2023-11-27, 16:27
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Frågan är felaktigt ställd.

Transportstyrelsen låter ju visst Tesla få sina skyltar, medelst leverans av Postnord. Att just dess leveranser är försatta i blockad av arbetare på Postnord motsäger inte att Transportstyrelsen utför sin del av åtagandet korrekt.
Det är väl knappast någon mänsklig rättighet att få specialbehandling av en myndighet för att fysiskt hämta ut registreringsskyltar från Transportstyrelsen, eller?

Och sen är ju liksom poängen med fackliga stridsåtgärder att det blir besvärligt och kostsamt för arbetsgivarparten. Allt verkar helt okej tycker jag.

Det är ju fortfarande deras ansvar även om själva felet inte är deras?
Citera
2023-11-27, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Volvo Ex30 och Ex90, och så vitt jag vet varje Polestar och varje Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge är tillverkade i Geely's Shanghai-fabrik. Och dom har inget kollektivavtal, så vitt känt. Inget för dig, alltså.

Genomsnittslönen för en arbetare i bilfabriker i Kina är ca 100:-/tim, men då finns inget socialt skyddsnät som i Sverige.
Som referens: En bilarbetare på Volvo Torslanda tjänater ca 175:-/tim och en bilarbetare hos Volkwagen i Tyskland tjänar ca 240:-/tim.

Snyggt försök Schlomo.

Du vet lika väl som jag att vi i Sverige inte kan påverka kinesiska företag. Varje land är unikt och det folket måste sätta sin egen standard.

Däremot blir jag väldigt glad att du visar hur viktigt det är att ha kollektivavtal.
Citera
2023-11-27, 16:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Staten får inte ta ställning i konflikten.
Om transportstyrelsen inte håller sitt avtal så är de en del av ena parten.

Då får vi omdefiniera ordet neutralt.
Nja Transportstyrelsen har väl inte vägrat Tesla något?
Citera
2023-11-27, 16:29
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Volvo Ex30 och Ex90, och så vitt jag vet varje Polestar och varje Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge är tillverkade i Geely's Shanghai-fabrik. Och dom har inget kollektivavtal, så vitt känt. Inget för dig, alltså.

Genomsnittslönen för en arbetare i bilfabriker i Kina är ca 100:-/tim, men då finns inget socialt skyddsnät som i Sverige.
Som referens: En bilarbetare på Volvo Torslanda tjänater ca 175:-/tim och en bilarbetare hos Volkwagen i Tyskland tjänar ca 240:-/tim.

Nu gäller det ju Teslas verksamhet i SVERIGE och så vitt jag vet tillverkas inga Teslor i Sverige.

Polestar och Volvo servas och underhålls genom Volvos verkstadsnät i Sverige och de har tecknat kollektivavtal
Citera
2023-11-27, 16:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag menar att Elon vill kunna behandla folk hur man vill. Reinfeldt såg till att man i Sverige har importerat ett trasproletariat för att förstöra den svenska medelklassen (Bo Lundgren bekräftade detta) och det går fortfarande att göra för en fantastisk månadslön av 13000 i månaden. Hur många importerade indier tror du vågar säga ett skit om man kan bli av med sitt arbetsvisa tror du? (Och ja jag vet att tesla nu måste erbjuda en fantastisk lön på 28000 för samma Pakistanier som ska byta däck)

Hade vi bara varit ett homogent folk av svenskar där vilken pizzabagare som helst inte kunde importera vem som helst hade du haft en poäng om att då hade folk inte jobbat där men eftersom vi nu har import av världens avskräd som jobbar ihop pengar till sin familj i Bangladesh ÄR kollektivavtal jävligt viktiga. För ingen svensk jobbar på foodora och ubereats och det finns skäl varför.

Sverige är så fantastiskt som det är för att en gång i tiden arbetade vi tillsammans för att bygga landet, inte pga någon naturlag som nyliberaler verkar tro.
Sent ska syndaren vakna, i frågan om minimilöner.

Men vi kan gå ner på individnivå för att se hur facken "arbetar"
Jag har själv varit med om hitta matlådan i papperskorgen, och fackledaren förklarade att det var ren olyckshändelse, tre dagar i rad.
Eller att själv göra hela gruppens jobb eftersom dom som var med i facket hade rätt till evighetslånga raster.

Så jobbar facket.
Citera
2023-11-27, 16:34
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det är ju fortfarande deras ansvar även om själva felet inte är deras?

Ansvaret för leveransen måste ändå upphöra för avsändaren när försändelsen postas, och övergå till bolaget vars uppgift det är att leverera?
Citera
2023-11-27, 16:35
Medlem
SexgalenZombies avatar
Skandinavian Motorcenter AB, tillverkar tydligen registreringsskyltar. Musk vill att hans tjänare ska få åka dit och hämta skyltar själva och kringgå fackliga stridsåtgärder mot hans företag....

Har detta företag kollektivavtal? Kan dessa sluta tillverka skyltar åt Teslas bilar kanske? Eller låta bli att leverera dom?
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-11-27 kl. 16:39.
Citera
2023-11-27, 16:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Hört talas om SpaceX? om inte så börja med dessa

https://www.barrons.com/articles/spa...ation-cb97610e
https://www.thestreet.com/technology...n-spacex-tesla
SpaceX är ett av hans många företag som tigger pengar, det har inget reellt värde. Musk har tiggt ihop en miljard dollar ifrån amerikanska skattebetalare på sina löften om att skicka folk till mars. 2022 skulle dom första obemmanade farkosterna skickas till Mars och 2024 dom första bemannade. Hur går det?

Man har gjort två starter med Starship, båda slutade med ett BOOM. Jag såg streamen. 2 X 300 miljoner dollar upp i rök för ingenting.
Ett företag som endast existerar så länge som simpar ger honom pengar. Vad tycker du om the Boring Company då, blev det en höjdare
Senast redigerad av ReijoHervonen 2023-11-27 kl. 16:37.
Citera
2023-11-27, 16:37
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Hatar svenska fackförbund. En gång i tiden va jag dum och betala den där jävla avgiften. Kommer aldrig hända igen.
Ska inte säga att jag håller på musk däremot ser jag gärna att fackförbunden far åt helvete

Varför hatar du fackförbund så mycket?
Citera
2023-11-27, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Sent ska syndaren vakna, i frågan om minimilöner.

Men vi kan gå ner på individnivå för att se hur facken "arbetar"
Jag har själv varit med om hitta matlådan i papperskorgen, och fackledaren förklarade att det var ren olyckshändelse, tre dagar i rad.
Eller att själv göra hela gruppens jobb eftersom dom som var med i facket hade rätt till evighetslånga raster.

Så jobbar facket.

Sent ska syndaren vakna? Innan Reinfeldt så behövde arbetsplatser ha kollektivavtal samt skulle facket godkänna arbetskraftsinvandring. Nu får kurden bara betala tillbaka lite lön till Achmed på hans pizzeria så kan Achmed fortsätta att importera hela sin by för 150000kr / arbetsvisa för "28000" i månaden.

Du förstår väl själv att dina anekdoter inte är värda ett öre. Själv har både jag och min dotter varit hjälpta av facket, hon skulle få gå från sitt jobb pga arbetsbrist när facket stoppade det och såg till att hon blev omplacerad, men som sagt det är anekdoter och inget annat.

Sen det där om evighetslånga raster är bara trams, kollektivavtal har ofta väldigt specifierade raster. Vad hade ni för betachef skulle jag undrat om det var sant.

Snyggt försök.
Citera
2023-11-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Nu gäller det ju Teslas verksamhet i SVERIGE och så vitt jag vet tillverkas inga Teslor i Sverige.

Polestar och Volvo servas och underhålls genom Volvos verkstadsnät i Sverige och de har tecknat kollektivavtal

Det var ett svar till
Citat:
Tesla kan dra åt helvete. Kommer självklart bara köpa elbil från företag med kollektivavtal.

Geely har inte kollektivavtal, så det utesluter väl köp av de flesta Volvo- och Polestar-modeller.
Citera
2023-11-27, 16:42
Medlem
[quote=GiatarrNenne|86531929]Nja Transportstyrelsen har väl inte vägrat Tesla något?[/Q

Förmodar att du är ovanligt korkad så vi avslutar diskussionen med facit som vi får senare.
Tror egentligen inte att du är korkad så mitt ordval definierar inte dig som person.

Jag misstänker att det är företaget som får dig att tänka orationellt?
Så jag förlåter dig för din okunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in