Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-04, 15:34
  #1
Medlem
FNLSs avatar
Imorgon börjar EM. SvT sänder finalpassen från kl 17. Sjöström och Seeliger saknas.

Lite mer info.
https://www.svt.se/sport/simning/sa-...imning--65ysf9
Citera
2023-12-04, 21:20
  #2
Medlem
Alkibiadess avatar
Noterar att jag inte någonstans har hittat en inför-analys av de svenska chanserna eller något liknande. Men det är klart, vill svensk simning fortsätta vara i medieskugga så är ju det inget man behöver lägga tid på.
Citera
2023-12-05, 07:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Imorgon börjar EM. SvT sänder finalpassen från kl 17.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men det är klart, vill svensk simning fortsätta vara i medieskugga så är ju det inget man behöver lägga tid på.
Ja även den torftiga trådstarten innehåller vad skulle kunna anklagas för att vara medieskugga. SVT har naturligtvis även rättigheterna till morgonpassen, men sporthatarna struntar som vanligt i att sända dom, och hänvisar givetvis inte till vart man kan se dom. SvenskSimidrott hänvisar till LenTV för morgonpassen, men jag tror det är fel, finns inget i tablån där, varken på deras egna sajt eller på Youtube.

Yle sänder morgonpassen(även linjärt) och sändningarna finns fritt på ännu en ny Eurovision-sajt, som kräver inloggning med gratiskonto, den såg tyvärr inte ut att stödja native Cast från Chrome/Opera när jag testade på en äldre video, så det blir till att köra WebVideoCast. Osäker på vad det är för upplösning/bildfrekvens/bitrate där, men borde vara minst 720p25 och utan frame rate-mismatch. 1080p50 är väl inte att hoppas på. Gällande bildfrekvens ska dock tilläggas att simning(ihop med bl a curling och skidskytte) är en av få sporter där 25fps funkar hyfsat om man har TVn's sport/motion interpolation-funktion påslagen på max. Då är hög bitrate mycket viktigare för att inte vattnet ska se ut som Lego.

https://eurovisionsport.com

Första dagens TV-schema inklusive krockar, varav en del svenskt. Eftermiddagspasset borde vara slut till startvisslan går i fotbollen, men den i sin tur krockar ju med handbollen..

Tisdag 5 Dec

04.00-09.00 ITTF Mixed Team World Cup 2023, Dag 2, World Table Tennis ---> Viaplay
08:20-10:25 Morning Session Day 1, European Short Course Swimming Championships 2023, Otopeni, Romania ---> EurovisionSport
08:25-10:35 Simning kortbana-EM, Alkueräuinnit, Bukarest, Rumänien, Kommentering Jari Haapala & Ville Kallinen. ---> Yle2/Arenan
09.50–12.15 Innebandy. VM damer, Sverige-Polen, Singapore. ---> SVTPlay(SVT2 från kl. 10:35)
10.00-22.00 Milan Premier Padel, Första rundan, Premier Padel ---> Viaplay
10.00-16.00 ITTF Mixed Team World Cup, Dag 2, World Table Tennis ---> Viaplay

16.55–19.15 Simning. EM kortbana, Bukarest, Rumänien. ---> Kunskapskanalen/SVTPlay
18.45–21.15 Fotboll. Nations League damer, Spanien - Sverige, Malaga, Spanien. ---> SVT2/SVTPlay
18.45-21:00 Fotboll, Nations League, damer, Slovakien - Finland. Trnava, Slovakien. Refereras på svenska av Sebastian Backman. ---> Yle2/Arenan
19.30-22.30 Sverige - Kroatien, Grupp A | Omgång 3, Handbolls-VM damer ---> TV6/Viaplay


Simningens TV-tider torde vara dom samma för alla dagar.

Edit: Resultat och livetiming:

https://www.omegatiming.com/2023/len...s-live-results

Edit2: Eftersom jag är jäkligt snäll, rolig och filmentusiastisk så bjuder jag offtopic även på ett prima filmtips med sport-tema för dom av er som har Netflix. Det utgår en drös klassiker 31 December, den äldsta av dom faktiskt en sportfilm med den alltid rolige banjospelande George Formby, deras sista film med George. I Keet Fit (1937) är fitness-flugan stor för att motverka ohälsan hos befolkningen, och George blir inblandad i boxning, gymnastik, rodd och simning, med varierande framgång..

www.netflix.com/title/81409529

__________________
Senast redigerad av pumahunter 2023-12-05 kl. 08:05.
Citera
2023-12-05, 08:20
  #4
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
SVT har naturligtvis även rättigheterna till morgonpassen, men sporthatarna struntar som vanligt i att sända dom, och hänvisar givetvis inte till vart man kan se dom. SvenskSimidrott hänvisar till LenTV för morgonpassen, men jag tror det är fel, finns inget i tablån där, varken på deras egna sajt eller på Youtube.

Yle sänder morgonpassen(även linjärt) och sändningarna finns fritt på ännu en ny Eurovision-sajt, som kräver inloggning med gratiskonto, den såg tyvärr inte ut att stödja native Cast från Chrome/Opera när jag testade på en äldre video, så det blir till att köra WebVideoCast. Osäker på vad det är för upplösning/bildfrekvens/bitrate där, men borde vara minst 720p25 och utan frame rate-mismatch. 1080p50 är väl inte att hoppas på. Gällande bildfrekvens ska dock tilläggas att simning(ihop med bl a curling och skidskytte) är en av få sporter där 25fps funkar hyfsat om man har TVn's sport/motion interpolation-funktion påslagen på max. Då är hög bitrate mycket viktigare för att inte vattnet ska se ut som Lego.

https://eurovisionsport.com

Ja, följer jag LEN-länken så hamnar jag hos allaquatics där den enda simning som finns är från VM i Japan i somras (efter att jag loggat in och där det visade sig att jag redan hade registrerat mig). Går jag in på eurovisionsport och efter att jag registrerat mig så verkar det som de skall sända från försökspassen (men där det inte fungerar på Safari för mac). Jaha, nu har jag lagt en halvtimme på detta så får verkligen hoppas att det fungerar. Inte lätt att vara allmänt sportintresserad och försöka följa simning.

Edit: Nej, det fungerar inte för mig. Men nu fick jag igång det.
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2023-12-05 kl. 08:41.
Citera
2023-12-05, 08:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, följer jag LEN-länken så hamnar jag hos allaquatics där den enda simning som finns är från VM i Japan i somras (efter att jag loggat in och där det visade sig att jag redan hade registrerat mig). Går jag in på eurovisionsport och efter att jag registrerat mig så verkar det som de skall sända från försökspassen (men där det inte fungerar på Safari för mac). Jaha, nu har jag lagt en halvtimme på detta så får verkligen hoppas att det fungerar. Inte lätt att vara allmänt sportintresserad och försöka följa simning.

Edit: Nej, det fungerar inte för mig.
Jag har igång Yle-stremen och kollar(två svenskor i allra första heatet), men jag får inte heller igång EurovisionSport-streamen..

Citat:
1001 - Shaka Error NETWORK.BAD_HTTP_STATUS (https://evs-live5.secure2.footprint.net/1628c09f7c8a473bb1b7984857430d1d/manifest.mpd,403,<html> <head><title>403 Forbidden</title></head> <body bgcolor="white"> <center><h1>403 Forbidden</h1></center> </body> </html>,[object Object],0)

Först funderade jag om den var geo-blockad pga SVT men jag provade från fyra olika regioner med Opera's VPN, ingen funkade, skulle alla dom vara geo-blockade? Du har ju VPN, funkar det med den? Dessutom har sajten extremt svårt att fatta att man klickat OK på cookies, tror det är sajten eller streamen det är fel på.

Edit: Det finns en förlopps-indikator på streamen så den ser ut att vara gång..

Står så här i FAQ'n:

Citat:
Are there any geo-based restrictions when accessing Live content?−

- The content will be accessible unless specific content restrictions exist where certain rightsholders in certain territories are providing coverage to these events, this is called geo-blocking. If the rights holder is an EBU member you will be automatically redirected to their player.

Edit: Jag fick upp ett vid ett tillfälle felmeddelande om att det var fel på streamen i Safari, och bevisligen då även fler browsers, med en hänvisning till GooglePlayStore och deras app, men där hittar jag ingen app för EurovisionSports i Android10. Har dom satt krav på nyare än 10 är dom idioter. Lyckas inte få igång det i WebVideoCast heller.

Edit2:
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag fick upp ett fult x mot en svart bakgrund först men sedan när jag klickade på schedule högst upp och klickade på förmiddagspasset fick jag igång streamen.
Den lösningen fungerade för mig i Chrome i Windows(som inte gick att native-Casta), men jag fattar inte varför, för URL'en är exakt densamma. Jag får inte den workaround'en att fungera i WebVideoCast, oavsett vilken browser jag identifierar appen som.
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2023-12-05 kl. 09:15.
Citera
2023-12-05, 08:44
  #6
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Först funderade jag om den var geo-blockad pga SVT men jag provade från fyra olika regioner med Opera's VPN, ingen funkade, skulle alla dom vara geo-blockade? Du har ju VPN, funkar det med den? Dessutom har sajten extremt svårt att fatta att man klickat OK på cookies, tror det är sajten eller streamen det är fel på.

Jag fick upp ett fult x mot en svart bakgrund först men sedan när jag klickade på schedule högst upp och klickade på förmiddagspasset fick jag igång streamen.
Citera
2023-12-05, 10:09
  #7
Medlem
Alkibiadess avatar
Om jag förstod det rätt så blev det svenska laget på damernas 4x50 frisim trea i försökssimningen och då fanns ingen av de tre svenskor som simmade försöken på 50 frisim med.
Citera
2023-12-05, 16:34
  #8
Medlem
FNLSs avatar
Coleman snabbast i morse på 50 fritt
Citera
2023-12-05, 17:23
  #9
Medlem
Nån som hör var Niklas Nord mumlar i bakgrunden av arenaljudet?
Citera
2023-12-05, 18:13
  #10
Medlem
Guuuuld
Citera
2023-12-05, 21:56
  #11
Medlem
Jofs avatar
25 meter 👎.
Förstår att Sjöström inte ställer upp.
Men kul att svenska tjejerna vann stafetten.
Citera
2023-12-06, 09:42
  #12
Medlem
Alkibiadess avatar
Imponerande lagkappsguld igår. Lite kul att följa de yngre och breddsimmarna i det svenska laget. Och som vanligt, bortsett från stjärnorna Persson och Johansson, så räcker de svenska killarna inte alls till. Däremot en hel del av de svenska damerna som tar sig vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback