Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-06, 17:32
  #1
Medlem
carlpetersen73s avatar
Dottern jagar hus och jag har därför varit i kontakt med marknaden ett tag. Självklart skiljer den sig beroende på var man bor, men på vår ort är det totalstopp, närmast inga hus får några bud. Hus som säljs har oftast legat ute läääänge och backar från utgångspris, folk säljer t.o.m till priser som inte ens täcker deras lån fullt ut. Budstrider är extremt ovanliga.

Som jag förstått det är de flesta mäklare anställda på provision till största del, så ni som är mäklare, hur är läget på lönefronten egentligen?
Citera
2023-12-06, 17:48
  #2
Avstängd
Var bor ni om man får fråga? Köpte själv ett hus nyligen och fick det för 10% under utrop.
Citera
2023-12-06, 18:05
  #3
Avstängd
schizoflenss avatar
Det är bara att gå in på allabolag och kolla hur det går för dom olika mäklarfirmorna vi har, men det är såklart en konjunkturkänslig bransch som antagligen får det motigare och motigare nu, speciellt med räntehöjningar.

Jag utgår ifrån Sverige medelpunkt, Stockholmsområdet…
Citera
2023-12-06, 18:31
  #4
Medlem
Min syster arbetar som mäklare och det verkar gå riktigt segt. Flera tidigare kollegor som hoppade på yrkesutb. och sadlade om så fort de förstod läget sa hon.
__________________
Senast redigerad av twogirlsonecup 2023-12-06 kl. 18:33.
Citera
2023-12-06, 19:39
  #5
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
Det är bara att gå in på allabolag och kolla hur det går för dom olika mäklarfirmorna vi har, men det är såklart en konjunkturkänslig bransch som antagligen får det motigare och motigare nu, speciellt med räntehöjningar.

Jag utgår ifrån Sverige medelpunkt, Stockholmsområdet…

Där ser du bara förra årets siffror
Citera
2023-12-06, 19:41
  #6
Avstängd
schizoflenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Där ser du bara förra årets siffror

Såklart, men började det svikta förra året, så kommer det knappast vara bättre med ränteläget och försiktigheten hos köpare i storstäderna där miljoner måste lånas…
Citera
2023-12-06, 19:44
  #7
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Min syster arbetar som mäklare och det verkar gå riktigt segt. Flera tidigare kollegor som hoppade på yrkesutb. och sadlade om så fort de förstod läget sa hon.
Förståeligt att de lämnar. Känns annars som ett kul jobb, men som sagt, känsligt för konjunkturen. En betald yrkesutbildning kan ju inte ge speciellt mycket mindre i plånboken än en mäklarlön som anställd.
Citera
2023-12-06, 19:45
  #8
Medlem
Bob-Dylans avatar
Jag letar (min fru letar) efter drömhuset fortfarande så har släpats till visningar någon gång i månaden sen början av 2020.

Konstaterande av fakta är att det är riktigt riktigt segt. Det tar lång tid innan objekten säljs, om de säljs. Många objekt verkar tas bort för att de antagligen inser att de inte får vad de önskar.

Hur det går för mäklare, ja, ett annat konstaterande av fakta är att den absoluta majoriteten av mäklare inte kan sälja och i bästa fall kan tituleras glorifierad dörröppnare som verkat på en överhettad marknad alldeles för länge, så vi kan väl utgå från att många kastar in handduken.
Citera
2023-12-06, 22:22
  #9
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag letar (min fru letar) efter drömhuset fortfarande så har släpats till visningar någon gång i månaden sen början av 2020.

Konstaterande av fakta är att det är riktigt riktigt segt. Det tar lång tid innan objekten säljs, om de säljs. Många objekt verkar tas bort för att de antagligen inser att de inte får vad de önskar.

Hur det går för mäklare, ja, ett annat konstaterande av fakta är att den absoluta majoriteten av mäklare inte kan sälja och i bästa fall kan tituleras glorifierad dörröppnare som verkat på en överhettad marknad alldeles för länge, så vi kan väl utgå från att många kastar in handduken.

Tacka gud för det!
Jävla låtsas jobb.
Citera
2023-12-06, 23:23
  #10
Medlem
Sababas avatar
Senaste åren har skapat mäklare som inte kan sitt jobb. Objekten har sålts utan ansträngning.

Gissar att de sämsta blir utgallrade och de bästa kanske söker sig till bostadsbyggarna istället. En tanke.
Citera
2023-12-07, 05:40
  #11
Medlem
prizs avatar
Det har ju funnits för många mäklare helt klart.

Men jobbar de verkligen mest på provision?
Citera
2023-12-07, 09:18
  #12
Medlem
Computerzs avatar
Har en väninna som fått flyttat hem till päronen vid 30års ålder p.g.a. det dåliga läget. Hon jobbar 100% provision så utan försäljningar blir det svårt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback