Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-04, 11:21
  #1
Medlem
Jag bör lägga min nya hemsida på en VPS server, säger dom gjort hemsidan. Det finns många därute, men man ska tudligen konfigurera servern eller är det hemsidan. Minns inte riktigt. Sen vill jag kunna adminstrera den. Antar att jag måste det om jag ska göra inlägg, ändra mm. Då är den billiga VPS servern knappast billig längre. Jag kan acceptera att betala en 500 i månaden om det är bra och jag vet vad jag får.
Managed VPS kallar INLEED det att de sköter min VPS så att hemsidan rullar och går. Underhåller den. DirectAdmin är att jag kan administratrera. Det är väl vad som krävs för att jag ska kunna ändra på eget initiativ tror jag.
Hemsidan är 6 - 7 flikar där jag berättar om mina tjänster. Visar bilder. En av flikarna är nyhetssida eller blogg. Ytterligare en är en mycket begränsad shop med 3 - 4 produkter. Skulle tro att det är ca 10 A4 text med typsnitt 11-12 och rubriker förstås som också ryms på de sidorna. 20 tal bilder totalt. De ryms inte på de här ca 10 A4 sidorna utan tillkommer.

Vad tror ni intresserade FB:are. Vad behöver jag för att driva en sådan hemsida. Vilka kringtjänster förutom själva kontot. Jag kan alltså inte så mycket om hemsidor och IT. Vill dock gärna ändra bilder och text då och då.
Citera
2023-12-04, 13:02
  #2
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jag bör lägga min nya hemsida på en VPS server, säger dom gjort hemsidan. Det finns många därute, men man ska tudligen konfigurera servern eller är det hemsidan. Minns inte riktigt. Sen vill jag kunna adminstrera den. Antar att jag måste det om jag ska göra inlägg, ändra mm. Då är den billiga VPS servern knappast billig längre. Jag kan acceptera att betala en 500 i månaden om det är bra och jag vet vad jag får.
Managed VPS kallar INLEED det att de sköter min VPS så att hemsidan rullar och går. Underhåller den. DirectAdmin är att jag kan administratrera. Det är väl vad som krävs för att jag ska kunna ändra på eget initiativ tror jag.
Hemsidan är 6 - 7 flikar där jag berättar om mina tjänster. Visar bilder. En av flikarna är nyhetssida eller blogg. Ytterligare en är en mycket begränsad shop med 3 - 4 produkter. Skulle tro att det är ca 10 A4 text med typsnitt 11-12 och rubriker förstås som också ryms på de sidorna. 20 tal bilder totalt. De ryms inte på de här ca 10 A4 sidorna utan tillkommer.

Vad tror ni intresserade FB:are. Vad behöver jag för att driva en sådan hemsida. Vilka kringtjänster förutom själva kontot. Jag kan alltså inte så mycket om hemsidor och IT. Vill dock gärna ändra bilder och text då och då.
Det låter väldigt grötigt det du säger.
Jag ska förenkla det så gott jag kan.

För en publik hemsida så krävs 2 saker. En domän samt hosting (privat eller kommersiell).

När det kommer till hemsidan så kan man bygga hemsidor på väldigt många olika sätt. Jag förstår det som att du vill administrera sidan själv. Då är Wordpress ett bra verktyg att använda.
En hyffsat simpel sida med 6-7 flikar kan kosta allt från 10k till 20k om det är så att du bara ska visa information på sidan och inte ha en massa avancerade funktioner.

Du kan komma billigare undan än 500kr/månad. Inleed använder troligtvis en 3e part hosting tjänst, eller så hostar de själva. Men det är inte dyrt med hosting för en så enkel sida. Jag skulle inte betalat 500kr per månad.

Tips på hosting sidor:
Loopia
One.com

Bara fråga om du vill veta något mera!
__________________
Senast redigerad av QuackyDuck 2023-12-04 kl. 13:05.
Citera
2023-12-04, 13:28
  #3
Medlem
Bra svar. Jag pratade med en kompis som också har koll på IT och hemsidor. Det verkar vara bäst att fortsätta med vanlig webbhotell. Har kollat att det räcker till med minne och så. Framtida så kan bli nödvändigt med något mera.
Citera
2023-12-04, 14:46
  #4
Moderator
Ruskigbusss avatar
TS tyckte att AI var ett lämpligt forum?

https://www.flashback.org/sok/?query=VPS

Vi testar ett annat.

AI - Artificiell intelligens --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2023-12-13, 15:47
  #5
Medlem
500 SEK/månaden? För en VPS där du ska "ändra med bilder" (vad det nu innebär).
Din trådstart var extremt rörig, jag har inte en riktigt klar bild av vad du söker efter.
Men kan säga såhär, du behöver absolut inte lägga några 500 SEK/månad för en VPS.
Jag har ett flertal VPS:er som kostar under hundra spänn per månad, som tar emot miljoner unika besökare varje månad. Du kommer billigt undan om du vet hur man konfigurerar servern korrekt (och säkert). T.ex. hur du sätter upp CDN, reverse proxy och hur caching fungerar. Kan du förtydliga trådstarten så kan jag ge ordentliga svar på vad du behöver kunna, vad det kostar och från vem du kan köpa tjänsten från. För just nu förstår man ingenting.
Citera
2023-12-13, 16:01
  #6
Medlem
Med din kunskapsnivå ska du inte ha en VPS som du sköter själv. Satsa antingen på en VPS som någon annan underhåller eller på ett Webbhotell. Alternativt om du har någon kunnig som kan hjälpa dig underhålla servern som ett extraknäck. Efter att den är konfad och klar är det inte mycket mer att göra än att hålla den uppdaterad och felsöka eventuella haverier.

Anledningen till att firman som gjort sidan rekommenderar VPS är för att på ett webbhotell delar du server med andra kunder och det kan ibland ge säkerhetsbrister kontra en VPS. Det innebär också att du inte kan ändra inställningar för särskilt mycket medan du (eller den som sköter servern) kan ändra precis allt som du vill ha eller behöver på en VPS.

Börja med att fråga firman som gjort sidan om den alls funkar på ett webbhotell och vad anledningarna är att de rekommenderar en VPS.
__________________
Senast redigerad av GrayPagan 2023-12-13 kl. 16:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback