2023-11-24, 00:14
Medlem
peergs avatar
Beror såklart på var i landet du bor och hur stor möjlighet folk i allmänhet har att få tag på hjortron. Tänker att priset nog är något lägre i Norrland än det är i Skåne. Som boende i mellansverige skulle jag nog betala 100-120 spänn för en sån burk hjortronsylt som du beskriver, förutsatt att den håller sig längre än någon vecka i kylen ty varken frugan eller ungarna förstår att uppskatta denna delikatess.
Citera
2023-11-24, 00:21
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grapefrutt
(75kr?)
Säg 70 för en jämn och rimlig summa.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Sjuttiofem kronor är säkert ett bra pris för att få sylten såld fort. En rudimentär googling på ”hemgjord hjortronsylt” ger betydligt högre priser.

Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Om det är normalmängd socker, 80:-. Det beror också på vad det är för marknad, en lite exklusivare kan du säkert ta 98:-.

70-80 låter rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Varför inte en hundring jämt? Kommer bli sålt direkt

Hur många kilo sitter du på?

8-10 kg rensade bär. Har ca 2 kg orensade bär också som jag ska experimentera med och smaksätta sprit med och hitta på ett recept till hjortronmarmelad.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Räkna vad hjortonen kostar att köpa in, sen räknar du ut vilken tid du lägger ner på att fixa allt, och lägg ett normalt timpris på det.

Inköpskostnad för socker, och ungefär vad burken skulle kunna kosta om du köpte sådan tom.

Så har får du fram ett bra pris för varan du vill sälja.

Jag har plockat dem själv och jag bor långt ifrån Norrland om jag säger så, så det har varit långt mellan myrarna. Om jag skulle ta betalt för alla timmar jag lagt ned på att hitta myrar, gå på myrar, rensa, väga, frysa in och sedan koka sylt så skulle ingen normal människa vilja köpa sylten. Men jag klagar inte, jag älskar att gå i skogen och det är bara ett litet plus om jag kan få en och annan burk såld.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är inte sylt på färska bär? Då kan du nog inte ta de priserna som vissa nämnt.
En femtilapp?

Är det färska bär kan du lätt ta 75:- - 100:-

I och med att det är november nu så är det inte färska bär nej.
Citera
2023-11-24, 00:28
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Beror såklart på var i landet du bor och hur stor möjlighet folk i allmänhet har att få tag på hjortron. Tänker att priset nog är något lägre i Norrland än det är i Skåne. Som boende i mellansverige skulle jag nog betala 100-120 spänn för en sån burk hjortronsylt som du beskriver, förutsatt att den håller sig längre än någon vecka i kylen ty varken frugan eller ungarna förstår att uppskatta denna delikatess.

Jag bor också i mellansverige och jag skulle ju gärna vilja sälja sylten för 120 men har folk råd med det? Det är ju förstås en exklusiv vara jag har men med inflation och allt så tycker jag över 100 låter dyrt.

Jag kanske ska tillägga att julmarknaden hålls inte i någon storstad utan den är på landsbygden och jag kanske får lägga till i kalkylen att jag inte vill skinna folk i mitt närområde eller framstå som en sniken filur, men å andra sidan vill man ju inte skänka bort bären heller.

Ibland är det mycket med det jordiska.
Citera
2023-11-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Jag har plockat dem själv och jag bor långt ifrån Norrland om jag säger så, så det har varit långt mellan myrarna. Om jag skulle ta betalt för alla timmar jag lagt ned på att hitta myrar, gå på myrar, rensa, väga, frysa in och sedan koka sylt så skulle ingen normal människa vilja köpa sylten. Men jag klagar inte, jag älskar att gå i skogen och det är bara ett litet plus om jag kan få en och annan burk såld.

Nu skrev jag, kolla inköpspriset på hjorton (råa) eller vad man kallar det. Just för att det går inte att räkna ut i det fallet du nämnde. Och när jag skrev tiden du får lägga ner på det, menar jag tiden du behöver stå i köket för att göra sylten.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-11-24 kl. 01:19.
Citera
2023-11-24, 03:29
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Hur fräscht känns det att få hjortronsylten i begagnade honungsburkar ?
Ok, de är maskindiskade men insidan på locken brukar vara lite mjuk och svampig.

Eller har jag massuppfittat ?
Citera
2023-11-24, 04:57
Medlem
120-200kr.
Din klientel är äldre människor såsom Ove & Agda 76 o 68 som har gott om pengar undansparat till nostalgi, resor & lyx så ta ordentligt betalt.
Du måste även anpassa din marknadsföring(etiketter o dyl) för att blidka denna kundgrupp.
Yngre människor har helt enkelt inte växt upp på hjorton så försök inte ens rikta in dig på dessa, de har dessutom inte råd i dagsläget.
Citera
2023-11-24, 06:45
Medlem
borrizs avatar
Sätt inte ett för lågt pris, du kan alltid sänka priset senare om du skulle ligga för högt. Ģlöm inte att ett högt pris är i mångas syn en kvalitetsmärkning.

Ett knep är att gå omkring bland stånden innan marknaden börjar och kolla vad andra tar.
Citera
2023-11-24, 10:05
Medlem
Citat:
Jag bor också i mellansverige och jag skulle ju gärna vilja sälja sylten för 120 men har folk råd med det? Det är ju förstås en exklusiv vara jag har men med inflation och allt så tycker jag över 100 låter dyrt.

Jag kanske ska tillägga att julmarknaden hålls inte i någon storstad utan den är på landsbygden och jag kanske får lägga till i kalkylen att jag inte vill skinna folk i mitt närområde eller framstå som en sniken filur, men å andra sidan vill man ju inte skänka bort bären heller.

Ibland är det mycket med det jordiska.

Det är ju ganska mycket en lyxprodukt så råd och råd. De som inte har råd kan ju köpa hallonsylt på Willys. 100 kr låter jämt och bra.
Citera
2023-11-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är ju ganska mycket en lyxprodukt så råd och råd. De som inte har råd kan ju köpa hallonsylt på Willys. 100 kr låter jämt och bra.

Blir nog svårt att få sålt det som en lyxprodukt när man säljer det i gamla honungsburkar. Brukar finnas gott som folk som säljer hjortonsylt betydligt proffsigare.
Citera
2023-11-24, 10:10
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grapefrutt
Försök du, all lycka. Några kronor hit och dit.

Det är ju för helvete ingen raketforskning, vad tror du? Är det något livselixir eller.
Vad fan menar du? Att beräkna priselasticitet är inte enkelt alls även om en amatör som du kan få för sig det.

Det handlar inte om ”några kronor hit eller dit” utan om det tredubbla priset mot vad TS tänkt ta.

Exakt vilket pris man sätter beror normalt på en mängd faktorer och förutom TS vet vi nästan inga ingångsvärden alls.

Idiot.
Citera
2023-11-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Blir nog svårt att få sålt det som en lyxprodukt när man säljer det i gamla honungsburkar. Brukar finnas gott som folk som säljer hjortonsylt betydligt proffsigare.

Kanske. Förutsätter att de är väl rengjorda och inte har någon gammal etikett kva. Är väl lämpligt med en snygg etikett på om man ska ta så mycket
Citera
2023-11-24, 10:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vad tycker du hade varit ett rimligt pris för en burk?
Hundratals kronor. Sylten är en definitiv lyxvara och den kommer ju att vara helt färsk dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in