2023-11-20, 07:29
Medlem
Ambelains avatar
I frrgrkvll, vid kvllningen, sg jag ngot som kan ha varit em meteorit.
Jag har sett ngot liknade en gng fre det, fr skert ca 10 r sedan, som kom frn samma riktning, och visade sig p samma hjd p himlen.

Men jag gmde bort det sen.
If tills igr, d jag sg denna nya.
Jag har frskt leta lite men inte hittat ngot, s jag frhller mig litet skeptiskt nd.

Fast jag hittade en 120 r gammal beskrivning som faktiskt r bokstavligt precis samma som det jag sg.
Dvs: "In the March 1903 issue of Nature, J.E.C. Liddle of Basingstoke, U.K., reported seeing an extremely slow meteor that dropped vertically downwards from Coma Berenices, its brilliancy keeping constant during its five-second descent. Liddle estimated the meteor was equal to Sirius in brightness. He reported he initially mistook the meteor for Arcturus, the resemblance being probably increased by its colour, which was reddish. He adds that the meteor left no trail. He also thought it appeared to wobble,  though he suspected that may have been an illusion."

Det upptrdde i den omedelbara nrheten av mnskran, sett frn min position.
Och, precis som i texten hr ovan s hade den ett hyfsat starkt vitt ljus, ungefr som Sirius, eller varfr inte Venus (som ju ocks fanns i nrheten d, frresten - fast till vnster, en bra bit).
Den fll Rakt Nert, som en linjal, och ndrade inte ljusstyrka direkt under sin frd.
Den sista fjrdedelen (p ett ungefr) verkade det se ut som att den "vobblande" litet grand, frn sida till sida eller om den kanske snurrade runt (eller om de var rk som blev upplyst kanske).

Ivf som helst s var det, som sagt, precis p pricken som berttelsen frn Nature, nr ovan.

Andra gngen jag sett "stjrnfall" p det sttet. Annars r ju stjrnfall vanligtvis snabba sm "pilar av ljusstreck" som far in i atmosfren frn ovan, i ngon slags vinkel.
Inte rakt uppifrn, och liksom "fallande vertikalt rakt nert."

Om jag ska tnka p ngot som skulle kunna ha en viss likhet, s hade det vl isf varit ngon form av fyrverkeri, eller hur.
Men, sdana brukar ju ocks ha en bjd bana, som sprutar ut frn ett centrum.
Vanligtvis tfljda av ngon form av ljus (smllar, snattrande, visslande eller frsande).
Detta var, som sagt, bara tyst.

Och helt rakt, vertikalt. Frn ett "ingenstans hgt ovan" som det brjade vid, och drifrn sen fallande rakt nert - med visst vobblande nere vid slutet.

Och, det var andra gngen jag sg ngot sdant, som sagt.

---

r det ngon annan som ocks sett meteorit som pminner om detta?
Dvs som faller rakt ner, vertikalt.
Med "starkt" vitt lysande sken.

Just det ja ... bakom ljusspunkten gick det att se ett vitt, ocks lysande, streck, som fljde ljuspunkten nert p sin frd.
Det skulle kanske kunnat ha varit rk, upplyst av brinnande meteorit.
Och nr den slocknade, s slocknade ven "svansen," allt p samma gng. Inte sakta, utan "poff" direkt.

Det borde nog inte kunnat ha varit ngot som bara blev upplyst av solen, eftersom frgen inte var samma som det brukar vara i sdana fall (lite t det gasbla/-beigea). Utan detta var klart vitt, lysande.
Solen hade ju nd gtt ner fr tminstone en timme sedan, och det var precis nr de ljusstarkaste stjrnorna brjade synas.
Det var en mycket klar afton, och kallt fr att vara Malm.
Citera
2023-11-20, 07:44
Medlem
franges avatar
Just i dagarna passerar ju meteorerna leoniderna vilket r knt fr att bli ett riktigt fyrverkeri och himlaspel som mnga gnar sig t att beskda, och brukar vara mycket uppseendevckande.

Knappast en ren slump att du sg ngonting samtidigt som det.
https://svenska.yle.fi/a/7-10045667
https://www.sortiraparis.com/sv/nyhe...erveras-ikvall
https://digitalfotoforalla.se/fotogr...eve-paa-himlen
Senast redigerad av frange 2023-11-20 kl. 07:46.
Citera
2023-11-20, 12:11
Medlem
53....so whats avatar
Rymdskrot.
Satelliter som faller rakt ner, brnns upp i atmosfren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in