Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-05, 23:41
  #1
Medlem
Hovmastarens avatar
Mycket svårt att veta vart jag skulle posta det här inlägget så om det ligger fel ber jag moderator att flytta det.

Naturskyddsföreningen har igår släppt en video som handlar om Rackstadskogen som ligger utanför Arvika. Det går många vandringsleder i skogen och skogen ägs av Hilmerskog AB. Det är ett familjeföretag där Kari Andersson är VD.

Jag känner Rackstadskogen väldigt väl och har gått Djupdalsleden, Sotar-Blixt-leden eller de kortare turerna från IS-stugan upp till Rackenutsikten eller Gallberget otaliga gånger och det Hilmerskog har gjort med en väldigt välbesökt skog är fruktansvärt.

Skog huggs ned i Arvika för att sedan skeppas till Japan och Nordamerika enligt hemsidan. I somras kalhögg de uppe vid Gallberget. Det kan vara svårt att förstå hur ett företag som säger sig värna om skogen då tar och kalhugger mitt på sommaren istället för att vänta till vintern när tjälen lagt sig är helt obegripligt. Spåren som skördarna lämnat efter sig vid lederna är väldigt stora.

Men det som Naturskyddsföreningen fokuserar på i sin 13 minuter långa video är (utan att nämna Hilmerskog vid namn) är att Hilmerskog huggit ned skog där det växte en fridlyst art som heter knärot. Skogen de högg ned hade 230 knärötter och den hänsynsytan de lämnade efter innehöll 25 stycken knärötter.

Knärot är en signalart som är fridlyst. Det är en orkidé som enbart växer i gamla skogar.

Till saken hör att Hilmerskog är PEFC-certifierade vilket betyder att de ska visa extra hänsyn till skogen och de kan därmed ta ut ett högre pris för sitt virke när det sedan skeppas utomlands. Dvs visa hänsyn = mer pengar för virket. Men här visar man inte hänsyn och man kan då maximera sin vinst. Man hugger ned så mycket som absolut möjligt och säljer till det högsta priset man kan ta ut tack vare certifieringen.

Naturskyddsförenings film: https://www.youtube.com/watch?v=l_CARt98lB4
Hilmerskogs hemsida: https://hilmer.se

Vad som ska diskuteras: Är det rätt att ett skogsföretag kan missköta en skog, som dels är välbesökt men innehåller även viktiga växter, att de får behålla sin PEFC-certifiering?

Det här är som sagt en skog jag besökt ofta då den är väldigt lättillgänglig. Tar en 10 minuter att ta sig dit från centrala Arvika och man kan gå den trevliga Djupdalsleden och ta sig en kaffe vid utsikten och gå runt leden. Jag hade uppriktigt skämts om jag var Kari Andersson. Nu vet ju jag att de sitter i Lässerud och inte bryr sig ett piss om Rackstadskogen. Viktigaste är pengarna och då fortsätter man med trakthyggesbruket mitt på högsommaren trots att de är väl medvetna att en skördare på flera ton kommer ge kraftiga spår efter sig.

"Våra kunder finns framförallt i Norge och Sverige men också runtom i övriga Europa, norra Afrika, Nordamerika samt i Japan och Kina."

Man hugger ned skog i Värmland för att sedan amerikanare, kanadensare, japaner och kineser ska få virke att bygga med. Det är så jävla galet att det inte finns ord.
Citera
2023-12-06, 00:55
  #2
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Skogsföretaget Hilmerskog AB kalhygger Rackstadskogen i Arvika


Aktuella brott och kriminalfall --> Företagsskvaller

/Moderator
Citera
2023-12-06, 01:24
  #3
Medlem
Bubba00s avatar
Mycket tråkigt att höra. Skogsbruket är i sanning ohållbart och oförsvarbart. Särskilt närsom det finns lönsamhet i hyggesfritt skogsbruk.

Prästlönetillgångarna sköts ofta med hyggesfritt bruk och lönsamheten, har det visat sig, är i princip densamma. Samtligt bibehålls viktiga naturvärden och en vacker skog.
Citera
2023-12-06, 02:03
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Man hugger ned skog i Värmland för att sedan amerikanare, kanadensare, japaner och kineser ska få virke att bygga med. Det är så jävla galet att det inte finns ord.
skall man inte få exportera virke menar du?
Skall vi utfärda exportförbud på virke?
kanske även på livsmedel. Tänk så mycket jordbruket står för när det gäller miljön.
Exportförbud?
Blir det bättre om det säljs i norden?
Citera
2023-12-06, 07:37
  #5
Medlem
Hela landet är ett enda kalhygge. Vi som alltid har stoltserat med våran natur, nu är den där "naturen" bara en stor jävla virkesåker av ungskog som i tyskland eller ett kalhygge

det här är dystopin sverige blev, fullt med babbar som skjuter varandra, rotlösa svenskar, och en helt förbrukad natur
__________________
Senast redigerad av Fizenhaial 2023-12-06 kl. 07:41.
Citera
2023-12-06, 08:29
  #6
Medlem
Det är inte spåren efter skotaren som är väldigt stora?

Hade jag vart VD och ägt skog så vill jag dra in pengar till mitt företag. Sverige exporterar stora summor av avverkningarna som skattas och går till olika bra saker. Det är skogsstyrelsen som gör fältbesök vid en avverkningsanmälan och genomför naturvärdesinventering, bevisligen avverkades skogen så kritiken bör riktas mot dom. Dock är det ju ingen bra reklam att avverka runt välbesökta leder för företaget.

Det som är tråkigt är att stordelen av all bondeskog, som brukades av familjer genom generationer med små uttag nu gått till stora bolag som bara tänker på sitt resultat, sk. baggböleri.
Citera
2023-12-06, 19:39
  #7
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Mycket tråkigt att höra. Skogsbruket är i sanning ohållbart och oförsvarbart. Särskilt närsom det finns lönsamhet i hyggesfritt skogsbruk.

Prästlönetillgångarna sköts ofta med hyggesfritt bruk och lönsamheten, har det visat sig, är i princip densamma. Samtligt bibehålls viktiga naturvärden och en vacker skog.

I en intervju i Arvika Nyheter från nu i somras så sade Kari Andersson att hon inte riktigt visste hur hyggesfritt fungerar. Ni tror säkert att jag överdriver eller hittar på men det var det hon sa. Personligen tycker jag det är ett absurt uttalande från någon som är VD för ett, med värmländska mått mätt, stort skogsföretag.

Nu kommer jag inte ihåg vad han heter men han har något finskt efternamn och syns i TV ofta. Skogsbiolog av något slag. Han hade varit i Rackstadskogen på inbjudan av Naturskyddsföreningen och kollat hur det såg ut. Han tyckte inte det var något trevligt varpå det blev en intervju med VDn Kari.
Citera
2023-12-06, 19:46
  #8
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
skall man inte få exportera virke menar du?
Skall vi utfärda exportförbud på virke?
kanske även på livsmedel. Tänk så mycket jordbruket står för när det gäller miljön.
Exportförbud?
Blir det bättre om det säljs i norden?

När de exporterar till Nordamerika (dvs USA och Kanada) så tycker jag förstås att det är jävligt underligt med tanke på att de båda har större skogsområden än oss. Sverige är ju ungefär lika stort som Kalifornien och jag skulle gissa att de flesta delstater i Kanada (iaf i väst) är större än Sverige. Lite som att Egypten skulle beställa sand av oss.

Jag tycker att vi svenskar har mer rätt till en skog som brukas av många för att vistas i, en skog där det även växer signalarter, än att någon i Yukon eller Colorado ska få bygga hus/möbler/golv av träden. Jag tycker inte det är en orimlig hållning. Och jag tillägger det som tråden ska handla om: ett företag som har en specifik miljömärkning som stipulerar att de ska ta hänsyn till skogen men som uppenbarligen inte gör det. Det är det som är problemet.

Angående det du säger om jordbruket så är väl max 2-4% som jobbar i Sverige bönder. Det mesta vi äter importerar vi så blir det en riktig kris framöver så kommer det bli tufft här.
Citera
2023-12-06, 19:48
  #9
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Hela landet är ett enda kalhygge. Vi som alltid har stoltserat med våran natur, nu är den där "naturen" bara en stor jävla virkesåker av ungskog som i tyskland eller ett kalhygge

det här är dystopin sverige blev, fullt med babbar som skjuter varandra, rotlösa svenskar, och en helt förbrukad natur

Ja, det är faktiskt ingen trevlig utveckling på något plan i vårt land. Men jag tror tyvärr inte att de flesta svenskar vet vad en riktig skog är kontra en gran-, eller tallplantage om de fick se en. Det är hemskt att gå i en skog där tällerna växer med en exakt symmetri mellan varandra.
Citera
2023-12-06, 19:57
  #10
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Det är inte spåren efter skotaren som är väldigt stora?

Jo, jag säger ju det att när de avverkar på högsommaren så lämnar en flera ton skogsmaskin gigantiska spår efter sig i ett välbesökt friluftsområde. Önskar att jag hade tagit kort i somras så hade jag kunnat visa dig svart på vitt hur det ser ut. Man tycker ju att de hade kunnat vänta tills tjälen lagt sig men inte ens det bemödade de sig med. Jag tycker det är riktigt jävla dåligt.

Citat:
Hade jag vart VD och ägt skog så vill jag dra in pengar till mitt företag. Sverige exporterar stora summor av avverkningarna som skattas och går till olika bra saker.

Ja, mer invandring. Somalier som föder stora barnaskaror. Rättshjälp till kaosblattar som skjuter. Kriminalvården ska ju också de ha löner för att de jobbar med att förvara våldtäktsmän, knarkförsäljare och fifflare från jordens alla hörn. Tack vare de mycket höga skatterna så att vi har kunnat bygga ut ett välfungerande socialt skyddsnät som sedemera kunnat exploaterat av precis vem som helst.

Sedan är det förstås inte det minsta konstigt att man vill maximera sin vinst. Det är ju därför de valt att certifiera sig och på så sätt ge sken av att de minsann visar omtanke och hänsyn mot skogen. Oavsett vad man tycker om det så är det ett smart drag.

Citat:
Det är skogsstyrelsen som gör fältbesök vid en avverkningsanmälan och genomför naturvärdesinventering, bevisligen avverkades skogen så kritiken bör riktas mot dom. Dock är det ju ingen bra reklam att avverka runt välbesökta leder för företaget.

Det som är tråkigt är att stordelen av all bondeskog, som brukades av familjer genom generationer med små uttag nu gått till stora bolag som bara tänker på sitt resultat, sk. baggböleri.

Jag håller med dig till fullo. Stora delar av Värmland ägs idag inte av privatpersoner utan av stora företag och så ser det säkert ut även i Småland, Dalarna, Jämtland osv.

Rackstadskogen är väldigt välbesökt. Finns, vad jag vet, minst tre stycken postlådor på olika utsiktsplatser där det finns gästböcker. Flera ställen där man kan sätta sig och tända en brasa men idag ser skogen ut som ett helvete och om man är någon som vill gå ut i naturen så undviker man Rackstadskogen just på grund av hur Hilmerskog har skött den.
Citera
2023-12-06, 23:56
  #11
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Hela landet är ett enda kalhygge. Vi som alltid har stoltserat med våran natur, nu är den där "naturen" bara en stor jävla virkesåker av ungskog som i tyskland eller ett kalhygge

det här är dystopin sverige blev, fullt med babbar som skjuter varandra, rotlösa svenskar, och en helt förbrukad natur

Alla vill bara roffa åt sig. Bert Karlsson, kurden som lyckats nästla sig hit och skogsföretag. Finns absolut ingen sammanhållning kvar i vårt land.

Uppe i norr så hade man decimerat i praktiken all gammalskog. Finns någon spillra här och där men kalhyggen är effektivt när stålarna ska in. Skit i djur, insekter och människor. Här finns det pengar att tjäna.
Citera
2023-12-06, 23:58
  #12
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren

Jag tycker att vi svenskar har mer rätt till en skog som brukas av många för att vistas i, en skog där det även växer signalarter, än att någon i Yukon eller Colorado ska få bygga hus/möbler/golv av träden. Jag tycker inte det är en orimlig hållning.

Kan bara skratta åt eländet. Vår skog huggs ned för att åka utomlands å bli byggdelar.

Får mig att tänka på hur det kommer jägare från utlandet hit. De betalar mycket pengar för att skjuta lodjur, björn och varg. Vårt land är ett köpcenter. Respekten för skog och djur är som bortblåst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback