2024-06-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivestedt
Nej, det vet jag verkligen inte. Det finns förvisso gott om prefekter som gör livet lätt för sig genom att minimera sina insatser. De tenderar dessutom att bli populära. Det enda problemet är att deras passivitet i det långa loppet ofta leder till allvarliga problem: dålig ekonomi, dåliga rekryteringar, dåligt adminstrativt stöd och försämrad kvalitet.

Om man inte behöver bli avsatt av dekan och lämnar efter sig en institution med god unde rvisning och god forskning samt en ekonomi i någorlunda balans (ekonomin kan ju dock svänga snabbt från en dag till en annan beroende på forskningsanslag och räntor) har man gjort ett fullgott arbete som prefekt. Och det har trots allt samtliga innan MB klarat.

Jag är också kritisk till ett antal rekryteringar som gjorts på vaga meritokratiska grunder och det är något som institutionen och akademin överlag behöver bli mycket bättre på. Man får väl hoppas på att de börjar redan med nästa prefekt.
Citera
2024-06-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tollborg
Ok, ja, det är ju en förhandlingsfråga oavsett. Då kanske 6 månader-uppskovet istället beror på den repatrieringstid man brukar ha rätt till vid alla ledarskapsuppdrag. Vi får väl se vad som händer i övrigt.

Man kan styra upp en verksamhet på många sätt och det är uppenbart att ledningen här saknar kompetens för att skapa en god arbetsmiljö samt även uppvisar bristande självreflektion vilket DN-artikeln visar med all tydlighet. Det var absolut inget fel på institutionens verksamhet, tvärtom hade forskningsanslag och forskningsaktiviteter ökat jämfört med tidigare år (och det kan knappast ha funnits större brister i undervisningen heller).

Det vore intressant att veta mer om vilka som stöttar denna avgående ledning. Det är ju allmänt känt att det finns en stor grupp lektorer som aldrig fått ett forskningsanslag och publicerar ytterst sparsamt (bara att titta på hemsidan). Kanske inte så konstigt om dessa är i större behov av en prefekt som är villiga att ge dem fördelar istället för att de behöver söka sådana nationell och internationell konkurrens.

Det låter mycket krystat. Jag tror snarare att det är den eviga konflikten mellan chefer som faktiskt gör något och informella ledare som vill styra utan ansvar. Nu har ni i alla fall lyckats baktala sönder några duktiga medarbetare. Jag hoppas att ni är nöjda och glada. Njut av en trevlig sommar.
Citera
2024-06-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivestedt
Det låter mycket krystat. Jag tror snarare att det är den eviga konflikten mellan chefer som faktiskt gör något och informella ledare som vill styra utan ansvar. Nu har ni i alla fall lyckats baktala sönder några duktiga medarbetare. Jag hoppas att ni är nöjda och glada. Njut av en trevlig sommar.

Ja, det är väl upp till var och en att bedöma men det torde vara vanligare att någon är småpåve om den inte kan vara påve någon annanstans.

Som arbetsmiljöutredningen visar handlar det alltså om systematiska problem kopplade till ledningen. Därtill kommer säkert resultat från utredning om oredlighet i forskning, JO-anmälan osv. Fakta talar tydligare än rykten tack och lov. När till och och med en före detta handledare blir tvungen att avsätta sin före detta doktorand från rollen som prefekt får vi nog anta att det finns fog för det.

Det är bara att hoppas att den nya prefekturen inte tillsätts medelst en lapp på anslagstavlan på C5 under sommarledigheten.
Citera
2024-09-18, 15:39
Medlem
Jag tror inte att det hade ngn betydelse om det var fd handledaren som avsatte. Jag tror han blev rädd. Personligen tror jag att man offrade prefekten för husfridens skull.
Citera
2024-10-18, 15:11
Medlem
Läser med intresse om MB som jag arbetat med på Malmö universitet där han "ombeddes" att sluta efter det upptäcktes att han hade 3 tjänster samtidigt på olika lärosäten. Jag hittar inte det JO-ärende som nämns i tråden, enligt JO "Anmäld myndighet i JO:s dnr 1617-2024 är inte Göteborgs universitet utan Tyresö kommun."

Har någon ärendenumret? Eller namnet på anmälaren?
Citera
2024-11-03, 07:16
Medlem
MB är skriven i Varberg men bor i Göteborg. Är inte det folkbokföringsbrott?

Eller gäller andra lagar för jurister?
Citera
2024-11-07, 16:34
Medlem
Han har väl folkbokfört sig där för att kunna fuska med avdrag för resor. En sniken typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in