Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-17, 03:45
  #1
Medlem
Demokrati funkar uppenbarligen inte folk är dumma i huvudet har inga åsikter om något och blir ledda av först skolan, median, det sociala trycket i vad dom ska tycka i olika frågor den här skiten är en naiv utopi funkar uppenbarligen inte. Sverige är inte samma land som när jag växte upp och jag är fan rätt ung. Har degenerats fullständigt känner mig främmande redan.

Vad kan man ha för styrelseskick istället för den som undrar och vill Sverige väl? Jag funderar på diktatur i någon form fast med en empatisk diktator ingen krigsherre mot den egna eller andra befolkningar om det inte är nödvändigt. Franco och Salazars rike två exempel på empatiska diktaturer där man bara använde våld om så var nödvändigt även om dom blir svartmålade i svensk press.

Vad tror ni eller vad ska vi har för styrelseskick egentligen jag har sett igenom demokratin för länge sen det är teater förstår inte hur andra inte kan ha sett samma?

Bedragare och lögnare är vad politiker är oavsett färg som inte tar ansvar vi behöver ett annat styrelseskick men frågan är vilket?
__________________
Senast redigerad av offermentalitet 2023-12-17 kl. 04:06.
Citera
2023-12-17, 03:52
  #2
Medlem
Du låter väldigt naiv och obildad, inte minst när du beskriver Franco. Det finns inget land du skulle klara att bo i som inte är en demokrati. Makt korrumperar och att ge en diktator (även om han är snäll som du tror) full makt skulle leda till fullständig katastrof.
Citera
2023-12-17, 03:56
  #3
Avstängd
Det jag lutar mot är arvkungadömet. Problemet är att det ballar ur så fort det blir valkungadöme eller om adeln ska lägga sig i vem som gifter sig med vem.
Citera
2023-12-17, 03:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Du låter väldigt naiv och obildad, inte minst när du beskriver Franco. Det finns inget land du skulle klara att bo i som inte är en demokrati. Makt korrumperar och att ge en diktator (även om han är snäll som du tror) full makt skulle leda till fullständig katastrof.
Kalla mig inte obildad jag har hört spanjorer prata om Franco samt gjort min egen research han verkar vara en folklig diktator som skyddade dom från ett kommunistiskt angrepp och andra hot. Spanien var i schack tills dagen han dog.

Om du är någon demokratiförsvarare har du inte fattat vinkeln makt korrumperar även våra politiker men dom vägrar ta ansvar bara pekar mot varandra demokrati är en saga vi behöver något annat.
__________________
Senast redigerad av offermentalitet 2023-12-17 kl. 04:07.
Citera
2023-12-17, 04:09
  #5
Avstängd
Svenskarna har såvitt jag förstår aldrig riktigt efterfrågat demokrati. Demokrati är egentligen något osvenskt. Det är en internationell rörelse som en majoritet av svenskarna står främmande inför. En svensk är inte bara uppfostrad - men framavlad - till att fungera i ett hierarkiskt styrelseskick. Det fulaste som finns i Sverige är att inte hålla med.

Demokratin har aldrig fungerat i Sverige. Svensken förstår inte att demokratin innebär en skyldighet att lägga sin röstsedel på det denne tror på. Att förespråka demokrati i Sverige är som att försöka leda en förlamad man genom ett maratonlopp.
__________________
Senast redigerad av lillkarsk 2023-12-17 kl. 04:11.
Citera
2023-12-17, 04:14
  #6
Medlem
Folkets vilja. Det ska vara direktdemokrati. Och om dom förstör folkets vilja genom röstboskap. Då får vi ta tillbaka vårat land genom än svenska folket revolt. Då måste vi ha militären och polisen på vår sida. Det är tragiskt att jag ska behöva överväga det. Om politikerna inte vikit ned sig för främmande intressen hade jag inte övervägt det. Ju fler främlingar dom släpper in, ju hårdare måste vi vara för att bevara vårt folk och nation. Och nu måste vi slänga ut 2 miljoner.
Citera
2023-12-17, 04:52
  #7
Avstängd
Liberationfronts avatar
Teknokrati? Men det krävs ändå val på ngt sätt. Tror mer på direkt demokrati än representativ som vi har idag. Svårt att administrera dock.
Citera
2023-12-17, 04:55
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Folkets vilja. Det ska vara direktdemokrati. Och om dom förstör folkets vilja genom röstboskap. Då får vi ta tillbaka vårat land genom än svenska folket revolt. Då måste vi ha militären och polisen på vår sida. Det är tragiskt att jag ska behöva överväga det. Om politikerna inte vikit ned sig för främmande intressen hade jag inte övervägt det. Ju fler främlingar dom släpper in, ju hårdare måste vi vara för att bevara vårt folk och nation. Och nu måste vi slänga ut 2 miljoner.
Finns det inte stor risk för motstridiga beslut med direkt demokrati? Typ öka utgifterna och minska intäkterna samtidigt.
Citera
2023-12-17, 05:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Finns det inte stor risk för motstridiga beslut med direkt demokrati? Typ öka utgifterna och minska intäkterna samtidigt.

Svenska folket är det klokaste folket på jorden. Allt skit, har politiker gjort över våra huvuden - invandringen var det största sveket. Dom drog in några i taget för att koka grodan. Vi folket fick inte rösta om det. Nu måste vi kasta ut dom. Med demokrati eller inte.
Citera
2023-12-17, 05:14
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Svenska folket är det klokaste folket på jorden. Allt skit, har politiker gjort över våra huvuden - invandringen var det största sveket. Dom drog in några i taget för att koka grodan. Vi folket fick inte rösta om det. Nu måste vi kasta ut dom. Med demokrati eller inte.
Det är inte bara en fråga om klokhet. Kanske mer en teknisk fråga. Om vi först har en omröstning ifall personbilar ska köra på höger sida kan resultatet bli 51% ja. I en annan omröstning veckan därpå ifall lastbilar ska köra på vänster sida kan resultatet bli 51% ja. Det fungerar inte så bra men nästan alla har röstat klokt.
Citera
2023-12-17, 05:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det är inte bara en fråga om klokhet. Kanske mer en teknisk fråga. Om vi först har en omröstning ifall personbilar ska köra på höger sida kan resultatet bli 51% ja. I en annan omröstning veckan därpå ifall lastbilar ska köra på vänster sida kan resultatet bli 51% ja. Det fungerar inte så bra men nästan alla har röstat klokt.

Dom snackade om vi ska ha 50 procent i skatt eller inte. Om vi ska sälja våra gemensamma ägande eller inte. Både högern och vänstern är landsförrädare. Dom enda utan skuld är etno-nationalister. Och dom är varken höger eller vänster i den frågan.
Citera
2023-12-17, 05:51
  #12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Demokrati funkar uppenbarligen inte folk är dumma i huvudet har inga åsikter om något och blir ledda av först skolan, median, det sociala trycket i vad dom ska tycka i olika frågor den här skiten är en naiv utopi funkar uppenbarligen inte. Sverige är inte samma land som när jag växte upp och jag är fan rätt ung. Har degenerats fullständigt känner mig främmande redan.

Vad kan man ha för styrelseskick istället för den som undrar och vill Sverige väl? Jag funderar på diktatur i någon form fast med en empatisk diktator ingen krigsherre mot den egna eller andra befolkningar om det inte är nödvändigt. Franco och Salazars rike två exempel på empatiska diktaturer där man bara använde våld om så var nödvändigt även om dom blir svartmålade i svensk press.

Vad tror ni eller vad ska vi har för styrelseskick egentligen jag har sett igenom demokratin för länge sen det är teater förstår inte hur andra inte kan ha sett samma?

Bedragare och lögnare är vad politiker är oavsett färg som inte tar ansvar vi behöver ett annat styrelseskick men frågan är vilket?
En bok du kanske skulle gilla är Against Democracy av Jason Brennan. Den finns utgiven på svenska under titeln Efter demokratin.

Den förordar något som författaren kallar ”epistokrati”. Helt enkelt skulle de kloka styra, istället för ”en vuxen, en röst”.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback