Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-07, 21:12
  #1
Medlem
Hej!
Tänkt fixa en bilvärdering sida, där kunden fyller i reg nummer miltal och telefon sen får dom ett bud av min firma via telefon.

Tänkt vara en one page men proffesionellt och bra design. Vad är rimligt pris? Enligt er erfarna bara så man får ett ungefärlig hum.

Fått en offert på 16 900
Citera
2023-12-07, 21:56
  #2
Medlem
Johan_08s avatar
Beror ju helt och hållet på hur avancerad kalkylen ska vara eftersom det är vad som bygger hela hemsidan.
Jag hade inte varit förvånad om det hade varit en extra 0:a på priset, alltså 169.000 SEK.

Personligen tänker jag att 16.900 är alldeles för lågt och du kommer betala för något som inte upplever dina förväntningar.

Detta eftersom varje modell är unik och det går inte att jämföra miltal mellan en Volvo 240 och en Koenigsegg.


Eller tänker du att personen fyller i:
Regnummer, Miltal och telefonnummer precis så som du skrev varpå du ringer upp personen manuellt?
Då är detta ett högt pris enbart för funktion, däremot med design och om du vill ha en riktigt fin hemsida så är det inte orimligt.
Det är i ett sådant fall bara ett kontaktformulär och du kan få det för 1000-2000 kronor utan problem.
__________________
Senast redigerad av Johan_08 2023-12-07 kl. 21:59.
Citera
2023-12-08, 00:38
  #3
Medlem
De ska ju få budet på telefon. Då kan man väl anta att värderingen också kommer att göras av människan bakom telefonen. Då är det alltså bara frågan om ett enkelt formulär. Det behövs ingen expertis för det. Ingen programmering, inga algoritmer.
Citera
2023-12-08, 00:50
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
16900 kr. för OnePage låter generellt rimligt.

Jag har själv en OnePage sida. Grymt bra. Allt på ett ställe.
Citera
2023-12-08, 09:42
  #5
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Handlar det om en enkel sida med ett formulär på är det på tok för dyrt, men om det är en avancerad sida så är det nog för billigt och kommer inte att bli ett bra resultat.

Väldigt många företag har tjänster där man kan göra enkla sidor med formulär via ett webgränssnitt med färdiga mallar, så något ni nog kan göra själv. Detta brukar ingå i deras hosting tjänster.
Citera
2023-12-08, 15:31
  #6
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej!
Tänkt fixa en bilvärdering sida, där kunden fyller i reg nummer miltal och telefon sen får dom ett bud av min firma via telefon.

Tänkt vara en one page men proffesionellt och bra design. Vad är rimligt pris? Enligt er erfarna bara så man får ett ungefärlig hum.

Fått en offert på 16 900
Jag utgår ifrån att det inte är någon backend-funktionalitet med automatisk värdering etc utan enbart ett snygg designat "formulär" som skapar ett meddelande till dig.

I så fall är 16 900 kr ett helt OK pris.
Citera
2023-12-08, 16:47
  #7
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Handlar det om en enkel sida med ett formulär på är det på tok för dyrt, men om det är en avancerad sida så är det nog för billigt och kommer inte att bli ett bra resultat.

Väldigt många företag har tjänster där man kan göra enkla sidor med formulär via ett webgränssnitt med färdiga mallar, så något ni nog kan göra själv. Detta brukar ingå i deras hosting tjänster.
Funktionellt så håller jag med, men det beror ju på designen. Om designen är snygg så är den lätt värd 17K.
Om designen ser ut som en wordpress-template som en PRAO-elev har gjort så är den inte ens värd 1600 bagis.
Citera
2023-12-08, 16:58
  #8
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej!
Tänkt fixa en bilvärdering sida, där kunden fyller i reg nummer miltal och telefon sen får dom ett bud av min firma via telefon.

Tänkt vara en one page men proffesionellt och bra design. Vad är rimligt pris? Enligt er erfarna bara så man får ett ungefärlig hum.

Fått en offert på 16 900


Som vanligt i IT-branschen är din kravspec helt åt helvete. Som att fråga "vad är rimligt pris för ett hus med fyra väggar och en dörr? Fått en offert på 1 miljon."

Du måste vara MYCKET tydligare i din beskrivning av vad du vill ha.

EXAKT vad ska sidan ha för funktioner?

Hur ska du få inmatade uppgifter till dig? Mail? SMS? Pushnotis?
Varför behöver du både miltal och regnummer? Du kan kolla upp senast besiktigade mätarställning via regnumret.
Ska det ske någon automatisk beräkning av värderingen, eller ska du göra den helt manuellt?
Ska inmatade uppgifter lagras i en databas? Hur ska du komma åt/administrera den?
Vad ska mer finnas på sidan? Bilder? Video? Flashiga animationer? Övrigt?
Citera
2023-12-13, 16:12
  #9
Medlem
"Professionell och bra design", vad innebär det ens?
Är det bara ett formulär som ni sedan hanterar data manuellt på?
Ska sidan vara användarvänlig och tillgänglig för folk med funktionsnedsättning (WCAG/Web Accessibility).
Ska det endast vara på svenska?
Ska den vara sökmotoroptimerad?

Ja... vad vill du egentligen ha?

Om du bara vill ha en simpel webbplats med ett formulär som ni hanterar data manuellt på, så kan ni hitta detta gratis på webben och skaffa en billig domän, med gratis eller mycket billig webhost (20-30 SEK/månad). Hur många besökare förväntas sidan ha? 16000 låter som överpris om det bara ska vara ett formulär som ni sedan hanterar manuellt. Helt omöjligt att svara på detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback