2023-11-27, 16:43
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ansvaret för leveransen måste ändå upphöra för avsändaren när försändelsen postas, och övergå till bolaget vars uppgift det är att leverera?

Det får väl Transportstyrelsen ta gentemot Postnord, det är väl inte Teslas problem?
Citera
2023-11-27, 16:44
Medlem
Detta drabbar ju bara vanliga människor som kommer mista sina jobb. Tesla kommer kanske lämna Sverige nu, blir de som drivit på den här strejken nöjda då?
Fattar dem inte att Musk är världens rikaste och säkert även den mest egensinniga och envisaste människan i världen också. Idioter.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Norge var den sista sovjetstaten, inte Sverige.

Regeringen, vare sig höger eller vänster, får såvitt jag vet gå in och peta i myndigheters arbete.

Regeringen ändrar heller inte lagar, det gör riksdagen.

Företag är inte fria, utan skyldiga att följa svensk lag.

Arbetare i Sverige borde börja gå med i facken igen, för att visa äckel som Elon Musk att han inte är den som bestämmer.
Regeringen är den ytterst ansvariga för hur Sverige styrs och de kan naturligtvis lägga vilka förslag som helst i riksdagen som ändrar vilka lagar och regler de vill. Möjligen att personer som du, som tycker att fackliga vänster-baroner ska bestämma över svensken inte riksdagen, blir lite irriterade men det är sådant man får ta.

En fri marknad har gett Sverige absolut allt som fungerar och som människor tycker om.
Citera
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Sent ska syndaren vakna? Innan Reinfeldt så behövde arbetsplatser ha kollektivavtal samt skulle facket godkänna arbetskraftsinvandring. Nu får kurden bara betala tillbaka lite lön till Achmed på hans pizzeria så kan Achmed fortsätta att importera hela sin by för 150000kr / arbetsvisa för "28000" i månaden.

Du förstår väl själv att dina anekdoter inte är värda ett öre. Själv har både jag och min dotter varit hjälpta av facket, hon skulle få gå från sitt jobb pga arbetsbrist när facket stoppade det och såg till att hon blev omplacerad, men som sagt det är anekdoter och inget annat.

Sen det där om evighetslånga raster är bara trams, kollektivavtal har ofta väldigt specifierade raster. Vad hade ni för betachef skulle jag undrat om det var sant.

Snyggt försök.
Det är rena fakta, om än svåra att bevisa.

Men ditt tidigare svar "självfallet inte" betyder att du medger att det inte måste vara dåligt utan kollektivavtal.
Därför blir allt prat om slaveri löjligt.
Varken du eller jag vet med säkerhet hur det ser ut bakom Teslas dörrar.

Dessutom drabbas tredje part, bilköparna.
Men det brukar inte bekymra facken.
Citera
2023-11-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Frågan är felaktigt ställd.

Transportstyrelsen låter ju visst Tesla få sina skyltar, medelst leverans av Postnord. Att just dess leveranser är försatta i blockad av arbetare på Postnord motsäger inte att Transportstyrelsen utför sin del av åtagandet korrekt.
Det är väl knappast någon mänsklig rättighet att få specialbehandling av en myndighet för att fysiskt hämta ut registreringsskyltar från Transportstyrelsen, eller?

Och sen är ju liksom poängen med fackliga stridsåtgärder att det blir besvärligt och kostsamt för arbetsgivarparten. Allt verkar helt okej tycker jag.
Man har en skyldighet att bilar som levereras ska vara försedda med trafikverkets registreringsskyltar.
De har monopol på den verksamheten. Att Transportstyrelsen inte har den logistik som behövs i denna situation är inte Teslas problem. Transportstyrelsen måste se till att företag kan följa lagen. Tesla har erbjudit sig att själva hämta skyltarna men Transportstyrelsen säger nej.
Citera
2023-11-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
SpaceEx är ett av hans många företag som tigger pengar. Musk har tiggt ihop en miljard dollar ifrån amerikanska skattebetalare på sina löften om att skicka folk till mars. 2022 skulle dom första obemmanade farkosterna skickas till Mars och 2024 dom första bemannade. Hur går det?

Man har gjort två starter med Starship, båda slutade med ett BOOM. Jag såg streamen. 2 X 300 miljoner dollar upp i rök för ingenting.
Ett företag som endast existerar så länge som simpar ger honom pengar. Vad tycker du om the Boring Company då, blev det en höjdare

Okej men har du sett deras Falcon raket hur bra den fungerar med över 100 landingar i rad utan BOOM och skjuts upp var och varannan dag 90 hittils i år. Du förstår att Starship just nu är prototyp som kommer explodera antal ggr till då de samlar in flygdata för förbättringar precis som deras Falcon raket gjort i det stadiet. Att andra testet gick så ungefär som de förväntades sig och hoppades på alltså BRA.
Citera
2023-11-27, 16:47
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Men ditt tidigare svar "självfallet inte" betyder att du medger att det inte måste vara dåligt utan kollektivavtal.

Man behöver inte gissa hur det ser ut bakom Tesla Sveriges dörrar. Det ser hur bra ut som helst. En svensk gnäller direkt i media om något är fel, eller slutar och tar ett annat jobb. Jag har inte sett något sådant.

Det där med "annat jobb" verkar nu påskyndas av facket. Hellre inga jobb än ett jobb på Tesla, som sossarna brukar säga.
Citera
2023-11-27, 16:47
Medlem
Det lär bli intressant att följa en segdragen stämning mot Transportstyrelsen och Postnord.
Jag kan tänka mig att myndigheten TS håller sig strikt till paragraftolkning och frågan är då om Musk kommer någon vart i domstol. Postnord har fackförbundet ST med sig så det blir ännu svårare. Man får se, men det hjälper ju inte allt annat som han absolut inte får till. Bättre han tecknar avtal så är saken klar.
Citera
2023-11-27, 16:48
Medlem
Så jävla trött på svenska facken. De har fan sumpat bort HELA DEN SVENSKA MODELLEN med det här larvet.

Sverige är en pytteliten marknad. Nu tar de en liten strid mot facken här. En strid som facken inte kommer vinna. Om Tesla skulle gå med på kraven så skulle facken i viktiga länder (Tyskland..) vittra blod och det skulle eskalera.
Sverige kan de offra och antingen så viker facken med sig; Tesla visar att de inte viker sig. Eller så lämnar de Sverige och visar att facken bara förstör. Hursomhelst så vinner Tesla och har visat att facken inte biter på dem ute i riktiga världen , utanför lilla Svedala.

Så värdelöst agerat av facken och detta kommer göra att deras position försvagas enormt i Sverige och den svenska modellen har fått sin första spik i kistan.

Någon som har en artikel där man kan se nuvarande villkor och villkoren som kollektivavtal hade gett? Antar detta är inget facken skyltar med...
Citera
2023-11-27, 16:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det lär bli intressant att följa en segdragen stämning mot Transportstyrelsen och Postnord.
Jag kan tänka mig att myndigheten TS håller sig strikt till paragraftolkning och frågan är då om Musk kommer någon vart i domstol. Postnord har fackförbundet ST med sig så det blir ännu svårare. Man får se, men det hjälper ju inte allt annat som han absolut inte får till. Bättre han tecknar avtal så är saken klar.
Elon backar inte ens för Israels premiärminister.

Blir han sur och inte får sin vilja igenom flyttar han alla svenska jobb till Finland eller Norge. Det tar väl ca 3 månader så är alla svenskar utan arbete.
Citera
2023-11-27, 16:50
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Som jag sa...

Hade vi varit ett homogent svenskt folk utan dagens arbetskraftsinvandring hade du haft en poäng, men bara då. För då hade folk har ett val att de kunde välja att inte jobba för en dålig arbetsgivare.

I dagens globaliserade värld är det viktigare än någonsin att upprätthålla den svenska modellen då Reinfeldt, Maud och Annie såg till att importera trasproletariat som står med mössan i hand.
Citera
2023-11-27, 16:50
Moderator
Meijis avatar
Två trådar om samma ämne sammanfogade. Rubrikerna har kombinerats.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in