Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-07, 08:36
  #13
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Irland har en stor fördel nu när Storbritannien lämnade EU - de är enda engelsktalande landet kvar i EU. Bäddar för stora investeringar från alla kanter och håll, företag som flyttar huvudkontoren från UK till Dublin med mera.

Vilka företag då? Vart har du levt sista 15 åren? Dublin hade väldigt låg företagsskatt men har höjt den. Numera är det Balkan länderna som är i EU som gäller, flytta från jorden till Mars.
Citera
2023-12-07, 14:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Vilka företag då? Vart har du levt sista 15 åren? Dublin hade väldigt låg företagsskatt men har höjt den. Numera är det Balkan länderna som är i EU som gäller, flytta från jorden till Mars.

Flytta stora företags huvudkontor till balkanländer? Det tvivlar jag på.

Anledningen till att företag förlägger produktion på Balkan, är låga arbetskraftskostnader. Och Irland, som är ett av EUs rikaste länder, har knappast låga arbetskraftskostnader. Så Iraland och Balkan konkurrerar om helt olika företag, och helt olika företagsfunktioner.
Citera
2023-12-07, 14:10
  #15
Medlem
Irland har EU-medlemskapet att tacka, för det mesta av sitt nuvarande välstånd. Så de kommer knappast att vilja lämna EU, och därmed förstöra förutsättningarna för sitt välstånd.

Vad Irland är snarare intresserat av är att använda EU som hävstång, för att få tillbaka Nordirland från Storbritannien.
Citera
2023-12-07, 16:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Vilka företag då? Vart har du levt sista 15 åren? Dublin hade väldigt låg företagsskatt men har höjt den. Numera är det Balkan länderna som är i EU som gäller, flytta från jorden till Mars.

Är det ditt intelligenta "tolkningsföreträde" som får dig att svamla som en pundare?

Top sex inte ett enda balkanland.
Irland ska höja till 15 % men stannar ändå top 6 och inget annat land sänker.
https://www.momsens.se/top-10-lander...st-bolagsskatt

Sen är Malta ett extremt lågskatteland då man får göra avdrag och ser du till i tabellen så skulle de vara etta om man ser till AB.

Så vad jiddrar du om, frågor på det?
Citera
2023-12-07, 18:20
  #17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Ja vet.
Mitt inlägg var mer en kommentar till hur dum trådstarten är.
prexis, 84%
Citera
2023-12-07, 19:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
prexis, 84%

Och vart du komma?

Kring Irland vet jag.. men deras opinion har som jag postat gått upp-.. så vad är din tanke?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in