2023-12-14, 18:48
Medlem
Vi alla har nog läst om elprishöjningarna, hyrorna som höjts eller skall höjas och matpriserna som stiger uppåt. Det brukar höjas, men aldrig med dessa höga procent siffror.

Det pratas och påstås ''Det finns inget jobb.''. Det rör sig alltså om att det både ''inte finns jobb'' och att nationens ekonomi drabbas hårt.

Vad är källan till denna ekonomi egentligen?

Jag har hört att svartjobb är mer aktuell och vanligare nu. Det rör sig om desperation bland folk, tydligen och man väljer alltså att gå emot lagen så ''milt'' som möjligt och att jobba svart. Ett jobb är jobb, men att gå emot lagen så ''milt'' det bara går, så blir man tvungen att välja att jobba svart. Restauranger och kaféer är mer intresserade över folk som vill jobba svart, snarare än att vilja betala skatt. Så man väljer människor med erfarenhet + kan tänka sig jobba svart. Det är praktiskt och bra, tycker båda partnerna. Liksom den anställde och arbetsgivaren.

För min del, så är detta bara rykten och jag har ingen belägg på detta. Det pratas överallt, framförallt ''Det finns inget jobb.'' ''Det är svartjobb som gäller, om man överhuvudtaget vill bli anställd.''. Men jag har inte vittnat om detta.

Däremot har jag vittnat om matprishöjningarna, hyrorna som höjts och elpriserna. Det både står i media och man själv är med om det, trots allt. Det är kanske svårare att missa om det.

Försörjningsstöd är också tydligen något som är svårare än någonsin. Jag vet inte om det handlar om att man vill få bort Försörjningsstöd, men tydligen är det väldigt svårt med att få hjälp ifrån Försörjningsstöd. Trots att man är ekonomisk drabbat, så är det tydligen svårt att få hjälp. Det handlar inte om att man får små bidragssummor, utan det handlar om att även fast man är utsatt, så får man avslag och får konstiga förklaringar. Överklagandet hjälper inte och även fast man inte har råd att betala hyran, så blir det krångel med Försörjningsstödet. Men detta är också något som jag bara hört som rykte och inget jag personligen är vittne till.

DÄRFÖR skapade jag denna tråden. Låt oss diskutera och prata. Vad har ni för personliga erfarenheter och inte att det bara är rykten. Kan ni intyga på det som jag delar med mig här eller är det ''bara'' matpriserna och hyrorna som höjts, som alla märker av?

Eller är det så pass allvarligt, som det verkar vara?

Det här med svartjobb, tänker jag att det alltid varit lite fusk med skatten ändå. Men tydligen är det mer vanligt.

Vad tänker ni?

Vad har ni personliga erfarenhet att dela med er av?
Citera
2023-12-14, 18:50
Medlem
pn222jws avatar
Priserna i affärerna mest.
Citera
2023-12-14, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Vi alla har nog läst om elprishöjningarna, hyrorna som höjts eller skall höjas och matpriserna som stiger uppåt. Det brukar höjas, men aldrig med dessa höga procent siffror.

Det pratas och påstås ''Det finns inget jobb.''. Det rör sig alltså om att det både ''inte finns jobb'' och att nationens ekonomi drabbas hårt.

Vad är källan till denna ekonomi egentligen?

Jag har hört att svartjobb är mer aktuell och vanligare nu. Det rör sig om desperation bland folk, tydligen och man väljer alltså att gå emot lagen så ''milt'' som möjligt och att jobba svart. Ett jobb är jobb, men att gå emot lagen så ''milt'' det bara går, så blir man tvungen att välja att jobba svart. Restauranger och kaféer är mer intresserade över folk som vill jobba svart, snarare än att vilja betala skatt. Så man väljer människor med erfarenhet + kan tänka sig jobba svart. Det är praktiskt och bra, tycker båda partnerna. Liksom den anställde och arbetsgivaren.

För min del, så är detta bara rykten och jag har ingen belägg på detta. Det pratas överallt, framförallt ''Det finns inget jobb.'' ''Det är svartjobb som gäller, om man överhuvudtaget vill bli anställd.''. Men jag har inte vittnat om detta.

Däremot har jag vittnat om matprishöjningarna, hyrorna som höjts och elpriserna. Det både står i media och man själv är med om det, trots allt. Det är kanske svårare att missa om det.

Försörjningsstöd är också tydligen något som är svårare än någonsin. Jag vet inte om det handlar om att man vill få bort Försörjningsstöd, men tydligen är det väldigt svårt med att få hjälp ifrån Försörjningsstöd. Trots att man är ekonomisk drabbat, så är det tydligen svårt att få hjälp. Det handlar inte om att man får små bidragssummor, utan det handlar om att även fast man är utsatt, så får man avslag och får konstiga förklaringar. Överklagandet hjälper inte och även fast man inte har råd att betala hyran, så blir det krångel med Försörjningsstödet. Men detta är också något som jag bara hört som rykte och inget jag personligen är vittne till.

DÄRFÖR skapade jag denna tråden. Låt oss diskutera och prata. Vad har ni för personliga erfarenheter och inte att det bara är rykten. Kan ni intyga på det som jag delar med mig här eller är det ''bara'' matpriserna och hyrorna som höjts, som alla märker av?

Eller är det så pass allvarligt, som det verkar vara?

Det här med svartjobb, tänker jag att det alltid varit lite fusk med skatten ändå. Men tydligen är det mer vanligt.

Vad tänker ni?

Vad har ni personliga erfarenhet att dela med er av?
Så förutom matpriserna, elpriserna, hyrorna, att allt på Amazon är 1/3 dyrare än tidigare soppapriserna är dubbelt så höga som i andra länder, så, nä, inget. Allt är som vanligt!
Citera
2023-12-14, 19:30
Avstängd
Bensinpriset har ju gått ner till 18.69 sist jag tankade. Man har tagit bort reduktionsplikten
Maten i affärerna - dyr i små lokala affärer. Helt ok i större affärer eller den oritentaliska. Ser klart en påväg ner trend just nu? Hyrorna höga dock. Kan höjas med 20% nästa år. (Hyresrätt sthlm). Elpris siochsådär. Kommer inte under 1200kr kvartal av nån anledning?
Senast redigerad av fonzen 2023-12-14 kl. 19:34.
Citera
2023-12-14, 19:57
Medlem
Det är svårare att ta in riskkapital idag. Investerarna håller hårdare i pengarna än för 2 år sedan. Flera bolag har stått med tom kassa när en investerare har dragit sig ur i sista stund.
Citera
2023-12-14, 22:57
Medlem
6000kr extra i månaden i ränta på bolånet, jodå, det märks.
Citera
2023-12-15, 14:06
Medlem
Det privatägda bankmonopolet..
Citera
2023-12-15, 15:00
Medlem
KJosefs avatar
Det jag märkt är att restauranger eller butiker stänger och inga nya kommer i dess ställe. Detta är oroväckande. Jag har också vänner inom bygg som vittnar om noll aktivietet, företag som konkar, uppsägningar osv. En annan grej är att min matbutiks erbjudanden alltid är slut efter några timmar därför att folk springer till butiken och köper allt de kan bära. För några år sen var det ingen som brydde sig.

En annan sak är att ett visst samlarobjekt jag är intresserad av är till salu för 2000 kronor och ingen köper den. Den var värd 6000 för några år sen och har inte varit till salu sen dess så hade folk haft pengar hade den antagligen flugit iväg.
Senast redigerad av KJosef 2023-12-15 kl. 15:02.
Citera
2023-12-15, 15:40
Medlem
Fackmannens avatar
Har man kneg och lite deg så klarar man sig galant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in