2023-11-28, 22:42
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vitet rör Transportstyrelsen och där är det glasklart. 10 paragrafen SFS för Transportstyrelsen.
Postnord har fått 3 dagar på sig att svara. Extremt kort tid vilket är en indikation på vart det lutar.
Själv tycker jag nog att det borde vara något för Post & Tele styrelsen att ställas till svars för mer än Postnord.

Får inte individerna som arbetar på PostNord arbeta med dom sysslor dom känner för? Vill dom inte göra en arbetssyssla är det fan inte dina eller USAs åsikter som dom svenska arbetarna borde följa eller?

För det här är när saker dras tills den spets. Internationalism kontra nationalism.
Citera
2023-11-28, 23:15
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Får inte individerna som arbetar på PostNord arbeta med dom sysslor dom känner för? Vill dom inte göra en arbetssyssla är det fan inte dina eller USAs åsikter som dom svenska arbetarna borde följa eller?

För det här är när saker dras tills den spets. Internationalism kontra nationalism.
Ska de inte arbeta med det de får betalt för från sin arbetsgivare?
Citera
2023-11-28, 23:18
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Finns det någon slags rättvisa får Tesla rätt mot PostNord.
Det är nästan förvånande hur stor makt fackförbunden har. Politiken borde göra mer för att förhindra att facken leker maffia.

I denna kamp har de dock ingenting att vinna. Tesla har gott om jurister och mycket pengar i kassorna och kan hålla på länge, men det är svår-siat hur detta kommer sluta. Jag kan tänka mig två scenarion:

* De lämnar landet och fackens oansvariga metoder gör hundratals arbetslösa
* De kör på tills facken får slut på pengar och ork.
Jag ser ett annat scenario.
* Varken facket eller Tesla ger med sig. Strejkerna är verkningslösa, men innebär bara små kostnader för facket och kan därför fortsätta i åratal.
Citera
2023-11-28, 23:31
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det råder fredsplikt så det gör ni inte alls.

Men är det inte i dessa tider sådant här förändras? Vinner LO detta så ger det såklart självförtroende åt medlemmarna och då kanske den dära fredsplikten förflyttas åt arbetarnas fördel
Citera
2023-11-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag ser ett annat scenario.
* Varken facket eller Tesla ger med sig. Strejkerna är verkningslösa, men innebär bara små kostnader för facket och kan därför fortsätta i åratal.

Det kan bli nån slags lagändring Lex Tesla om det fortsätter och blir mer och mer orealistiska sympatiåtgärder. Om S vinner valet 2026 kanske det går åt andra hållet med nåt jävelskap som får Tesla att lämna.
Citera
2023-11-29, 00:25
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Ska de inte arbeta med det de får betalt för från sin arbetsgivare?

Facket är som en annan jävla sparbank som den andre. Varför tror du annars vi slänger bort 500kr i månaden? För att spöa utlänningar såklart!
Citera
2023-11-29, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Finns det någon slags rättvisa får Tesla rätt mot PostNord.
Det är nästan förvånande hur stor makt fackförbunden har. Politiken borde göra mer för att förhindra att facken leker maffia.

I denna kamp har de dock ingenting att vinna. Tesla har gott om jurister och mycket pengar i kassorna och kan hålla på länge, men det är svår-siat hur detta kommer sluta. Jag kan tänka mig två scenarion:

* De lämnar landet och fackens oansvariga metoder gör hundratals arbetslösa
* De kör på tills facken får slut på pengar och ork.

Ingen blir arbetslös och Tesla lämnar landet, så slutar detta
Citera
2023-11-29, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Tesla är sura över att deras bilar inte får regskyltar, coh stämmer därför svenska staten.

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-...nedEntry=23410

bakbrunden är blockaden mot företaget som vägrar teckna svenska kollektivavtal

rätt eller fel?
Ja. Det e en intressant kamp. Ska oligarker få göra som dom vill eller räknas andra människor. Jag tror fackföreningsrörelsen vinner faktiskt. Det e lite annat virke i svenskar än exempelvis strykrädda amerikaner som aldrig vågar gå emot kapitalet.
Citera
2023-11-29, 00:40
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Ingen blir arbetslös och Tesla lämnar landet, så slutar detta

Svenska pengar stannar i Sverige?

Hemsk tanke för dig?
Citera
2023-11-29, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Vem är hycklare menar du?

Det är frivilligt att höja lönen men gör ni inte det så strejkar vi

Facket gick med på kraftiga reallönessänkningar i år och de anställda sa inte ett skit. Facket brydde sig inte och medlemmarna är för korkade för att förstå inflation.

Men kollektivavtal som inte alls har med lönenivån att göra det kämpar ni för. Eller ja, inte de anställda på Tesla för de är nöjda men anställda hos andra arbetsgivare är inte nöjda med att Teslas anställdas är nöjda.

Fackmedlemmarna är helt sjuka i huvudet. För korkade för att förstå att ni bara kämpar för fackpamparna men inte för ett själva.
Citera
2023-11-29, 02:34
Medlem
Jenshalls avatar
Volvo Cars eldar på detta med IF metall eftersom man kommer bli tvåa i Sverige om Tesla får fortsätta ösa på. Dvs Model Y blir mest sålda bilmodellen. Har inte hänt på 60 år kines bolaget förlorar platsen.

Kan man fördröja regskyltar och därmed registreringar för Tesla kanske dom inte går om.

Metall är lika äckliga som de ledande sosse politiker vi dagligen ser står och ljuger.
Citera
2023-11-29, 04:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det råder fredsplikt så det gör ni inte alls.
Fredsplikt gäller när kollektivavtal har tecknats eller är giltiga. Det innebär att arbetsgivare och arbetstagarorganisationer inte får tillgripa stridsåtgärder under avtalsperioden. Fredsplikten upphör när avtalstiden löper ut.

Såå när råder fredsplikt enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in