2023-11-27, 16:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Som jag sa...

Hade vi varit ett homogent svenskt folk utan dagens arbetskraftsinvandring hade du haft en poäng, men bara då. För då hade folk har ett val att de kunde välja att inte jobba för en dålig arbetsgivare.

I dagens globaliserade värld är det viktigare än någonsin att upprätthålla den svenska modellen då Reinfeldt, Maud och Annie såg till att importera trasproletariat som står med mössan i hand.
Antar att du är medveten om att ca. 10% av alla företag i Sverige saknar kollektivavtal.

Så rimligen borde man även ge sig på dom också, eller ?
Citera
2023-11-27, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt

Förmodar att du är ovanligt korkad så vi avslutar diskussionen med facit som vi får senare.
Tror egentligen inte att du är korkad så mitt ordval definierar inte dig som person.

Jag misstänker att det är företaget som får dig att tänka orationellt?
Så jag förlåter dig för din okunskap.
Nej men Transportstyrelsen har inte gjort något fel, hur du än vrider och vänder på det.

Möjligen PostNord, däremot som inte levererat skyltarna.
Citera
2023-11-27, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Antar att du är medveten om att ca. 10% av alla företag i Sverige saknar kollektivavtal.

Så rimligen borde man även ge sig på dom också, eller ?

Definitivt. Hoppas det händer!
Citera
2023-11-27, 16:55
Medlem
Nu är jag i princip emot tvingande kollektivavtal, är själv ej medlem i fack och har inte varit de sista 20 åren då man blev rövknullad av byggnads. Sen finns det en del bra saker med kollektivavtal och det är att jag fått 6 veckors semester och 6 månaders uppsägningstid om det skulle behövas.

Men i just detta fallet så står jag med IF metall bara på grund av att Elon Musk motarbetar Ukraina och att han är Ryss och Kinesälskare. Om nu de anställda på Tesla i Sverige har så bra anställningsavtal redan som överstiger allt som finns i kollektivavtalet så kostar det ju i princip inget att skriva under, då är det ju endast en principsak från Tesla och då kan de skylla sig själva lite.

I andra brancher och för andra företag är jag dock emot.
Citera
2023-11-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Elon backar inte ens för Israels premiärminister.

Blir han sur och inte får sin vilja igenom flyttar han alla svenska jobb till Finland eller Norge. Det tar väl ca 3 månader så är alla svenskar utan arbete.

Då får han göra det men risken finns att andra länder följer Sverige. Då blir det sämre för Musk.
Vi har den här modellen och det handlar om pensioner, försäkringar, trygga arbetsvillkor, löner.
Den som inte vill teckna avtal får packa ihop sina verksamheter och svårare än så är det inte.
Citera
2023-11-27, 16:59
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det var ett svar till

Geely har inte kollektivavtal, så det utesluter väl köp av de flesta Volvo- och Polestar-modeller.

Står det Geely på Volvos återförsäljare i Sverige? Springer det runt kineser inne på Bilias verkstad i Nyköping?

Kan informera dig om att på Geelys fabrik på Torslanda i Göteborg så har man kollektivavtal...
Citera
2023-11-27, 17:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Definitivt. Hoppas det händer!
Så du gillar dylika maffiametoder.

Någon valfrihet får inte finnas, trots att du själv medgivit att det inte måste vara dåligt utan kollektivavtal, mycket märkligt.

Nu har du, bokstavligen, bekänt partifärg.
Citera
2023-11-27, 17:01
Medlem
Citat:
Vilka härliga maffiametoder man använder mot vissa företag.

Någon valfrihet är det inte tal om.
Å musk är en sann filantrop som har som livsuppgift att rädda alla fattiga? Skulle vilja påstå att det är hälsosamt att musk får smaka på egen medicin. Han driver sina företag som en liten Hitler
Citera
2023-11-27, 17:03
Citat:
Så du gillar dylika maffiametoder.

Någon valfrihet får inte finnas, trots att du själv medgivit att det inte måste vara dåligt utan kollektivavtal, mycket märkligt.

Nu har du, bokstavligen, bekänt partifärg.

Hur ofta måste jag skriva samma sak innan det går in i dig?

Har du månne läsförståelseproblem?

För din skull ska jag citera mig själv, ältar du fortfarande om samma sak efter detta ignorerar jag dig.

"Hade vi varit ett homogent svenskt folk utan dagens arbetskraftsinvandring hade du haft en poäng, men bara då. För då hade folk har ett val att de kunde välja att inte jobba för en dålig arbetsgivare."

För att citera dig själv "mycket märkligt"
Citera
2023-11-27, 17:04
Medlem
Riktigt fånigt av facken.

Det är frivilligt att jobba för tesla trivs du inte och tycker det är en dålig arbetsplats så är det bara att säga upp sig och gå vidare. Ett jobb är fan ingen rättighet och ja är rätt säker på att det finns gott om folk som skulle trivas bra där så ge plats åt dom i så fall.
Citera
2023-11-27, 17:05
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Varför fan inte? Man bör nog inte bråka med Musk. Det är väl ungefär jämnt skägg hur rik han är mot hur rik Sverige som land är. Det är fight Sverige kommer förlora. För vad? De Tesla anställda klagar inte. Det är bara övergödda svenska fackpampar som bråkar.

Tror du på fullt allvar att Elon är lika rik som Sverige som land?
Han är ju rikare än dig och mig men jämfört med oss alla tillsammans?
Citera
2023-11-27, 17:10
Medlem
jhww82s avatar
Är endast en tidsfråga innan andra nordiska länders fackföreningar slår följe och därefter andra europeiska fackföreningar.

Tesla riskerar att svärta ner sitt rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in