Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-10, 17:50
  #13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Varför skulle man inte komma in i ryssland? Vad har jag missat?
Citera
2023-12-10, 19:18
  #14
Medlem
Starobrnos avatar
Det är helt coolt att åka tåg dit man ska, man kan ju uppleva saker på vägen. Jag hånglade under en sovsäck med en vrålsnygg spanjorska i en kupé - med andra personer. Borde haft en egen svit, det bör Ts tänka på.
Citera
2023-12-10, 23:45
  #15
Medlem
Kul att någon annan också är nyfiken på Mongoliet.

Har TS kollat upp resor från Turkiet och österut? Jag tänker till Beijing och sedan trans-mongoliska järnvägen till Ulaanbaatar.

För min del har jag lite funderingar kring Baku och färjan över Kaspiska havet och därifrån ta tåg antingen mot Beijing eller direkt mot Ulaanbaatar.

Dessa idéer är än så länge bara i fantasistadiet och jag har inte kollat än om det är möjligt, kostnad och kanske mer än något annat om det är en säker resa med allt vad som händer i världen.
Citera
2023-12-11, 16:57
  #16
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Kul att någon annan också är nyfiken på Mongoliet.

Har TS kollat upp resor från Turkiet och österut? Jag tänker till Beijing och sedan trans-mongoliska järnvägen till Ulaanbaatar.

För min del har jag lite funderingar kring Baku och färjan över Kaspiska havet och därifrån ta tåg antingen mot Beijing eller direkt mot Ulaanbaatar.

Dessa idéer är än så länge bara i fantasistadiet och jag har inte kollat än om det är möjligt, kostnad och kanske mer än något annat om det är en säker resa med allt vad som händer i världen.

Resa landvägen österut verkar ha blivit betydligt svårare på senare år. Tydligen har Azerbajdzjan stängt sina landgränser för inresa.

https://caravanistan.com/forum/viewt...f4b26&start=80
*Update October 2023*:
Azerbaijan embassy in Kazakhstan says flying in to Baku is the only option. No land / ferry / water entry to Azerbaijan possible. Exit possible via land on all open borders.
Ryssland är i praktiken stängt. Vissa gränsövergångar är fortfarande öppna men det kan ju snabbt ändras. Internationella betalkort fungerar inte i Ryssland och regimen blir allt mer totalitär...

Iran är kanske okej om man håller låg profil och varken är journalist eller EU-tjänsteman. Men risken att fängslas för att sedan användas i någon slags byteshandel med väst kan inte helt bortses ifrån. Iran är annars ett trevligt land. Befolkningen är öppen, gästvänlig och nyfiken på utlänningar.

Tar man sig väl igenom Iran så är alternativen Turkmenistan, Afghanistan och Pakistan som nästa land. Turkmenistan lär vara ganska säkert men de är väldigt strikta när kommer till turism. Det är nästan Nordkoreanivå med guider som ständiga följeslagare. Gissar att Pakistan är rimligaste alternativet.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3574735

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback