Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-26, 21:06
  #133
Medlem
vodericks avatar
vana att äta får
ska dom börja äta gäss i södra sverige nu?
Citera
2023-11-26, 21:18
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Länsstyrelserna planerar att föreslå att mellan 60 och 85 vargar förflyttas från mellersta Sverige till Sydsverige, vilket kan göra att vargstammen i Sydsverige fördubblas.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...verige--1f2ftf

Var ska de flyttas ifrån och var ska de placeras?

Bra idé och i så fall varför?

Dålig idé och i så fall varför?

Är det realistiskt att lyckas genomföra idén?

Hela vargprojektet överlag är fullkomligt genant!! Tidigare generationer svenskar hade konstaterat sinnesförvirring och låst in oss på vinden resten av våra liv. Detsamma gäller även angående muslimprojektet och Instagramfenomenet.

Tamdjurtätheten är mycket högre söderut och gör vargen än mer olämplig där.
Citera
2023-11-26, 21:26
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Hela vargprojektet överlag är fullkomligt genant!! Tidigare generationer svenskar hade konstaterat sinnesförvirring och låst in oss på vinden resten av våra liv. Detsamma gäller även angående muslimprojektet och Instagramfenomenet.

Tamdjurtätheten är mycket högre söderut och gör vargen än mer olämplig där.
Hela Sverige känns som ett socialt experiment där man testar hur långt man kan gå....som synes finns det inga gränser på svenskens urbota dumhet,/feghet,/godtrogenhet, precis som boskap.
Citera
2023-11-26, 21:29
  #136
Medlem
Public Enemys avatar
Det skulle vara roligt att se hur de ska bete sig för att fånga in ett 60-tal vargar i Sverige.
Ännu roligare att se hur de ska få dem att stanna kvar.
Citera
2023-11-26, 21:42
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voderick
vana att äta får
ska dom börja äta gäss i södra sverige nu?

Jag föreslår att det flyttas till Djurgården i Stockholm. Där får de äta sig mätta på Kanadagäss.
Citera
2023-11-26, 21:46
  #138
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Det skulle vara roligt att se hur de ska bete sig för att fånga in ett 60-tal vargar i Sverige.
Ännu roligare att se hur de ska få dem att stanna kvar.

O finns det områden utan revir att placera dem på? Blir väl annars inte jättebra att släppa ut grupper med vargar bland existerande revir?

Läste lite om metoder att fånga in vargar för omflyttning
"Foothold traps, prebaited with nuisance beaver and vehicle killed white-tailed deer carcasses, were used to capture wolves in Minnesota and Michigan. In Ontario, net guns from helicopters were used to capture wolves."
Citera
2023-11-26, 22:04
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Inte omöjligt, men knappast sannolikt heller.
Det var väl Gysingevargen som 1820 rev ett antal barn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gysingevargen

Gysingevargen sköts den 27 april 1821 i Årsunda. Utöver ett fall i fångenskap den 17 juni 2012 har det inte dokumenterats några fall sedan dess då vargar dödat människor i Sverige.[10] Dödsfallen omnämns i ett stort antal dödboksnotiser.

Evert Pousette menar att vargen sannolikt var identisk med den vargunge som fångats 1817 och hållits i fångenskap i Gysinge herrgård under flera år tills den rymt eller släppts lös.[11]

Två hundra år alltså bortsett från olyckan i Kolmården.


/VV

Är det inte så här att vargstammen utrotades i princip mekaniskt av svenskar där under första hälften av 1800 talet p.g.a. diverse vargattacker?(och därför vi nu prompt ska ha tillbaka den?) "vargen har inte mördat någon under tiden som den har varit i princip utrotad undantaget från när den hade ihjäl en zooskötare" läser jag. Men implikationen du framhäver är att varg i fångenskap är det som driver vargen att angripa människor mer frekvent?

Det är inte omöjligt men vargen är för min del som hund och barnägare ett otäckt djur att placera i skogen.

Jag tror som övriga har lyft fram att den ska nog hålla sig i vildmarken så långt från civilisationen som möjligt. Inte för att jag vill ha den i norrland heller men det kanske inte bäst att utplantera den ibland relativt folk och boskapsrika områden.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Man kan ju kanske ställa samma typ av fråga om ett motorvägsbygge.
Vem bär ansvaret om ett barn dör på motorvägen eller i en trafikolycka?

En motorväg kan gagna samhället i stort delvis för transportinfrastrukturen och det gör hippies upprörda - så dubbel plus för det.

Att återintroducera vargen däremot kommer inte gagna samhället. En lyckad återplacering skulle förmodligen ha ihjäl något barn, några skogsvandrare och en förbannat massa boskap och hundar. Vad får vi? Bortsett från att några rödvinssörplande södermalmkommunister långt från vargarna blir lyckliga?

Möjligen att jag kan tänka mig att placera vargen i ett litet reservat tillsammans med diverse vänsterhippies som förordar dess återplantering i civilisationen.
Citera
2023-11-26, 22:20
  #140
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Är det inte så här att vargstammen utrotades i princip mekaniskt av svenskar där under första hälften av 1800 talet p.g.a. diverse vargattacker?(och därför vi nu prompt ska ha tillbaka den?) "vargen har inte mördat någon under tiden som den har varit i princip utrotad undantaget från när den hade ihjäl en zooskötare" läser jag. Men implikationen du framhäver är att varg i fångenskap är det som driver vargen att angripa människor mer frekvent?

Tror inte kanske att driften att angripa ökar, men att rädslan för människan försvunnit.
Då kan det komma till ett angrepp som annars kanske inte blivit av.

Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Det är inte omöjligt men vargen är för min del som hund och barnägare ett otäckt djur att placera i skogen.
Jag tror som övriga har lyft fram att den ska nog hålla sig i vildmarken så långt från civilisationen som möjligt. Inte för att jag vill ha den i norrland heller men det kanske inte bäst att utplantera den ibland relativt folk och boskapsrika områden.
En motorväg kan gagna samhället i stort delvis för transportinfrastrukturen och det gör hippies upprörda - så dubbel plus för det.
Tror inte 'hippies' blir upprörda av en motorväg.
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Att återintroducera vargen däremot kommer inte gagna samhället. En lyckad återplacering skulle förmodligen ha ihjäl något barn, några skogsvandrare och en förbannat massa boskap och hundar. Vad får vi? Bortsett från att några rödvinssörplande södermalmkommunister långt från vargarna blir lyckliga?
Gagna samhället kan man ju se från olika synvinklar.

Gagnar en park i centrala Västerås samhället?
En vacker parkbänk intill Fyrisån i Uppsala?
En fin promenad längs bryggorna i Smögen?
Gagnar det oss och samhället att se en svävande havsörn över skärgården?
Vi kanske ska ta bort allt detta, utrota örnar och vargar, kanske alla lodjur som inte gagnar samhäller ett dugg.
Bort med parkbänkar och stadsparker, så bygger vi motorvägar istället. Alltid finns det några 'hippies' som störs och det är väl fint.
Det är ju bara rödvinssörplande södermalmskommunister som gillar sådana saker i alla fall ju.
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Möjligen att jag kan tänka mig att placera vargen i ett litet reservat tillsammans med diverse vänsterhippies som förordar dess återplantering i civilisationen.

Ja, det skulle ju kanske i din värld gagna samhället.

/VV
Citera
2023-11-26, 22:53
  #141
Medlem
quts avatar
Dumpa skiten i Östersjön eller skjut de.
Citera
2023-11-26, 22:59
  #142
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Tidigare generationer svenskar hade konstaterat sinnesförvirring och låst in oss på vinden resten av våra liv.

Vilken tidigare generations bottenlösa visdom är det vi skall konsultera angående modern biologi? Den generation som skövlade hela Europas heltäckande ekskogar med svält och massdöd som följd? Eller den som nästan utrotade valarna för valoljans skull? Du kanske tänker på den generation som dikade upp alla våtmarker och började odla monokultur?

Mycket bra förslag. Varför inte utöka din vision för Sverige med att återgå till åderlåtning, barnaga och att visa upp samer i bur för kärringarna i Stockholm? Tänk vad gårdagens alla tjänstemän hade skakat på huvudet åt vad modern forskning säger, och så kan vi ju verkligen inte ha det.

Se vad som hände i Yellowstone när man återintroducerade vargar, och återkom med dina tankar om vad en bonnläpp från 1700-talet hade tyckt om det
Citera
2023-11-26, 23:05
  #143
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Länsstyrelserna planerar att föreslå att mellan 60 och 85 vargar förflyttas från mellersta Sverige till Sydsverige, vilket kan göra att vargstammen i Sydsverige fördubblas.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...verige--1f2ftf

Var ska de flyttas ifrån och var ska de placeras?

Bra idé och i så fall varför?

Dålig idé och i så fall varför?

Är det realistiskt att lyckas genomföra idén?

Utmärkt. Vargen levde ursprungligen i hela Sverige och bör således finnas i hela Sverige.
Likaså björnen.
Hoppas även visenten återigen snart får leva i Södra Sverige.
Citera
2023-11-26, 23:36
  #144
Medlem
Smugumins avatar
Låter som ett bra initiativ. Den svenska vargstammen är tragiskt liten och måste växa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback