Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-07, 01:43
  #13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Och jag tillägger det som tråden ska handla om: ett företag som har en specifik miljömärkning som stipulerar att de ska ta hänsyn till skogen men som uppenbarligen inte gör det. Det är det som är problemet.
.
ja det håller jag med om.
men om vi skall sälja det utomlands eller ej har ingen betydelse i denna fråga.
Å där anser vi olika
Citera
2023-12-07, 19:17
  #14
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
ja det håller jag med om.
men om vi skall sälja det utomlands eller ej har ingen betydelse i denna fråga.
Å där anser vi olika

Vi tycker olika men jag kan argumentera för ett exportförbud enkom för att efterfrågan kommer alltid vara större än utbudet vilket skulle då pressa på idén om att vi ska avverka ännu mer skog bara för att skogen ska bli toalettpapper, A4-ark till kopieringsmaskinen, takstolar, snickerivirke.

Ser man sig omkring i Sverige så är de absolut flesta skog ungskogar. Det är inte ofta man stöter på rejälare trän som fått stå +60 år förutom om man besöker något fredat område.
Citera
2024-02-23, 14:53
  #15
Medlem
Hovmastarens avatar
Nu är rövhålen igång igen men denna gång rör det sig om skog i Årjäng.

Citat:
Länsstyrelsen i Värmland gav en markägare dispens för att få avverka 7,9 hektar skog med de fridlysta arterna knärot och grön sköldmossa norr om Risviken, Årjängs kommun. Först drog markägaren tillbaka sin avverkningsanmälan efter att en inventering visade att det växte knärot i hela skogen. Men sen sökte markägaren dispens för att få avverka på grund av granbarkborre och då gick Länsstyrelsen med på det. Nu har det PEFC-certifierade skogsbolaget Hilmer Andersson AB avverkat skogen.

https://skyddaskogen.se/markagare-fi...idlysta-arter/

Hur Hilmerskog kan få behålla sin PEFC-certifiering är en gåta och det säger ganska mycket hur värt PEFC-cerifieringen är. Ingenting.

Att de har förstört Rackstadskogen så otroligt mycket när den är så välbesökt så förstår man att de inte har några som helst betänkligheter när det kommer till andra skogar.

Fyfan för Hilmerskog.
Citera
2024-02-24, 15:39
  #16
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Nu är rövhålen igång igen men denna gång rör det sig om skog i Årjäng.



https://skyddaskogen.se/markagare-fi...idlysta-arter/

Hur Hilmerskog kan få behålla sin PEFC-certifiering är en gåta och det säger ganska mycket hur värt PEFC-cerifieringen är. Ingenting.

Att de har förstört Rackstadskogen så otroligt mycket när den är så välbesökt så förstår man att de inte har några som helst betänkligheter när det kommer till andra skogar.

Fyfan för Hilmerskog.
Samma jävla skitföretag som ville upplåta vindkraft på sina marker i eda kommun vilket skulle förpesta tillvaron för de närboende.
Förövrigt väldigt komiskt när VDn vill låta så "miljövänlig".
Citera
2024-02-24, 20:26
  #17
Moderator
Gromguttens avatar
Men är de inte uppdragshuggare? Det är väl uppdragsgivaren och tillståndsgivningen som du inte gillar?

Blir lite som att klaga på bødeln før domstolens.beslut.

Jag är väl inte superglad før Hilmer, men de skall väl få skit først när de faktiskt är ansvariga?
Citera
2024-02-25, 19:12
  #18
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetis
Det här är illa… vad kan man göra?

Prata med ansvarig myndighet beträffande dispenser och eventuella konsekvenser av godkännande av dessa.
Citera
2024-03-25, 11:33
  #19
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Samma jävla skitföretag som ville upplåta vindkraft på sina marker i eda kommun vilket skulle förpesta tillvaron för de närboende.
Förövrigt väldigt komiskt när VDn vill låta så "miljövänlig".

Det är genomvidrigt med tanke på att vindkraftverken förfular, väsnas, dödar fåglar och dessutom behöver varje vindkraftverk väldigt mycket olja.

Tror att många i Eda kommer ställa sig negativa till Hilmerskog och även folk i Arvika.
Citera
2024-03-25, 21:36
  #20
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Det är genomvidrigt med tanke på att vindkraftverken förfular, väsnas, dödar fåglar och dessutom behöver varje vindkraftverk väldigt mycket olja.

Tror att många i Eda kommer ställa sig negativa till Hilmerskog och även folk i Arvika.
Ja,men hilmers VD är ju en jävla miljöpartist verkar det som när man läser artiklar i tidningen.
Eller så är det bara pengar som styr.
Citera
2024-04-18, 00:56
  #21
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Ja,men hilmers VD är ju en jävla miljöpartist verkar det som när man läser artiklar i tidningen.
Eller så är det bara pengar som styr.

Hon har väl suttit i kommunfullmäktige för Moderaterna i Eda om jag inte missminner mig. Förstår inte riktigt vad du menar med att hon verkar vara miljöpartist?
Citera
2024-04-18, 01:14
  #22
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Hon har väl suttit i kommunfullmäktige för Moderaterna i Eda om jag inte missminner mig. Förstår inte riktigt vad du menar med att hon verkar vara miljöpartist?
Är man för vindkraft så är man en jävla miljöpartist.
Vet förövrigt inte om det var moderaterna eller cp centern hon var med i.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback