Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-23, 12:15
  #1
Medlem
Hört en del om försäkringar för elbilar att dom ska vara dyrare än för "vanliga" bilar, stämmer det?

Jag kör bara lite äldre bilar och där är försäkringen rätt ok tycker ja, givetvis kör jag då trafikförsäkring.
Med trafikförsäkring kostar mina äldre bilar ungefär en hundralapp per bil i månaden och sedan ökar det med ca 100 kronor om jag går upp till halvförsäkring. Helförsäkring ökar ytterligare med ca 200 kr.
Har en gammal volvo 740 och en mer modern peugeot 107. Båda kostar nära samma i försäkring, skiljer bara ett par 10 emellan.
Så ungefär.
Trafik: ca 100kr/mån
Halv: ca 200kr/mån
Hel: ca 400 kr/mån

Vore kul att veta vad era bilar kostar i försäkring och vilken typ av försäkring ni använder er av. Om ni även kan skriva vad olika försäkringar kostar för eran elbil vore det intressant.
Kanske trafik är väldigt billig medan halv eller hel är löjligt mycket dyrare eller så håller alla liknade pris?

Om man ska hoppa på en elbil i framtiden kan det vara intressant att veta av man kan förvänta sig, elbilar är väll dessutom skattefria precis som min gamla volvo?
Citera
2023-11-23, 12:36
  #2
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Hört en del om försäkringar för elbilar att dom ska vara dyrare än för "vanliga" bilar, stämmer det?

Jag kör bara lite äldre bilar och där är försäkringen rätt ok tycker ja, givetvis kör jag då trafikförsäkring.
Med trafikförsäkring kostar mina äldre bilar ungefär en hundralapp per bil i månaden och sedan ökar det med ca 100 kronor om jag går upp till halvförsäkring. Helförsäkring ökar ytterligare med ca 200 kr.
Har en gammal volvo 740 och en mer modern peugeot 107. Båda kostar nära samma i försäkring, skiljer bara ett par 10 emellan.
Så ungefär.
Trafik: ca 100kr/mån
Halv: ca 200kr/mån
Hel: ca 400 kr/mån

Vore kul att veta vad era bilar kostar i försäkring och vilken typ av försäkring ni använder er av. Om ni även kan skriva vad olika försäkringar kostar för eran elbil vore det intressant.
Kanske trafik är väldigt billig medan halv eller hel är löjligt mycket dyrare eller så håller alla liknade pris?

Om man ska hoppa på en elbil i framtiden kan det vara intressant att veta av man kan förvänta sig, elbilar är väll dessutom skattefria precis som min gamla volvo?
- 240kr skatt om året
- 256kr försäkring om året. Halvförsäkring då leasingbolaget står för andra halvan.
Citera
2023-11-23, 12:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
- 240kr skatt om året
- 256kr försäkring om året. Halvförsäkring då leasingbolaget står för andra halvan.
Det var nästan löjligt låg försäkring. Alltså straxt över 500 kr om året det är RIKTIGT lågt.
Citera
2023-11-23, 12:46
  #4
Medlem
Jordgubbes avatar
Det kan nog bli lite klafsig statistik om inte geografi, ålder, etc tas med i jämförelsen, men "Eftersom elbilar vanligtvis är dyrare än fossila bilar i inköp kommer elbilens försäkringspremie också att vara högre. Tittar vi på priset för en halvförsäkring till Tesla Model 3 ligger kostnaden på ca 10 000 kronor, medan priset för samma försäkring för en Hyundai IONIQ ligger på ca 3400 kronor" saxat från en blogg av Riddermarks bilar.
Citera
2023-11-23, 13:26
  #5
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det varierar såklart. I snitt så är elbilsförsäkringar ca 50% dyrare än bensin, enligt försäkringsbolagen själva.
Citera
2023-11-23, 13:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Enligt den info jag fått så är det här en grej tillverkarna INTE lagt fokus på. Typ, smäller man med en och sedan går ur och tar i den strömförande karossen så får man "ta smällen" enligt tillverkarna och föraäkringsbolagen....


Vet inte var du fått din information ifrån men när jag besökt bland annat Volvo (både personbilar och lastvagnar) så har det varit ett extremt fokus på att batterierna ska va säkra även vid kollision så att varken brand eller strömföring uppstår. Låter helt osannolikt i mina öron att biltillverkare överlag inte både själva har tänkt på säkerhet och att det inte finns krav från myndighetshåll på att dom ska va säkra.
Citera
2023-11-23, 13:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Hört en del om försäkringar för elbilar att dom ska vara dyrare än för "vanliga" bilar, stämmer det?

Jag kör bara lite äldre bilar och där är försäkringen rätt ok tycker ja, givetvis kör jag då trafikförsäkring.
Med trafikförsäkring kostar mina äldre bilar ungefär en hundralapp per bil i månaden och sedan ökar det med ca 100 kronor om jag går upp till halvförsäkring. Helförsäkring ökar ytterligare med ca 200 kr.
Har en gammal volvo 740 och en mer modern peugeot 107. Båda kostar nära samma i försäkring, skiljer bara ett par 10 emellan.
Så ungefär.
Trafik: ca 100kr/mån
Halv: ca 200kr/mån
Hel: ca 400 kr/mån

Vore kul att veta vad era bilar kostar i försäkring och vilken typ av försäkring ni använder er av. Om ni även kan skriva vad olika försäkringar kostar för eran elbil vore det intressant.
Kanske trafik är väldigt billig medan halv eller hel är löjligt mycket dyrare eller så håller alla liknade pris?

Om man ska hoppa på en elbil i framtiden kan det vara intressant att veta av man kan förvänta sig, elbilar är väll dessutom skattefria precis som min gamla volvo?

Elbilar är dyrare att försäkra. Dels för att elbilar jämfört med vanliga bilar har både mer hästkrafter och mer vridmoment vilket driver upp premien. Sen är även batteripacken väldigt dyra så om ett batteripack av någon anledning måste bytas så är det en betydande del av bilens värde.
Citera
2023-11-23, 14:01
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRyder
Vet inte var du fått din information ifrån men när jag besökt bland annat Volvo (både personbilar och lastvagnar) så har det varit ett extremt fokus på att batterierna ska va säkra även vid kollision så att varken brand eller strömföring uppstår. Låter helt osannolikt i mina öron att biltillverkare överlag inte både själva har tänkt på säkerhet och att det inte finns krav från myndighetshåll på att dom ska va säkra.

Jaha, ja kan ju vara att Volvo kör svensktänket här och tar fokus på säkerhet, traditionsenligt.
Kanske andra tillverkare valt att göra det lite "lättare" för sig?
Citera
2023-11-23, 14:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Jaha, ja kan ju vara att Volvo kör svensktänket här och tar fokus på säkerhet, traditionsenligt.
Kanske andra tillverkare valt att göra det lite "lättare" för sig?

Det finns ju EU regelverk som styr vad bilar måste uppfylla för krav och specifikationer för att få säljas inom EU. Så tror inte det handlar om att det är Volvo, som dessutom är kinesägt.
Citera
2023-11-23, 14:17
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRyder
Det finns ju EU regelverk som styr vad bilar måste uppfylla för krav och specifikationer för att få säljas inom EU. Så tror inte det handlar om att det är Volvo, som dessutom är kinesägt.

Jo, jag vet , därför jag skrev "kör på svensktänket"
Men ok, hoppas för alla trafikanter att du har rätt då.
Citera
2023-11-23, 15:17
  #11
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Det var nästan löjligt låg försäkring. Alltså straxt över 500 kr om året det är RIKTIGT lågt.
Hehe, per månad såklart!
Citera
2023-11-23, 16:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Enligt den info jag fått så är det här en grej tillverkarna INTE lagt fokus på. Typ, smäller man med en och sedan går ur och tar i den strömförande karossen så får man "ta smällen" enligt tillverkarna och föraäkringsbolagen....
Har nu något ställe man kan läsa mer om detta på, låter väldigt konstigt att det kan hända så lätt och har heller aldrig hört om något sådant fall?

Citat:
Ursprungligen postat av TuffRyder
Elbilar är dyrare att försäkra. Dels för att elbilar jämfört med vanliga bilar har både mer hästkrafter och mer vridmoment vilket driver upp premien. Sen är även batteripacken väldigt dyra så om ett batteripack av någon anledning måste bytas så är det en betydande del av bilens värde.
Ja elbilar har rätt bra tryck, speciellt de lite dyrare varianterna. Får hoppas batteri priserna sjunker om de lyckas få ut alla nya batterier som aldrig tycks komma.

Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
Hehe, per månad såklart!
lät nästan för bra för att vara sant, hade i sådant fall varit lägre än många vetranbils försäkringar som ligger väldigt lågt men med många restriktioner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback