Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-06, 23:03
Medlem
Celestrons avatar
från mammans facebook:
"Vi hördes på SMS på tisdag, och de sista kontakterna med kompisar på Snapchat var också på tisdagen. Han hade fått ledigt från jobbet onsdag för att plugga till en truckkortskurs. Han skulle äta middag hos oss på torsdag men dök inte upp och mobilen var avstängd. Det visade sig han inte hade varit på jobbet på torsdagen. "

Var han på truckkortskursen på ons 4/12 eller ej? Dom hade väl närvarolista?
Senast redigerad av Celestron 2024-01-06 kl. 23:06.
Citera
2024-01-06, 23:18
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
från mammans facebook:
"Vi hördes på SMS på tisdag, och de sista kontakterna med kompisar på Snapchat var också på tisdagen. Han hade fått ledigt från jobbet onsdag för att plugga till en truckkortskurs. Han skulle äta middag hos oss på torsdag men dök inte upp och mobilen var avstängd. Det visade sig han inte hade varit på jobbet på torsdagen. "

Var han på truckkortskursen på ons 4/12 eller ej? Dom hade väl närvarolista?
Jag undrade samma sak tidigt i tråden om ingen från kursen hade ringt Elliott eller hans jobb. Det var en skribent som förklarade att han antagligen skulle ta kortet genom jobbet och man kan välja på att plugga på jobbet eller hemma och kom fram till att han hade fått ledigt för att sitta hemma och plugga.
Citera
2024-01-06, 23:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Fint! Jag var också inne och kollade redigeringshistoriken men det var inte helt glasklart när första publicering hade skett. Men då var det alltså uppskattningsvis runt 20h från polisanmälan till första inlägget. Det känns ändå som att polisen borde ha kunnat få fram sista position under fredagen, att det tar ett par dagar att få ut hela historiken (masttömning) är ju en annan sak.

Det vore orimligt att de skulle ta flera dagar att få fram en telefons sista position för polisen eftersom de ofta jobbar med nödsituationer.
Men polisen får inte lämna ut en mobils position till utomstående hur som helst. Här svarar en användare på frågan ”Får operatören lämna ut mobilinfo till andra än mobilens ägare”:

(FB) Elliot 20 år försvunnen, Skellefteå 2023-11-28
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-01-06 kl. 23:58.
Citera
2024-01-07, 00:30
Medlem
Swinger-sthlms avatar
En av bilderna i tidningen är från centrala Uppsala. Har han någon koppling dit, eller är det en semesterbild?
Citera
2024-01-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men polisen får inte lämna ut en mobils position till utomstående hur som helst. Här svarar en användare på frågan ”Får operatören lämna ut mobilinfo till andra än mobilens ägare”:

(FB) Elliot 20 år försvunnen, Skellefteå 2023-11-28

Okej.. jag fick ju precis det här svaret från Megaforce:

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Alla uppgifter är inte personuppgifter och en hel del personuppgifter får faktiskt lämnas ut eftersom offentlighetsprincipen gäller. Polisen måste motivera en sekretessbeläggning och eftersom Elliot inte är misstänkt för något brott så pågår det ingen förundersökning där hans mobils uppgifter ingår.

Jag har själv ingen aning vad som gäller! Kan inte såna lagar och regler.
Citera
2024-01-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
En av bilderna i tidningen är från centrala Uppsala. Har han någon koppling dit, eller är det en semesterbild?

Som jag förstår det är pappan från Uppsala och mamman har pluggat där, troligen så de träffades.
Citera
2024-01-07, 00:44
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Som jag förstår det är pappan från Uppsala och mamman har pluggat där, troligen så de träffades.
Aha, Kan han kanske ha rört sig söderut och råkat ut för något på vägen neråt?
Citera
2024-01-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Aha, Kan han kanske ha rört sig söderut och råkat ut för något på vägen neråt?

Han kan mycket väl ha rört sig söderut!

Men han lär väl inte ha kört norrut, stängt av telefonen, vänt söderut, kört förbi hemmet och sen råkat ut för nåt söder om Skellefteå? Har han gjort en sån resa så är det medvetet, vad som än hänt.

Elliot är född 2003 och jag vet att pappan jobbade i Skellefteå 2004, så Elliot lär vara född och uppvuxen i stan. Han kan ju dock ha farmor och farfar i Uppsala samt eventuella fastrar, farbröder och deras eventuella familjer.

Kollade på Ratsit och pappans fyra sista börjar på 14XX (Uppsala län 140-159) och mamman har 85XX (Västerbottens län 850-889) så det verkar som jag förstått det rätt. Tyvärr gjordes systemet om under 90-talet så jag kan inte svara på vart Elliot är född utifrån personnumret.
Citera
2024-01-07, 01:45
Medlem
Stackars anhöriga. Kan han ha sladdat med bilen och hamnat i vatten? Tycker att det låter så med tanke på att det skedde så plötsligt och med tanke på både väderförhållanden och att han inte haft körkort länge.
Citera
2024-01-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorV
Vi jobbar på olika avdelningar och olika skift, så jag har knappt sett människan. Ingen jag umgåtts privat med heller. Så jag vet inte mer än någon annan.

Jag bumpar dig FarbrorV.

Nu har det gått ett tag, hur går snacket på Alimak?
Är det fortfarande knäpptyst om honom eller har det kommit fram fakta eller rykten?

Ge oss lite inside information från fikarummet
Citera
2024-01-07, 02:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Okej.. jag fick ju precis det här svaret från Megaforce:

Jag har själv ingen aning vad som gäller! Kan inte såna lagar och regler.

Vad operatören och polisen får lämna ut är vitt skilda saker. En operatör är ingen myndighet och omfattas inte av offentlighetsprincipen och får inte lämna ut alla typer av uppgifter. Polisen är en myndighet som omfattas av offentlighetsprincipen och skall lämna ut uppgifter på begäran. Det som operatören kanske inte får lämna ut kan polisen mycket väl lämna ut.
Citera
2024-01-07, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Stackars anhöriga. Kan han ha sladdat med bilen och hamnat i vatten? Tycker att det låter så med tanke på att det skedde så plötsligt och med tanke på både väderförhållanden och att han inte haft körkort länge.

Frågan har varit uppe ca 300 gånger i tråden redan..

Dels var det hyffsade plogvallar runt E4 som dämpar farten om han skulle köra in i en sån. Sen är det räcken runt vägen i princip överallt och i synnerhet där vägen är i närheten av vatten, vilket inte är på särskilt många platser. Utöver det så visar en länk tidigare i tråden på att det var 5-20cm istjocklek runt land i Jävre och norrut.

Så nej, det är inte speciellt troligt att han hamnat i vattnet.
Polisen har även gjort dykningar utan att hitta någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in