• 1
  • 2
2023-11-23, 23:20
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Jag ska vara med på en julmarknad i helgen och sälja lite alster. Tänkte göra mig av med lite bär i frysen och koka sylt.

Jag har tänkt att fylla vanliga honungsburkar (burkarna rymmer vanligtvis 700g honung. Vet ej hur många gram hjortronsylt en sådan burk rymmer) med nykokt hjortronsylt. Vad tycker du hade varit ett rimligt pris för en burk?
Citera
2023-11-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Jag ska vara med på en julmarknad i helgen och sälja lite alster. Tänkte göra mig av med lite bär i frysen och koka sylt.

Jag har tänkt att fylla vanliga honungsburkar (burkarna rymmer vanligtvis 700g honung. Vet ej hur många gram hjortronsylt en sådan burk rymmer) med nykokt hjortronsylt. Vad tycker du hade varit ett rimligt pris för en burk?

(75kr?)
Säg 70 för en jämn och rimlig summa.
Senast redigerad av Grapefrutt 2023-11-23 kl. 23:29.
Citera
2023-11-23, 23:28
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grapefrutt
75kr?
Sjuttiofem kronor är säkert ett bra pris för att få sylten såld fort. En rudimentär googling på ”hemgjord hjortronsylt” ger betydligt högre priser.
Citera
2023-11-23, 23:30
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Om det är normalmängd socker, 80:-. Det beror också på vad det är för marknad, en lite exklusivare kan du säkert ta 98:-.
Citera
2023-11-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Sjuttiofem kronor är säkert ett bra pris för att få sylten såld fort. En rudimentär googling på ”hemgjord hjortronsylt” ger betydligt högre priser.

Försök du, all lycka. Några kronor hit och dit.

Det är ju för helvete ingen raketforskning, vad tror du? Är det något livselixir eller.
Citera
2023-11-23, 23:35
Medlem
Har gett mig fan på att plocka hjortron två gånger och lovat mig själv att aldrig göra om det lika många gånger efter att ha agerat myggbuffé.
Produkten är värd varje krona bara man slipper plocka eländet själv.

Butikspriset är runt 15kr/100g. Då är det oftast rätt söt sylt och utspädd med en del vatten och förtjockningsmedel/

Marknadsmässigt pris på ”äkta” ligger nog närmre 25kr/100g, men om det är skäligt på marknader.. Jadu.
Ju längre ifrån hjortronen desto högre pris kan du ta. 75 är nog i underkant på en ”honungsburk” men en vill man kanske inte åka hem med eländet heller.
Citera
2023-11-23, 23:42
Medlem
Kickassfarsans avatar
Varför inte en hundring jämt? Kommer bli sålt direkt

Hur många kilo sitter du på?
Citera
2023-11-23, 23:43
Medlem
Onanikrems avatar
Om 410g Önos 0.41kg (204,76 kr/kg) kostar 83,95 kr kr på Ica (45g hjortron 100g sylt)
Så borde en burk hemkokt vara dubbelt så dy1, särskilt om det är på en marknad med lite ekologiskt lullull.

100kr jämt skulle jag säga.
Citera
2023-11-23, 23:44
Medlem
Räkna vad hjortonen kostar att köpa in, sen räknar du ut vilken tid du lägger ner på att fixa allt, och lägg ett normalt timpris på det.

Inköpskostnad för socker, och ungefär vad burken skulle kunna kosta om du köpte sådan tom.

Så har får du fram ett bra pris för varan du vill sälja.
Citera
2023-11-23, 23:46
Medlem
Jag skulle kunna tänka mig att betala 145:- för en så pass stor burk hemmagjord sylt.
Citera
2023-11-23, 23:47
Medlem
Citat:

Beror på andelen hjortron i sylten men antagligen minst 150kr om du ska göra nån liten vinst på de.
Citera
2023-11-23, 23:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Det är inte sylt på färska bär? Då kan du nog inte ta de priserna som vissa nämnt.
En femtilapp?

Är det färska bär kan du lätt ta 75:- - 100:-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här