• 1
  • 2
2023-11-29, 15:11
Medlem
fonders avatar
Hej!

Jag hoppar som sagt ofta över tandborstningen p.g.a. depression, men vill ha tandborstning minst en gång per dag som nyårslöfte. Hjälp mig med detta är ni snälla!

Depressionen har gjort att mat är min enda njutning kvar i livet och om jag fortsätter slarva med tandborstningen så kommer även min enda njutning i livet försvinna den med.
Citera
2023-11-29, 15:20
Ladda ner appen Strides.
Citera
2023-11-29, 15:22
Medlem
StudiumValors avatar
1. Varför borstar du inte tänderna är väl första frågan?
2. Den andra frågan är vad är du beredd att göra för att lyckas med nyårslöftet? kan du försöka beskriva dt? Inget alls utan du vill bara att detta nya beteende ramlar över dig så¨att säga "gratis"? Det lär ju inte lyckas i så fall.
-----------
men du är på rätt väg och har börjat fatta allvaret.
Citera
2023-11-29, 15:26
Bannlyst
Jag glömmer väldigt sällan nuförtiden och vet inte om jag gjorde något speciellt mer än att vara mer noga med det efter att ha fått sån tandvärk ibland

Så ett tips du kan testa är att straffa dig själv, när du missar , ist för att vänta ut tändernas förfall - t.ex kan du avstå frukosten på morgonen varje gång
Citera
2023-11-29, 15:28
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Ladda ner appen Strides.
Berätta mer om Strides.
Citera
2023-11-29, 15:30
Medlem
Mingla101s avatar
Hur ska VI kunna hjälpa dig med det?
Trots depression är det väl inte omöjligt att borsta en gång om dagen..
Citera
2023-11-29, 15:41
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det gäller att få in rutinen, och det kräver ansträngning till en början.

När den väl sitter så känns det som att något saknas om man skulle gå och lägga sig utan att ha fräschat till det i munnen först.
Citera
2023-11-29, 15:47
Medlem
Shitnuggets avatar
Sätt larm samma tider varje dag veckan ut, sen peppar du dig själv att göra skiten när larmet går.

Det är inget fel med att borsta tänderna framför TVn, om du tycker det är olidligt tråkigt att stå och glo i spegeln i fem minuter.
Citera
2023-11-29, 15:58
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Berätta mer om Strides.
Du behöver skapa en rutin som sedan blir till en vana som sedan blir så naturlig att ett avbrott känns som det underliga och inte tvärtom som nu.

Strides är en app för din mobil som hjälper dig att hålla fast vid en sådan rutin.

Det finns mängder med liknande appar, men det är inget fel på strides.

Hursomhelst. För att förstärka ditt repeterande av din rutin så markerar du varje gång/dag då du utfört den. Poängen med detta är att du får en ”kedja” av utförda rutiner och viss forskning hävdar att detta är ett mycket bra hjälpmedel för att få dig att fortsätta med rutinen; dvs inte bryta kedjan.

Ett annat bra sätt att se till att din rutin utförs är att hänga på den på något annat.

Bestäm dig exempelvis att du inte får pissa på morgonen om du inte borstat tänderna en stund först.

Är det helt omöjligt så bestäm att du inte får pissa på morgonen utan att åtminstone ha tandborsten i munnen samtidigt.

Efter några dagar kommer det att gå mycket enklare att faktiskt borsta tänderna en liten stund. Efter ett tag kommer du kunna borsta tänderna normalt.

Gör samma för kvällen. Inget pissa efter 21:00, eller vad som passar, utan att åtminstone ha en tandborste i munnen.

Extra, grädde på moset-tips: Om du kan så köp en bra elektrisk tandborste. (Philips Sonicare är bäst om du har dåligt tandkött och blöder tillsammans med lämplig tandkräm. Oavsett vilken du köper så är alla moderna elektriska tandborstar bra och med tidsmarkörer så det blir enklare att borsta tillräckligt noga.)

Bestäm att du borstar tänderna tre gånger på söndagar. En gång mitt på dagen vid sidan av morgon och kväll.

Om du gör detta kommer du få en ny koppling i hjärnan där din ångest eller vad det är som hindrar dig från att borsta tänderna varje dag är helt borta. Den gången ser du till att borsta tänderna precis så som tandläkare och andra lärt dig. Har du glömt bort så kan du säkert hitta någon instruktion på youtube.

Nu till det viktigaste: Du behöver inte ett nyårslöfte. Ett löfte till dig själv just nu räcker mer än väl.

Att skjuta upp något gör det inte lättare, bara senare. Du behöver inte förbereda dig mer än du redan gjort. Bara bestämma dig och sedan hålla fast vid din nya rutin för ett bättre du.
Citera
2023-11-29, 16:05
Medlem
Tänk på att nästa gång du går till tandläkaren säger han att det kostar minst 15000 kr att fixa det här. Hyfsade tänder är viktigt. Har jag hört.
Citera
2023-11-29, 16:41
Medlem
Hur svårt ska det vara? Borsta det sista du gör innan läggdags och sen efter frukost, Det är inte svårare än så.
Citera
2023-11-29, 17:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hej!
Jag hoppar som sagt ofta över tandborstningen p.g.a. depression, men vill ha tandborstning minst en gång per dag som nyårslöfte. Hjälp mig med detta är ni snälla!
Depressionen har gjort att mat är min enda njutning kvar i livet och om jag fortsätter slarva med tandborstningen så kommer även min enda njutning i livet försvinna den med.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du behöver skapa en rutin som sedan blir till en vana som sedan blir så naturlig att ett avbrott känns som det underliga och inte tvärtom som nu.

Strides är en app för din mobil som hjälper dig att hålla fast vid en sådan rutin.

Det finns mängder med liknande appar, men det är inget fel på strides.

Hursomhelst. För att förstärka ditt repeterande av din rutin så markerar du varje gång/dag då du utfört den. Poängen med detta är att du får en ”kedja” av utförda rutiner och viss forskning hävdar att detta är ett mycket bra hjälpmedel för att få dig att fortsätta med rutinen; dvs inte bryta kedjan.

Ett annat bra sätt att se till att din rutin utförs är att hänga på den på något annat.

Bestäm dig exempelvis att du inte får pissa på morgonen om du inte borstat tänderna en stund först.

Är det helt omöjligt så bestäm att du inte får pissa på morgonen utan att åtminstone ha tandborsten i munnen samtidigt.

Efter några dagar kommer det att gå mycket enklare att faktiskt borsta tänderna en liten stund. Efter ett tag kommer du kunna borsta tänderna normalt.

Gör samma för kvällen. Inget pissa efter 21:00, eller vad som passar, utan att åtminstone ha en tandborste i munnen.

Extra, grädde på moset-tips: Om du kan så köp en bra elektrisk tandborste. (Philips Sonicare är bäst om du har dåligt tandkött och blöder tillsammans med lämplig tandkräm. Oavsett vilken du köper så är alla moderna elektriska tandborstar bra och med tidsmarkörer så det blir enklare att borsta tillräckligt noga.)

Bestäm att du borstar tänderna tre gånger på söndagar. En gång mitt på dagen vid sidan av morgon och kväll.

Om du gör detta kommer du få en ny koppling i hjärnan där din ångest eller vad det är som hindrar dig från att borsta tänderna varje dag är helt borta. Den gången ser du till att borsta tänderna precis så som tandläkare och andra lärt dig. Har du glömt bort så kan du säkert hitta någon instruktion på youtube.

Nu till det viktigaste: Du behöver inte ett nyårslöfte. Ett löfte till dig själv just nu räcker mer än väl.

Att skjuta upp något gör det inte lättare, bara senare. Du behöver inte förbereda dig mer än du redan gjort. Bara bestämma dig och sedan hålla fast vid din nya rutin för ett bättre du.
Bra grejer. Tack för din kloka utläggning Eponumos.
Jag gillar speciellt detta med att inte få tömma blåsan utan att ha en tandborste i handen; både ett lite roligt och effektivt sätt att närma sig det man vill men inte vågar/unnar sig(?)
PS-TS
jag har själv under en period undvikit tandborstning och blev efter ett tag rädd för att borsta tänderna då det blödde. Vad som fick mig att ändra beteende vet jag inte och har därför inget tips om hur man vrider skutan. Kanske att jag hade "nått min botten" som alkoholisten säger. Hursomhelst så började jag försiktigt med tandborste innan natten och gummitandpetare - GUM - med munsköljning efter varje måltid. Efter att tag gick jag med stor skräck till tandhygienisten och sa till mig själv: "nu gör du detta!" å det kändes skönt att få kontroll över situationen igen.
Jag tror att den där appen som omtalas av Eponumos ovan ger bra igångsättnings och fortsättningskraft. Även blåstömnings/tandborstmetoden - låt oss kalla den för Eponumos-metoden - är nog bra att börja med.
DS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in