Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-10, 16:12
  #1
Medlem
Jag har på senare tid fått en idé som jag inte kan sluta tänka på. Jag vill åka tåg, hela vägen från Sverige ner till Asien. Min plan är att starta i norra Sverige, resa genom Ryssland på den transsibiriska järnvägen ner till Mongoliet. Där vill jag stanna ett tag, hyra en häst och se de vackra landskapen. Efter detta vill jag åka och resa runt i Kina, för att sedan fortsätta till Nepal och Indien. Jag vill se Himalaya.

Jag har aldrig tidigare rest utanför Europa. Men jag har en känsla av att bara åka iväg på ett äventyr långt bort från Sverige. Jag funderar på om det finns risker man bör tänka på. Många avråder en från att åka till Indien då landet har ett dåligt rykte ur vissa aspekter, men jag tycker Indien är så fascinerande. Jag har alltid haft en känsla av att jag vill åka dit, landet med den äldsta religionen i världen.

Hur stor budget tror man skulle behöva för en sån här resa? Låt oss säga att jag är borta i 3-4 månader. Jag vet att det är billigt i Asien i jämförelse. Jag vill naturligtvis hitta på en massa saker på dagarna. Min plan just nu är bara att börja spara pengar så man kan dra iväg så snart som möjligt.

Och vilken årstid på året är det bäst att resa i Asien? Är det farligt att resa genom Ryssland nu, med tanke på kriget? Och hur är det att resa runt med tåg? Flyga kan jag tänka mig att göra hem, men jag är fast inställd på att ta mig dit och resa runt med tåg, även om det skulle vara dyrare. Jag är en man i 20-årsåldern och är inte direkt orolig för min egna säkerhet, men man bör ju samtidigt inte vara naiv om det finns vissa risker.

Tacksam för alla tips man kan få.
Citera
2023-12-10, 16:21
  #2
Medlem
Du kommer väl varken in eller ut från ryssland?
Du får nog ta en annan väg.
Citera
2023-12-10, 16:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du kommer väl varken in eller ut från ryssland?
Du får nog ta en annan väg.
Kan man inte komma in i landet alls?
Citera
2023-12-10, 16:28
  #4
Medlem
sebastian66s avatar
Varför funderar man på att åka in till Ryssland och åka med tåg? Det känns som att det är väldigt krångligt och väldigt snurrigt med tanke på världs situationen. Varför tar du inte ett enkelt flyg som tar 13 timmar till Thailand till exempel. Det känns som att det kommer att ta minst två veckor att dra igenom Ryssland och komma in i Kina.
Citera
2023-12-10, 16:30
  #5
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför funderar man på att åka in till Ryssland och åka med tåg? Det känns som att det är väldigt krångligt och väldigt snurrigt med tanke på världs situationen. Varför tar du inte ett enkelt flyg som tar 13 timmar till Thailand till exempel. Det känns som att det kommer att ta minst två veckor att dra igenom Ryssland och komma in i Kina.

Jag tror inte att det avskräcker TS, tvärtom så brukar människor som vill göra såna här resor uppskatta själva resan lika mycket som eller mer än slutdestinationen.
Citera
2023-12-10, 16:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag tror inte att det avskräcker TS, tvärtom så brukar människor som vill göra såna här resor uppskatta själva resan lika mycket som eller mer än slutdestinationen.
Ja precis. Det gör inget om det skulle ta lång tid eller vara krångligt, det är lite det jag vill uppleva. Men om kriget gör det omöjligt att resa igenom Ryssland i nuläget blir det såklart svårare.
Citera
2023-12-10, 16:44
  #7
Medlem
Åk via Istanbul. Så kan du komma till Iran. Är osäker på förbindelsen Iran Pakistan. Så kan du nå Indien, om det inte är krig. Burma kan också vara bökigt. Att få visum till Ryssland är svårt, jag tror att tågen Helsingfors Ryssland är stängda nu. Att som västerländsk, svensk, uppehålla sig i Ryssland är farligt. Inget att rekommendera.
Citera
2023-12-10, 16:50
  #8
Medlem
Det finns tråd sedan förra veckan att p g a flyktingar från Syrien och Afrika som inte var nöjd med "något" i Ryssland flydde västerut tills Finland stängde alla gränsövergångar.

UD/ambassaden avrådde från resa till Ryssland bl a för att man bör hålla tand för tunga om de högljudda händelser öster om Poltava.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...seinformation/
Citera
2023-12-10, 16:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Åk via Istanbul. Så kan du komma till Iran. Är osäker på förbindelsen Iran Pakistan. Så kan du nå Indien, om det inte är krig. Burma kan också vara bökigt. Att få visum till Ryssland är svårt, jag tror att tågen Helsingfors Ryssland är stängda nu. Att som västerländsk, svensk, uppehålla sig i Ryssland är farligt. Inget att rekommendera.
Bra tips. Men det känns som att det är farligt för oss svenskar att befinna oss nere i Iran/Pakistan med i nuläget. Med tanke på Israel-Palestina men också för att Sverige har dåligt rykte i den muslimska världen. Isåfall kanske bättre att flyga till Kina och tågluffa därifrån istället. Jävligt tragiskt att det har blivit såhär på senare tid.
Citera
2023-12-10, 16:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Det finns tråd sedan förra veckan att p g a flyktingar från Syrien och Afrika som inte var nöjd med "något" i Ryssland flydde västerut tills Finland stängde alla gränsövergångar.

UD/ambassaden avrådde från resa till Ryssland bl a för att man bör hålla tand för tunga om de högljudda händelser öster om Poltava.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...seinformation/
Hade absolut ingen aning om det. Nu blir det definitivt inget tåg genom Ryssland, får planera en flygrutt istället.
Citera
2023-12-10, 17:05
  #11
Medlem
Att se slätter från hästryggen kan du fortsatt planera då norra Kina samt Mongoliet inte har några oroligheter jag hört talas om men kontrollera vilka månader som är lämpligast då polarvindar från Sibirien inte lär vara någon höjdare t ex.

Tågsystemet i Kina är mycket omfattande och finaste delarna är decenier före vad vi har i Sverige.
Citera
2023-12-10, 17:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngBarbar
Bra tips. Men det känns som att det är farligt för oss svenskar att befinna oss nere i Iran/Pakistan med i nuläget. Med tanke på Israel-Palestina men också för att Sverige har dåligt rykte i den muslimska världen. Isåfall kanske bättre att flyga till Kina och tågluffa därifrån istället. Jävligt tragiskt att det har blivit såhär på senare tid.
Det är tragiskt. Min gammalmoster åkte tåg från Buenos Aires till Lima, mannen hennes var sjökapten, i början på 60 talet, hon reste själv, världen var annorlunda den gången. Jag drömde som litet barn om att göra den resan. Jag inser att det aldrig kommer att vara möjligt igen.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3574735

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback