• 1
  • 2
2023-11-22, 20:31
Medlem
MuntertMongos avatar
Fick en varning för ett inlägg för OT när jag svarade på en fråga om Xiaomis kvalitet med att det är fattigmansmobiler, vetefan hur det kan vara OT, men så kanske det är. Vad tycker ni?

Hittade f.ö. en liknande varning av Rassa, kanse är det FB:s mest anale mod?

Hela konversationen nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: xiaomi modeller mellan 1000-2000 kr
Citat:
Det är sopiga fattigmanstelefoner, du lär aldrig få ligga med en sån. Köp en ifån på marketplace om du e fattig.

Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk

Hur du får det till OT är en gåta.

Är det ett bra märke ?
hur är kameran / kamerorna, telefonens allmänna kvalitetskänsla ?

Ts vill ha tips på Xiaomi-modeller mellan 1000-2000 kr. Fundera en vända till om ditt svar är topic eller inte.

Med vänlig hälsning,
Moderator

Men förihelvete, jag lyfte ju till och med ut TS frågeställningar så att till och med en treåring ska kunna förstå. Jag upprepar dom igen:

Är det ett bra märke ?

Det är sopiga fattigmansmobiler, vilket även nuvarande inlägg 2 påpekar.

Så du tycker att ts inte får ligga om ts köper en sådan och att ”köp en ifån på marketplace” är inom topic?

Med vänlig hälsning,
Moderator

Inlägget är i huvudsak on-topic, att det sedan kryddas med alliterationer för verkshöjd och underhållningsvärde är knappast skäl för varning och även tveksamt med radering av inlägget. Det är knappast en nyhet att kvalitetskänsla och ekonomiskt oberoende är framgångsfaktorer hos det täckta könet och att rekommendera en begagnad kvalitetslur som lösning på dilemmat får anses som en välgärning.

Att DU sen personligen har problem med formuleringarna ska inte påverka din roll som moderator.

Hej!

Inlägget ” kryddas med alliterationer för verkshöjd och underhållningsvärde” i lite för stor utsträckning för att det ska hålla sig inom topic. Jag avslutar den här dialogen nu, du är välkommen att starta en klagomålstråd enligt reglerna:

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Med vänlig hälsning,
Moderator
Citera
2023-11-22, 20:39
Medlem
Woodiedos avatar
Helt sjuk varning, avsätt moderatorn

100% OnT
Citera
2023-11-22, 20:55
Bannlyst
Detta blir vanligare och vanligare, det räcker inte med att du är on topic, du ska vara det på rätt sätt också enligt den specifika moderatorns smak och tycke.

Din varning är helt sjuk och ett typiskt exempel på hur forumet modereras sönder och förstörs av de hoodieklädda autismmoderatorerna…
Citera
2023-11-22, 21:10
Medlem
MuntertMongos avatar
Ok, då var jag inte helt ensam om att tycka att det var en knepig varning. Visst, det var inte formulerat som ett inlägg i en riksdagsdebatt eller insändare i senaste numret av Året Runt eller ens ett tacktal på en nobelprisutdelning, men vafan det är väl FB vi är på.

Det är trist om den klassiska hårda men rättvisa FB-jargongen ska modereras sönder av snöflingemoderatorer.
Citera
2023-11-22, 21:12
Medlem
SvenHelsings avatar
Du är OT helt klart.

Däremot så tycker jag faktiskt att viss OT av den typen bör vara tillåten. Vet att jag själv någon gång skapat en tråd med tips om prylar av ett visst märke. Då var det en användare som upplyste mig om problem med det märket som jag inte visste om, och det var väldigt värdefullt för mig.

Men i ett sådant fall bör man formulera det väsentligt bättre än vad du gjorde. Det framgår inte alls att du vill hjälpa till. Om du nu ens ville det och det inte är en efterkonstruktion. Det ser mest ut som att du bara tramsar.
Citera
2023-11-22, 22:03
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du är OT helt klart.

Däremot så tycker jag faktiskt att viss OT av den typen bör vara tillåten. Vet att jag själv någon gång skapat en tråd med tips om prylar av ett visst märke. Då var det en användare som upplyste mig om problem med det märket som jag inte visste om, och det var väldigt värdefullt för mig.

Men i ett sådant fall bör man formulera det väsentligt bättre än vad du gjorde. Det framgår inte alls att du vill hjälpa till. Om du nu ens ville det och det inte är en efterkonstruktion. Det ser mest ut som att du bara tramsar.

”Helt klart”, hur fan då? Svaret behandlar märket av telefonen i fråga, sen kan man debattera graden av allvarlighet och hur mkt det tillför - men ”helt klart”? Nä, verkligen inte.

Flashback har blivit nya Facebook där moderatorer styr med järnhand.
Citera
2023-11-22, 22:07
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
”Helt klart”, hur fan då? Svaret behandlar märket av telefonen i fråga, sen kan man debattera graden av allvarlighet och hur mkt det tillför - men ”helt klart”? Nä, verkligen inte.

Flashback har blivit nya Facebook där moderatorer styr med järnhand.
Ok, jag läste trådstarten nu. Det gjorde jag inte tidigare. Trodde att tråden enbart handlade om köptips på telefoner av det märket. Så jag tar tillbaka "helt klart"

Tycker TS borde frias här

Trådstarten:

Citat:
Ursprungligen postat av bv202
De verkar ha hur många modeller som helst i det prisintervallet, och det är stönigt att hålla på att jämföra de mot andra modeller och fabrikat.
Är det ett bra märke ?
jag har bra erfarenhet av sonyericsson telefoner, så sony är det jag jämför med, rent allmänt.
Sony modellen Sony Xperia 10 V 5G smartphone 6/128GB (svart), är det jag sneglar mot.
3000 kr just nu, men tänkte om någon ziaomi modell matchar den, typ, fast för säg 1500 kr.
Citera
2023-11-22, 23:58
Medlem
MrFolds avatar
Inlägget faller inom topic, men närmar sig gränsen för trams. Det är i sig också ett klassiskt skitinlägg: Någon ber faktiskt om konkret hjälp med vilken modell eller ev. annat märke den ska välja. På vad sätt hjälper en oneliner utan någon motivering trådstartaren att komma fram till beslut? Eller förväntas vi veta/känna till/tro att MuntertMongo är en sån fantastisk auktoritet att varje gång han uttalar sig om något så krävs inga sakargument? Man kan helt enkelt utgå från att han har rätt och anpassa sitt handlande eller sina åsikter efter vad han säger.

Slutsatsen är alltså att varningen inte är befogad, men att inlägget är skit och respektlöst mot trådstartaren. Har nu trots allt det Muntra Mongot lite självkritik så fokuserar han på det istället för att gå omkring och känna sig butthurt över varningen.
Citera
2023-11-23, 00:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inlägget faller inom topic, men närmar sig gränsen för trams. Det är i sig också ett klassiskt skitinlägg: Någon ber faktiskt om konkret hjälp med vilken modell eller ev. annat märke den ska välja. På vad sätt hjälper en oneliner utan någon motivering trådstartaren att komma fram till beslut? Eller förväntas vi veta/känna till/tro att MuntertMongo är en sån fantastisk auktoritet att varje gång han uttalar sig om något så krävs inga sakargument? Man kan helt enkelt utgå från att han har rätt och anpassa sitt handlande eller sina åsikter efter vad han säger.

Slutsatsen är alltså att varningen inte är befogad, men att inlägget är skit och respektlöst mot trådstartaren. Har nu trots allt det Muntra Mongot lite självkritik så fokuserar han på det istället för att gå omkring och känna sig butthurt över varningen.
Den rätta saken att göra då är att plocka bort inlägget i sig och eventuellt skicka ett pm till skribenten om att detta kan resultera i varning nästa gång, beroende på hur folkskygg man är helt enkelt.

De här nyplockade moderatorerna tycks verkligen heta på gröten.
Citera
2023-11-23, 00:21
Medlem
invandrar-leffes avatar
Ännu ett exempel på en orimlig varning.
Helt godtyckligt och felaktigt utdelat.

Det är nog dags för ledningen att granska de varningar denna moderator delat ut nu om det inte gjorts tidigare.
Citera
2023-11-23, 10:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Fick en varning för ett inlägg för OT när jag svarade på en fråga om Xiaomis kvalitet med att det är fattigmansmobiler, vetefan hur det kan vara OT, men så kanske det är. Vad tycker ni?

Hittade f.ö. en liknande varning av Rassa, kanse är det FB:s mest anale mod?

Hela konversationen nedan.

Det är ju ett rent skitinlägg du författat som inte hjälper TS ett smack även om "Det är sopiga fattigmanstelefoner" i viss mån svarar på "Är det ett bra märke?". Du skulle utvecklat den delen för att få inlägget on topic.

Radering av inlägget är helt i sin ordning men jag håller med om att varningen är hård.
Citera
2023-11-23, 14:57
För hård varning.

Radering JA.
Varning Nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto