Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-12-30, 15:59
  #25
Medlem
Min pappa som är 55 har för något år sedan fått utskrivet ett recept av sin läkare som egentligen är ämnat för diabetes patienter, som när han har använt det har gjort stor skillnad på hans aptit och vikt, gubben har gått från att trycka i sig hutlösa mängder mat till att äta en halv portion och vara mätt, och tappat 20 kilo. Men sen kom ju dagen då det var dags att sluta och precis som någon i denna tråden har nämnt tidigare så är ju problemet med sådana här preparat att kalorie-jägaren i dig kommer tillbaks när preparatet går ur.

Men som sagt, kan det vara detta preparat ni pratar om sin min far har fått? Sätts med insulin nål i magen och kostar typ 2500 kr i månaden.

Mvh
Citera
2023-12-30, 16:06
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazex
Min pappa som är 55 har för något år sedan fått utskrivet ett recept av sin läkare som egentligen är ämnat för diabetes patienter, som när han har använt det har gjort stor skillnad på hans aptit och vikt, gubben har gått från att trycka i sig hutlösa mängder mat till att äta en halv portion och vara mätt, och tappat 20 kilo. Men sen kom ju dagen då det var dags att sluta och precis som någon i denna tråden har nämnt tidigare så är ju problemet med sådana här preparat att kalorie-jägaren i dig kommer tillbaks när preparatet går ur.

Men som sagt, kan det vara detta preparat ni pratar om sin min far har fått? Sätts med insulin nål i magen och kostar typ 2500 kr i månaden.

Mvh

Ja hade jag varit smart hade jag ju frågat min far innan jag skrev detta inlägget men smart är jag inte =) det min far går på är en mildare version som heter saxenda, och eftersom han inte är diabetiker har han fått betala det själv därav 2500 kr månad cirka.

Däremot sa han att hans bror som är diabetiker går på ozempic just nu och har tappat otroligt i vikt.

Mvh
Citera
2023-12-30, 16:30
  #27
Medlem
Leif J… är det detta du letar efter?

Blodsockersänkare i form av analoger till inkretinhormonet GLP-1 är vanliga läkemedel för behandling av typ 2-diabetes, eftersom det ökar glukosresponsen hos betacellerna i bukspottkörteln och får dem att producera mer insulin. I dag finns det övertygande bevis för att behandling med liraglutide är effektfullt åtminstone kortsiktigt eftersom det sänker blodsockret initialt. Det finns dock många patienter som inte svarar på behandling och vissa som uppvisar bieffekter som illamående, kräkningar och diarré.

Hittills har det inte funnits några studier som visar långtidseffekter av inkretinbehandling. För att studera detta lät forskare vid Karolinska Institutet och University of Miami göra en studie på möss som fått mänskliga insulinproducerande celler intransplanterade i ögats främre kammare. Mössen fick daglig behandling med liraglutide i mer än 250 dagar och forskarna kunde under tiden följa hur bukspottkörtelns betaceller påverkades över tid.

Resultaten visade en initial förbättring hos de insulinproducerande cellerna, men följdes därefter av en långsam försämring med minskad utsöndring av insulin som svar på glukos. Enligt forskarna var resultaten oväntade.


Ger ju vis indikation på att långvarigt bruk skulle kunna eventuellt kanske möjligen påverka bukspottkörteln.
Fast långt ifrån fastställt på människor.

Som jag ser det så bör ocempic kunna fungera bra som deff.
Deff är en period.
Detsamma gäller ju även de gamla amfetaminbaserade orodukter som fanns förr. De var också för en period.
Så jag kan inte se varför de ena skulle vara bättre sämre än det andra. Särskilt om man ser på långsiktigt bruk.
När båda perioderna är över händer samma sak. Hungern ökar och din deff är över. Har du då koll på din träning och lagt om kosten så har du bättre möjligheter att hålla dig på din nya nivå. Men moffar du pizza och rulltårtor lär du aldrig lyckas.
Inte änns med en gastric bypass.
Citera
2024-03-15, 11:41
  #28
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svemmpa
Låter vettigt då allt har sina biverkningar vid hög dos.
Kanske för dom som behövr hjälp att kontrollera sin aptit i perioder efter att ha lyckats gå ner i vikt på normalt sätt.
Har inte det problemet själv då jag går ner i vikt när jag slutar träna, men har vänner med några kilo övervikt och det jag kan tycka skiljer är aptiten och där måste väl liknande substanser som detta ändå hjälpa för att kontrollera aptiten?
Det finns ett sätt att lösa detta på utan att behöva svälta sig själv eller stoppa i sig artificiella preparat. Man kan äta sig proppmätt när man vill och ändå gå ner i vikt och vara hälsosam, bara man stoppar i sig rätt saker, vilket är en strikt animalisk diet helt utan kolhydrater och socker. Då kan du äta när du är hungrig, tills du blir mätt. Det är det biologiska korrekta sättet att äta och långsiktigt hållbart eftersom du slipper plåga dig själv och du slipper räkna kalorier.

Tyvärr har folk blivit ilurade att det är farligt med kött och animaliskt fett. Det är precis tvärtom. Folk lider och är sjuka helt i onödan. Det är helt absurt att se hur folk håller på, dietpåsar, svältdieter, injektioner, operationer.

Det spelar ingen roll vilka piller du tar om du fortfarande har ett sockerberoende. För det är roten till problemet och orsaken till varför folk har problem att kontrollera aptiten. Socker och kolhydrater sätter igång din aptit och är tomma på näring. Vilket gör att du kan trycka i dig mängder med munkar och fortfarande bli hungrig efter 15 min. Till skillnad från en entrecote med ägg, som är fullt med näring och fett. Det höjer inte ditt blodsocker och du står dig länge.
Citera
2024-03-16, 06:59
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazex
Min pappa som är 55 har för något år sedan fått utskrivet ett recept av sin läkare som egentligen är ämnat för diabetes patienter, som när han har använt det har gjort stor skillnad på hans aptit och vikt, gubben har gått från att trycka i sig hutlösa mängder mat till att äta en halv portion och vara mätt, och tappat 20 kilo. Men sen kom ju dagen då det var dags att sluta och precis som någon i denna tråden har nämnt tidigare så är ju problemet med sådana här preparat att kalorie-jägaren i dig kommer tillbaks när preparatet går ur.

Men som sagt, kan det vara detta preparat ni pratar om sin min far har fått? Sätts med insulin nål i magen och kostar typ 2500 kr i månaden.

Mvh

Ja det är det som din pappa har fått, det finns två olika preparat som är framtaget för diabetes men som även tar bort aptiten och folk går därför ner i vikt. Jag tycker ändå aptiten borde ha minskat avsevärt under den tiden han har ätit så lite. Men om han inte förändrade annat i sitt beteende, som att motionera och välja att äta hälsosam mat så kommer väl kilona gradvis att krypa tillbaka.
Citera
2024-04-19, 00:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurtThisWay
Hallåj,

Jag börjar fundera på att köra ozempic ett tag för att ta bort så mycket fett som möjligt, men jag undrar hur mycket muskler man också kan tappa på det ?

Har tränat rent i ungefär 4-5 år, ser bra ut i kläder, ser rätt biffig ut, men under är det ju ganska mycket fett...

Någon som har testat ?

Elvanse mycket bättre vid deff
Du rasar I vikt
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback