Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-24, 05:56
  #13
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Själva laddtiden är mindre relevant.
Det viktigaste är att laddinfrastukturen med långsamladdare byggs ut tillräckligt, detta är den största utmaningen för omställningen till elektromobilitet.
Det är en enorm utmaning, men ska gå.
Det kommer dock ta tid, men det måste göras!

Varför skall man bygga ut med långsamma laddare.
Laddtiden är bar irrelevant när bilen står hemma och laddar. Är du på en längre resa så vill du inte står flera timmar och vänta på laddningen.
Citera
2023-11-24, 06:01
  #14
Medlem
ricardo22s avatar
Det kan nog bli 25% elbilar inom 10 år i europa. Och 2,5% i resten av världen.
Citera
2023-11-24, 06:40
  #15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Med andra ord så är det fortfarande värdelöst. Kommer ta 10 år minst innan alla bostäder har ladd stople.
För de som bor i lägenhet ja, men huvuddelen av Sveriges bilköpare gör inte det och en ännu mindre del av nybilsköparna bor i lägenhet. Ditt resonemang är bakvänt, att en minoritet inte har möjlighet betyder inte att det är värdelöst.
Vilket ju då nybilsstatistiken visar, laddbara bilar ökar hela tiden i andel, och det är inte för att folk är idioter och köper en bil som de sen ställer eftersom de inte kan ladda den, det syns tydligt ute i verkligheten att fler och fler bilar är laddbara.
Citera
2023-11-24, 06:48
  #16
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Varför? Man laddar när man sover.

Ja, fel av oss. Laddar man bilen när man sover behöver man inte ladda bilen mer.

Om jag behöver ladda bilen längs en resa, ett i allra högsta grad reliatiskt scenario då bara en idiot tror att man endast behöver ladda bilen medan man sover, så vill jag kunna ha fullt batteri på under en pisskvart. Detta är inget problem med bränslebilar men med en elbil tar det 45 minuter plus kötid (kötid kan byggas bort, det kan jag tillstå).

Att bilen kan laddas medan man sover är i särklass det sämsta argumentet för elbilar. Då kan vi ju ta bort alla laddstolpar vid alla mackar i världen, vad fan ska ni ha dem till?
Citera
2023-11-24, 07:01
  #17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Här kan ni se vad elbilstramset har gjort åt bilförsäljningen i Europa. Marknaden har krympt med 30% sedan den sk. elbilsboomen.

https://www.goodcarbadcar.net/europe...les-all-years/

GM, Stellantis, Ford, VW, Honda etc. Alla dessa har bara under de senaste månaderna gått ut med att man lägger ner produktionslinjer för elbilar eller en eller flera elbilsmodeller och går tillbaka till ICE. Bland annat babbens egna Renault ZOE slutar man tillverka och satsar istället på Renault Clio med förbränningsmotor. Teslas försäljning krympte i Q3 för första gången på säkert tio år. Folk vill inte ha skiten, nu sitter många och håller igen och köper ingen ny bil innan politikerna skrotar elbilspropagandan.

Toyota hade rätt, dom går emot ett historiskt rekordår och siktar på långt över 11 miljoner sålda bilar. Dom andra tillverkarna verkar gå mot Toyotas linje och inser att all in på BEV var galet.
Citera
2023-11-24, 07:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Ja, fel av oss. Laddar man bilen när man sover behöver man inte ladda bilen mer.

Om jag behöver ladda bilen längs en resa, ett i allra högsta grad reliatiskt scenario då bara en idiot tror att man endast behöver ladda bilen medan man sover, så vill jag kunna ha fullt batteri på under en pisskvart. Detta är inget problem med bränslebilar men med en elbil tar det 45 minuter plus kötid (kötid kan byggas bort, det kan jag tillstå).

Att bilen kan laddas medan man sover är i särklass det sämsta argumentet för elbilar. Då kan vi ju ta bort alla laddstolpar vid alla mackar i världen, vad fan ska ni ha dem till?
Brukar låta sådär när folk försöker föreställa sig hur det funkar med elbil. När man testat fattar man att det inte är nåt problem.
Lite som när smartphonen kom och samma typ av människor inte kunde tänka sig en sån då man ju var tvungen att ladda varenda dag!!
Citera
2023-11-24, 07:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Brukar låta sådär när folk försöker föreställa sig hur det funkar med elbil. När man testat fattar man att det inte är nåt problem.
Lite som när smartphonen kom och samma typ av människor inte kunde tänka sig en sån då man ju var tvungen att ladda varenda dag!!


Men snälla du, du måste väl förstå att världen inte bara är så som din värld är.

Bara för att elbil passar dig så finns det många andra som det inte är något för.

Jag själv skulle aldrig sätta mig själv i händerna på själva systemet som man gör med en elbil. Man blir ju helt bunden av vart det går att ladda. Ska man åka längre måste man planera sina stopp, stoppen blir betydligt längre och är det dessutom kallt (ja vi är i Sverige) Så kommer man få ladda ännu oftare. Och vill ni sitta där och köa och vänta vid en laddstolpe så självklart ska ni göra det. Men i är många andra som är totalt ointresserade av denna grej.
__________________
Senast redigerad av itsawrap 2023-11-24 kl. 07:40.
Citera
2023-11-24, 07:45
  #20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elbilar blir allt mer populära, elbilar hade en marknadsandel på 14% av nybilsförsäljningen i europa i oktober månad.

Elbilarna ökar nu för varje år.

När tror ni vi når 20%, 35%, 50% osv?

Diskutera hur ni ser på framgången på den europeiska marknaden.

Länk:https://ecomento.de/2023/11/23/eu-ne...2-marktanteil/

Ca 40% bor i hus i Sverige och det är nog det som visar vart maxgränsen ligger. Sen har kanske 10-20% av husägarna inte möjlighet till att ladda då de tillhör en samfällighet eller liknande där de inte kan parkera utanför huset och är beroende av vad övriga i samfälligheten vill investera i. Vi har kollat upp vad det skulle kosta att installera ett par laddare på vår gemensamma parkering och föreningen har inte råd och vi skulle behöva höja avgiften rejält och det går inte hem hos övriga. Svårt att motivera flera tusen kronor i höjning för alla som kanske max 2-3 stycken i föreningen skulle ha nytt av. Sen har vi säkert 10% till som bor i hus som inte har råd med en elbil. Gissar att maxtaket för elbilar i Sverige är runt 20% av befolkningen
Citera
2023-11-24, 07:49
  #21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Brukar låta sådär när folk försöker föreställa sig hur det funkar med elbil. När man testat fattar man att det inte är nåt problem.
Lite som när smartphonen kom och samma typ av människor inte kunde tänka sig en sån då man ju var tvungen att ladda varenda dag!!

De som har elbilar har det oftast redan förspänt och har svårt att se sig in i andras situation. De kanske kan ladda hemma, de kanske till och med kan ladda billigt på jobbet och de kanske även får elbilen förmånligt genom jobbet. Men verkligheten ser inte ut så för majoriteten av befolkningen och det är svårt för många som bor där möjligheterna till laddning är väldigt begränsade. Det är inte rimligt att dessa ska åka och snabbladda ett par gånger i veckan för att köra i stan.
Citera
2023-11-24, 08:09
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men snälla du, du måste väl förstå att världen inte bara är så som din värld är.

Bara för att elbil passar dig så finns det många andra som det inte är något för.

Jag själv skulle aldrig sätta mig själv i händerna på själva systemet som man gör med en elbil. Man blir ju helt bunden av vart det går att ladda. Ska man åka längre måste man planera sina stopp, stoppen blir betydligt längre och är det dessutom kallt (ja vi är i Sverige) Så kommer man få ladda ännu oftare. Och vill ni sitta där och köa och vänta vid en laddstolpe så självklart ska ni göra det. Men i är många andra som är totalt ointresserade av denna grej.
Vet inte om jag påstått att allas värld är som min men ganska många bor i hus ändå.

Har skrivit flera gånger att elbil är värdelöst om man inte har egen laddning men har man det är det smidigt.
Den som vill ska såklart köra fossilbil men jag skulle aldrig göra det om jag inte var tvungen av nån anledning, det är så otroligt mycket smidigare med elbil.
Citera
2023-11-24, 08:12
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
De som har elbilar har det oftast redan förspänt och har svårt att se sig in i andras situation. De kanske kan ladda hemma, de kanske till och med kan ladda billigt på jobbet och de kanske även får elbilen förmånligt genom jobbet. Men verkligheten ser inte ut så för majoriteten av befolkningen och det är svårt för många som bor där möjligheterna till laddning är väldigt begränsade. Det är inte rimligt att dessa ska åka och snabbladda ett par gånger i veckan för att köra i stan.
Vilket jag också skrivit. Värdelöst om man inte har egen laddning.
Citera
2023-11-24, 08:33
  #24
Medlem
I vår bostadsrättsförening har varje lägenhet en p-plats med laddare (11 kWh) numera, det var inte ens särskilt dyrt att installera. Så att elbil skulle vara ett nöje reserverat för husägare stämmer inte, det avgörande är att man har en fast p-plats och möjlighet till installation.

Att det skulle vara värdelöst med elbil om man inte kan ladda hemma köper jag inte heller. Det är förstås sämre och dyrare än att ladda hemma men om man som medelsvensson kör 3-4 mil per dag behöver man bara använda en offentlig laddare en gång i veckan, vilket nog de flesta kan klara av. Första året jag ägde min elbil hade jag ingen laddare, och det var inga större problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback