Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Ja det var vad jag också undrade när jag läste denna icke-nyhet.
Några aktivister som kallar sig "Queerlit" har gjort en lista, och på den listan har de tagit med en runsten.
Runstenen är känd sedan många år och den innehåller en förbannelse som går ut på att den som förstör stenen skall bli bög och dö.
Detta framställs nu som att runstenar innehåller HBTQI-budskap och det framställs även som om Queerlit har
gjort en stor upptäckt. Det tycks lite för dumt för att vara sant.
Känns som att flera inte förstår ditt inlägg, men jag håller med. Det är ju inte direkt homoerotik. Fast de menar väl att texterna visar att det fanns sådan sexualitet, om nu gissningen om budskapet stämmer.
Här är ordet i två gamla uppslagsverk.
Bosworth/Toller, gammalengelska, utgiven 1898.
Citat:
EARG, earh; comp. eargra, earhra; sup. eargost; adj. I. inert, weak, timid, cowardly... II. evil, wretched, vile...
Cleasby/Vigfusson, isländska, 1874.
Citat:
ERGI, f. [argr], lewdness, lust; ergi, æði ok óþola, Skm. 36, Fas. iii. 390; e. keisara dóttur, Bær. 15, El. 10; ílsku ok e. ok hórdóm, Barl. 138: wickedness, með e. ok skelmisskap...
Med tanke på ordet hordom har ordet åtminstone kunnat betyda något sexuellt.
Ska lägga till den här texten från isländska wiki om homosexualitet.
Citat:
...Orðin ergi og kynvilla voru notuð yfir samkynhneigð karlmanna, en þau þykja afar úrelt í dag.
...Orden ergi och könsvill användes för manlig homosexualitet, men de verkar väldigt förlegade idag.
Därmed inte sagt att det måste vara så på en mycket äldre sten. Förresten är vår användning av ordet kanske i en överförd bemärkelse, alltså att man blir arg om någon säger att man är bög.