vilken strategi är bäst att följa direkt vid flytten?

Jag samlar gärna så mycket matnyttig information i den här tråden som möjligt. Det finns sannolikt fler personer i samma sits, som kan ha nytta av det här framöver.
Citera
2023-11-17, 08:25
  #2
Medlem
https://hernhag.se/aktier-kf-isk-vid-flytt-utomlands/
Citera
2023-11-17, 09:03
  #3
Medlem
Om möjligt vill du förmodligen öppna en utländsk kapitalförsäkring från ditt nya hemland och flytta över dina aktieinnehav till den. Så länge du behåller aktierna i 0-10 år - beroende på vad som är ditt nya hemland - så kan du undvika att beskattas för dem i Sverige med våra nuvarande skatteregler.
Citera
2023-11-17, 09:25
  #4
Medlem
Sam.Boyds avatar
Anlita en expert på skattefrågor.
Citera
2023-11-17, 09:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.XVIII
Jag söker råd om förfaringsätt i syfte att undvika fortsatt beskattning av värdepapper vid utlandsflytt.

Personen i fråga: Bor idag i Sverige och har ISK-konto hos Avanza/Nordnet. Han planerar att flytta till ett land utanför EU, i Asien. Bör betraktas som begränast skatteskyldig i Sverige då han saknar väsentlig anknytning i form av maka, barn och egendomar som exempelvis fastighet.

Jag själv är utskriven från Sverige sedan många år, och har inte pysslat med värdepapper där på lika länge. Mina kunskaper i ämnet är således tämligen obsoleta.

Hur ser möjligheterna ut för att behålla värdepapper vid utlandsflytt, och därmed inte beskattas på dessa framgent? Vissa källor hävdar att du ej kan fortsätta äga ett ISK-konto som utlandssvensk. Andra påstår att det visst går, men att ISK-kontot då behandlass om en aktiedepå istället.

Som jag minns det från förr är man helt fri först efter 10 år, då bevisbördan därefter ligger på Skatteverket gällande skattehemvist. Vilken strategi är bäst att följa direkt vid flytten?

Jag samlar gärna så mycket matnyttig information i den här tråden som möjligt. Det finns sannolikt fler personer i samma sits, som kan ha nytta av det här framöver.
Ring till skatteverket och fråga, de har avdelningar som enbart sysslar med sånt här eller kontakta en bra redovisningskonsult. Annars kan man läsa sig till nästan allt som har med skatt att göra. Det här är exakt de svar jag brukar få av en släkting som arbetar på skatteverket.
Citera
2023-11-17, 18:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.XVIII
Jag söker råd om förfaringsätt i syfte att undvika fortsatt beskattning av värdepapper vid utlandsflytt.

Personen i fråga: Bor idag i Sverige och har ISK-konto hos Avanza/Nordnet. Han planerar att flytta till ett land utanför EU, i Asien. Bör betraktas som begränast skatteskyldig i Sverige då han saknar väsentlig anknytning i form av maka, barn och egendomar som exempelvis fastighet.

Jag själv är utskriven från Sverige sedan många år, och har inte pysslat med värdepapper där på lika länge. Mina kunskaper i ämnet är således tämligen obsoleta.

Hur ser möjligheterna ut för att behålla värdepapper vid utlandsflytt, och därmed inte beskattas på dessa framgent? Vissa källor hävdar att du ej kan fortsätta äga ett ISK-konto som utlandssvensk. Andra påstår att det visst går, men att ISK-kontot då behandlass om en aktiedepå istället.

Som jag minns det från förr är man helt fri först efter 10 år, då bevisbördan därefter ligger på Skatteverket gällande skattehemvist. Vilken strategi är bäst att följa direkt vid flytten?

Jag samlar gärna så mycket matnyttig information i den här tråden som möjligt. Det finns sannolikt fler personer i samma sits, som kan ha nytta av det här framöver.

Kapitalförsäkring.
Citera
2024-04-15, 15:34
  #7
Medlem
Hur ligger det till med följande:
1.värdepapper ISK
2.certifikat ISK
3.krypto handel
om man innehar dessa från sina dagar i sverige och om man bor längre än 6 månader utomlands och sedan bestämmer sig för att sälja/handla med dessa, blir man skatteskyldig i det nya landet(skatteskyldig i 2 länder?, skatteskylldig i bara sverige?)?
hur ser det ut för punkt 1,2 och 3 jag listade angående detta och i relation till 10-års regeln?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback