• 1
  • 2
2023-11-27, 15:59
Medlem
cerns avatar
Som ni skert vet s har MacBook Air M1 ingen flkt i sig..

Har haft datorn sedan 2021 och det har inte varit ngra problem med att datorn blir varm.
Nu blir den het ganska s ltt, kan fra ver filer till USB medans jag har ngra fnster uppe i Safari och den blir varm. Spela GZDoom 10 minuter och datorn blir riktigt varm.

Knns som att jag har aktiverat ngot i datorn s den blir varmare nu?
Vad br man gra? Hur gr det att frebygga? Hur het kan den bli innan den sckar ihop totalt?

Har 30 GB kvar i lagring och har ju sklart installerat ganska mnga program men kr inte mycket p samma gng.

Citera
2023-11-27, 17:33
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Som ni skert vet s har MacBook Air M1 ingen flkt i sig..

Har haft datorn sedan 2021 och det har inte varit ngra problem med att datorn blir varm.
Nu blir den het ganska s ltt, kan fra ver filer till USB medans jag har ngra fnster uppe i Safari och den blir varm. Spela GZDoom 10 minuter och datorn blir riktigt varm.

Knns som att jag har aktiverat ngot i datorn s den blir varmare nu?
Vad br man gra? Hur gr det att frebygga? Hur het kan den bli innan den sckar ihop totalt?

Har 30 GB kvar i lagring och har ju sklart installerat ganska mnga program men kr inte mycket p samma gng.

Starta Aktivitetskontroll och klicka p menyn "Innehll," vlj "Alla processer" och kolla vilken process som ligger i topp nr datorn knns varm. Det kan ju vara s att programmen och spelen du anvnder, samt macOS, krver mer av datorn nu (om du har uppgraderat macOS, spel och program sedan du kpte datorn) och drav blir CPU, GPU och vriga komponenter varmare. Det r inget farligt fr datorn, sitt inte med den i sgen s att den r nedsjunken i tcket eller liknande, den avleder vrmen genom chassit och behver bra luftflde runt om, speciellt nr man kr spel och andra tunga saker.
Citera
2023-11-27, 19:54
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Starta Aktivitetskontroll och klicka p menyn "Innehll," vlj "Alla processer" och kolla vilken process som ligger i topp nr datorn knns varm. Det kan ju vara s att programmen och spelen du anvnder, samt macOS, krver mer av datorn nu (om du har uppgraderat macOS, spel och program sedan du kpte datorn) och drav blir CPU, GPU och vriga komponenter varmare. Det r inget farligt fr datorn, sitt inte med den i sgen s att den r nedsjunken i tcket eller liknande, den avleder vrmen genom chassit och behver bra luftflde runt om, speciellt nr man kr spel och andra tunga saker.
Hade inte ens i tanke om att jag hade uppgraderat MacOS nyligen men det kan ju ha lite med saken att gra sklart.

Jag kr Ac i rummet och frsker hlla den framfr flkten.

Tack fr bra tips!
Citera
2023-11-28, 10:37
Medlem
Letrangeres avatar
Min bror har precis samma problem med sin M1, efter uppgraderingen av Mac OS s blir den jttevarm efter en kvart, han kan inte ha den i knt. Han ringde supporten och dom kunde inget gra, rdet var att inte uppgradera Mac OS.
Citera
2023-11-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Min bror har precis samma problem med sin M1, efter uppgraderingen av Mac OS s blir den jttevarm efter en kvart, han kan inte ha den i knt. Han ringde supporten och dom kunde inget gra, rdet var att inte uppgradera Mac OS.

D kan vi vara tmligen skra p att det kommer en uppdatering strax som ordnar det fenomenet.
Citera
2023-11-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
D kan vi vara tmligen skra p att det kommer en uppdatering strax som ordnar det fenomenet.

Frhoppningsvis, lr dock krvas att ett par anvndare till felanmler problemet innan det eskaleras vidare.
Citera
2023-12-02, 23:21
Medlem
VinkelSleeps avatar
Anvnder du dig av Apple's Notes-app? Jag hade under en lng period problem med att den av oklar anledning drog extremt mycket cpu och gjorde datorn vldigt varm. Har en Macbook Pro M1.
Citera
2023-12-05, 06:20
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Anvnder du dig av Apple's Notes-app? Jag hade under en lng period problem med att den av oklar anledning drog extremt mycket cpu och gjorde datorn vldigt varm. Har en Macbook Pro M1.
Har den p hela tiden hmm..

Har kikat nu och verkar bara som musik-appen ligger p topp som drar mest sen r det Safari d. Ska frska hlla s f appar som mjligt igng samtidigt. Batteriet brjar bli klenare ocks.

r det hr taktik fr Apple med uppdateringarna fr att fasa ut gamla datorer m tro?
Citera
2023-12-05, 08:54
Medlem
Citat:

r det hr taktik fr Apple med uppdateringarna fr att fasa ut gamla datorer m tro?

NEJ!

Varfr skulle de gra det, och riskera att folk blir besvikna och istllet vljer ett annat mrke.
Citera
2023-12-05, 09:10
Medlem
Duvlorts avatar
Vet inte om det r s fortfarande med tidigare efter uppdateringar ville systemet indexera disken.
Drfr kunde datorn bli varm ett tag.
Citera
2023-12-05, 16:33
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
NEJ!

Varfr skulle de gra det, och riskera att folk blir besvikna och istllet vljer ett annat mrke.
De kanske gr uppdateringarna mera vnliga fr de senaste m2-m3 chippen och det gr ju med de ldre m1orna men inte lika optimalt.. S med allt flera uppdateringarna s gr sig downgrades mera tydligare p ldre modeller och marknadsfringen av nyaste Mac blir allt aggressivare "Kraftfullare Chip" osv s tnker man automatiskt "Ja den r skert mera kraftfullare n min, bst att kpa ny" fast det r downgrades som har pverkat.
Citera
2023-12-06, 02:06
Medlem
VinkelSleeps avatar
Citat:
Har den p hela tiden hmm..

Okej! Hr kan du lsa om problemet med Notes, om det mot frmodan skulle vara det. Jag hll p att bli galen p det, tills jag med lite googlande och funderande kom p vad jag tror var problemet, och det var att jag hade en massa anteckningar utan ngon rubrik/titel. Det verkar som att Notes d tolkar hela anteckningens innehll (inklusive bilder och eventuellt filer) som titeln p den anteckningen, och d klarar inte macOS av att indexera anteckningarna korrekt utan fastnar i en loop.

Som ngon annan kommenterade s tror jag det kan vara s att fina filer hller p att indexeras om. Normalt ska det ju inte ta s lng tid s kanske r det ngon korrupt fil som stller till det vid denna indexering.

Citat:
Har kikat nu och verkar bara som musik-appen ligger p topp som drar mest sen r det Safari d. Ska frska hlla s f appar som mjligt igng samtidigt. Batteriet brjar bli klenare ocks.

Om du klickar p batterisymbolen i menyraden verst till hger s ska det st om det r ngra appar som drar verdrivet med batteri, om inte s str det "No Apps Using Significant Battery". Kolla dr nsta gng datorn blir varm.
Jag tror inte det r en medveten taktik av Apple att gra datorn lngsammare med uppdateringar. Dremot prioriterar de knappast att tgrda de buggar och problem som uppkommer fr bara en liten grupp anvndare efter uppdateringar, srskilt inte om problemet bara drabbar de med datorer som r ett par r gamla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in