Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-10, 13:57
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
Om man ytterligare skulle grotta ner sig i teorier, så kan det ha varit 10 kvadratmil man menade. (väldigt många vet inte skillnaden på omkrets, diameter och area), då skulle radien från Jävre bli ca 2,8 mil. Betydligt närmare vad som är rimligt.

Delat på tre för man vet vilken 120 graders panelantenn ägt nallen , eventuellt även avstånd om det lagrats.
Citera
2024-01-10, 16:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Mobiltäckningskarta för Telia (som Elliot hade abonnemang hos, enligt uppgifter i tråden): https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Leta er fram till Jävre, så ser ni snart, att täckningen från Jävre ut över Bottenviken är mycket god i cirka 10 km, hygglig i ytterligare cirka 5 och hjälplig i ytterligare cirka 5. Totalt 20 km.

Lägg till det, att räckvidden är betydligt bättre över hav (som är slätt och reflekterande och utan hinder) och land (som inte är slätt och som innehåller en massa absorberande hinder, som t ex skog).

Som jag tidigare nämnt i tråden, räkna med en räckvidd om max 15 km på landbacken. På de flesta håll kortare.
Citera
2024-01-10, 17:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Mobiltäckningskarta för Telia (som Elliot hade abonnemang hos, enligt uppgifter i tråden): https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Leta er fram till Jävre, så ser ni snart, att täckningen från Jävre ut över Bottenviken är mycket god i cirka 10 km, hygglig i ytterligare cirka 5 och hjälplig i ytterligare cirka 5. Totalt 20 km.

Lägg till det, att räckvidden är betydligt bättre över hav (som är slätt och reflekterande och utan hinder) och land (som inte är slätt och som innehåller en massa absorberande hinder, som t ex skog).

Som jag tidigare nämnt i tråden, räkna med en räckvidd om max 15 km på landbacken. På de flesta håll kortare.

Jävremasten servar inte havet utan området runt primärt
Havtäckningen längre ut servas av PiteHavsbad och Jävrebodarna siter.
Citera
2024-01-10, 17:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jävremasten servar inte havet utan området runt primärt
Havtäckningen längre ut servas av PiteHavsbad och Jävrebodarna siter.
Så är det säkert, men min avsikt var att man skulle använda kartan för att se hur långt en mast (inte nödvändigtvis Jävremasten) ger täckning ut över havet, där man brukar uppnå störst räckvidd.

Som du ser på kartan så finns ett antal cirkelsegment som når ut över havet. Det går lätt att finna cirklarnas centrum, och där står masten. Sen är det bara att mäta (skala finns längst ned till höger på kartan.

Som jag tidigare nämnde har man cirka 10 km med mycket god kvalitet, ytterligare 5 med god och ytterligare 5 med halvdan. Totalt 20 km. Och över land är räckvidden för det mesta kortare.
Citera
2024-01-10, 17:55
Medlem
På e4 södergående vid indalälvens delta, utanför Timrå står en överplogad s80 som just tinat fram lite grann. Såg ej färg då jag passerade i mötande i mörker.
Citera
2024-01-10, 18:05
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utterfars
På e4 södergående vid indalälvens delta, utanför Timrå står en överplogad s80 som just tinat fram lite grann. Såg ej färg då jag passerade i mötande i mörker.

Ring 11414....
Citera
2024-01-10, 18:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så är det säkert, men min avsikt var att man skulle använda kartan för att se hur långt en mast (inte nödvändigtvis Jävremasten) ger täckning ut över havet, där man brukar uppnå störst räckvidd.

Som du ser på kartan så finns ett antal cirkelsegment som når ut över havet. Det går lätt att finna cirklarnas centrum, och där står masten. Sen är det bara att mäta (skala finns längst ned till höger på kartan.

Som jag tidigare nämnde har man cirka 10 km med mycket god kvalitet, ytterligare 5 med god och ytterligare 5 med halvdan. Totalt 20 km. Och över land är räckvidden för det mesta kortare.

Över hav och annan frisiktsmiljö måste man även räkna med antennhöjder p.g.a jordkrökningen , detta i frisisktlägen som mellan berg utan hinder och vattenyta

Los kalkylator , båda stationernas höjd ,ändra till meter.
Calculate , svar finns i Total line Of Sight fältet

http://www.calculatoredge.com/electr...ineofsight.htm

En vanlig mobilmast utanför tätort är ofta 40m men ibland 80m ,man har ofta i teracommaster i ödeområden uppåt 120m nivån.

Gsm har en räckvidds begränsning på 35km pga tdma system med tidsluckor som kräver timingadvance.
Lte har över +100km i samma gräns men det är ointressant här
Citera
2024-01-10, 19:30
Medlem
Citat:

Har du rapporterat fyndet så att polisen i Timrå kan undersöka bilen?
Citera
2024-01-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Ring 11414....

Exakt, hur fan kan man bara passera och låta bli o göra nåt?
Citera
2024-01-10, 19:38
Medlem
https://www.flashback.org/t3580362p2
Avliden man på isen i Sollefteå? Kan det vara Elliot? Det kanske är långsökt? 🤔
Senast redigerad av Anna-Helga 2024-01-10 kl. 19:40.
Citera
2024-01-10, 19:53
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Exakt, hur fan kan man bara passera och låta bli o göra nåt?

Antingen troll eller så är man inte klok i skallen,
Citera
2024-01-10, 20:07
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Varför vände du inte och kollade om det är Elliots bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in