Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-12-23, 02:50
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Aha, du leker relativism. Så om Moderaterna mördar hela ledningen i S, notsvarande Hitlers Långa knivarnas natt, det är bara 10-15 pers så är det ingen fara för det dog 100 kommunister 1933. Då vet vi.

Kommunism är f.ö. motsatsen till Demokrati, som TS handlar om. Det finns inget land som någonsin frivilligt valt Kommunism som alltid kommer till makten via dödande, likt Hitler och nazismen.

Långa knivarnas natt handlade om att Hitler (kanske befogat) trodde att Ernst Röhm planerade att använda SA till en statskupp, varpå han beordrade SS att gripa och avrätta Röhm och några andra SA-ledare.

En bättre jämförelse skulle vara om tuffe Uffe avrättade ledningen för Moderat ungdom. Inte S.

Hitler kom inte till makten genom mördande, och TS handlar inte om demokrati, tvärtom handlar TS om vad som skulle vara bättre än Sveriges ”demokrati”.

Du vet inte vad du snackar om, och du vet inte ens vad TS handlar om. Vad gör du här?

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson

Eller alla som inte röstar men är berättigade till det får en viss procent av sin deklarerade årsinkomst.

Det där låter dock inget vidare. Det hade lett till att folk som inte deklarerar något eller väldigt lite gärna hade röstat, vilket vi inte vill.
Citera
2023-12-23, 09:49
  #86
Medlem
Cxccxcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Här är en kurva som du antagligen aldrig sett, din eller dina föräldrars reallöneökningar. Fantastisk period hela 1995-2016 varav Alliansen ledde 2008-2014 (som spillde över till 2016).
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ar...och-inflation/


Åh, vännen!

Dina politiska kunskaper och slutsatser är nämligen på grundskola-nivå. Jag ids nog inte skola dig i detta änmne.
Citera
2023-12-23, 10:03
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk
Direktdemokrati är det systemet som lockar mest utom demokrati i mitt tycke. Att ge folket mer makt och ha många omröstningar där folket får vara med och påverka politiken kommer att göra att fler blir intresserade av politik.

Tänk på att ha minst en omröstning i veckan om X-antal frågor där du bara kan gå in i en app och tycka till? I Schweiz finns det regelbundna folkomröstningar om olika frågor och medborgarna kan också föreslå egna frågor till omröstning genom medborgarinitiativ. En fördel som Schweiz har med många folkomröstningar är ökad politisk stabilitet i landet.

Jag skulle kunna tänka mig någon typ av AI-understöd direktdemokrati dvs. Man skulle kunna göra en typ av gränssnitt, där man har en AI-robot som tränas upp i hur man tycker och hjälper till att sovra och välja i allt, där man i slutända själva bara klickar på knapp om godkänt, annars lär det ju bli hur mycket som helst att ta ställning till stup i kvarten och vem orkar med det?
Men den demokrati vi har idag fungerar riktigt uselt, där politikerna inte fullt ut representerar folket och landets bästa, samt oavsett vem man röstar på, så ingår massa som men egentligen inte vill ha eller håller med om.
Citera
2023-12-23, 10:25
  #88
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Långa knivarnas natt handlade om att Hitler (kanske befogat) trodde att Ernst Röhm planerade att använda SA till en statskupp, varpå han beordrade SS att gripa och avrätta Röhm och några andra SA-ledare.

En bättre jämförelse skulle vara om tuffe Uffe avrättade ledningen för Moderat ungdom. Inte S.

Hitler kom inte till makten genom mördande, och TS handlar inte om demokrati, tvärtom handlar TS om vad som skulle vara bättre än Sveriges ”demokrati”.

Du vet inte vad du snackar om, och du vet inte ens vad TS handlar om. Vad gör du här?
Hitler kom inte till makten genom att döda någon, enligt dig, och nu har du uppskattat honom och kommunister i fyra inlägg på raken och jag får därför anta att du anser att Tyskland 1934 var bättre än Sverige 2023. Inget fel med det. Utöver att du är ett barn.

Demokrati är bättre än både kommunism och nazism. Det är lite generande att jag behöver skriva det.
Citera
2023-12-23, 14:00
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Långa knivarnas natt handlade om att Hitler (kanske befogat) trodde att Ernst Röhm planerade att använda SA till en statskupp, varpå han beordrade SS att gripa och avrätta Röhm och några andra SA-ledare.

En bättre jämförelse skulle vara om tuffe Uffe avrättade ledningen för Moderat ungdom. Inte S.

Hitler kom inte till makten genom mördande, och TS handlar inte om demokrati, tvärtom handlar TS om vad som skulle vara bättre än Sveriges ”demokrati”.

Du vet inte vad du snackar om, och du vet inte ens vad TS handlar om. Vad gör du här?



Det där låter dock inget vidare. Det hade lett till att folk som inte deklarerar något eller väldigt lite gärna hade röstat, vilket vi inte vill.

De har noll i deklarerad inkomst i dagens samhälle och blir dömda till dagsböter dagsböter betalar inte noll i böter utan de betalar ett det minsta man kan betala på samma sätt kunde man göra i detta systemet.
Citera
2023-12-26, 13:37
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Demokrati funkar uppenbarligen inte folk är dumma i huvudet har inga åsikter om något och blir ledda av först skolan, median, det sociala trycket i vad dom ska tycka i olika frågor den här skiten är en naiv utopi funkar uppenbarligen inte. Sverige är inte samma land som när jag växte upp och jag är fan rätt ung. Har degenerats fullständigt känner mig främmande redan.

Vad kan man ha för styrelseskick istället för den som undrar och vill Sverige väl? Jag funderar på diktatur i någon form fast med en empatisk diktator ingen krigsherre mot den egna eller andra befolkningar om det inte är nödvändigt. Franco och Salazars rike två exempel på empatiska diktaturer där man bara använde våld om så var nödvändigt även om dom blir svartmålade i svensk press.

Vad tror ni eller vad ska vi har för styrelseskick egentligen jag har sett igenom demokratin för länge sen det är teater förstår inte hur andra inte kan ha sett samma?

Bedragare och lögnare är vad politiker är oavsett färg som inte tar ansvar vi behöver ett annat styrelseskick men frågan är vilket?

1) Viktigaste högerpolitiska frågan som måste upp på dagordningen i vår tid är att diskreditera rådande statsskick. Finns inget sätt man kan få en högersväng inom ramen för denna ordning, varmed högermänniskor måste ha ryggrad nog att avfärda det. Bra att du upptäckt detta. Gäller dock att vara noggrann med terminologin: det vi har är liberal demokrati, som är en farlig hybridregim, som vare sig är liberal i 1700-1800-talets bemärkelse av att skydda privat egendom och ett fåtal individuella rättigheter, eller demokratisk i bemärkelsen av ett folks självstyre. Det är en progressiv form av liberalism som fått genomslag, som hör 1900-talet till, med tillhörande massiv statlig byråkrati, en expanderad rättighetskatalog och social ingenjörskonst - en plattform som ger starkt utrymme för särintressen, kortsiktighet och ren kakistokrati.

2) Att tänka utifrån "systembyggande" är att börja i fel ände. När det kommer till Franco och Salazar så fick båda makten i respektive land när det rådde djup kris, där betydande delar av samhällena var konservativa och de kunde bygga upp en maktbas utifrån vissa samhällssegment. Att de till skillnad från diverse militärdiktatorer blev hyfsat långlivade berodde på att de institutionaliserade sina respektive regimer. Men frågan är var motreaktionen kommer komma ifrån i ett land som Sverige? Vi har inte mycket till konservatism i Sverige. På sin höjd finns liberaldemokratiska populister som tycker illa om Islam och som drömmer om gammelsossarna. Som ber på sina bara knän att bli accepterade i mysbögvärmen och gå i pride-parader de också. Det är inte tillräckligt. Eftersom Sverige är ett litet land påverkas vi även starkt av händelser i andra länder. Förändring i Sverige kommer vara en del av en bredare illiberal europeisk politisk trend. Bästa vi kan göra är att bidra till detta, verka metapolitiskt samt identifiera institutioner som kan potentiellt högervridas för att gripa makten från vänstern när tiden är mogen. Eventuellt kan nya behöva byggas upp.

Men första tanken rent inrikespolitiskt är att militären fortfarande ändå har en del kompetenta, etniskt svenska officerare? Officiella politiska inriktningen motsvarar inte heller vad som ligger och pyr under ytan, där det finns missnöje. Detta behöver eldas på. Militären är dock inte nog för en maktbas skall kunna upprätthållas för ett auktoritärt, konservativt styre. Det behövs bredare stöd, som inte behöver innefatta en majoritet av svenska folket, men ändå betydande delar.
Citera
2023-12-26, 13:43
  #91
Medlem
Intressant TS. Skulle även vilja nyansera bilden och tänka att hellre mer direkt demokrati framför parlamentarisk demokrati och att vi börjar ifrågasätta delar i demokratin (media) som inte riktigt fungerar längre.
Citera
2023-12-26, 13:45
  #92
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Vad istället för demokrati?
Frihet givetvis.

Det är nästa nivå av mänsklig moralisk och intellektuell utveckling att begripa att präster, kejsare, kungar, krigsherrar, politiker och andra despoter inte ska kunna äga andra människor, plundra deras egendomar och fängsla och mörda dom.

Människor är inte boskap som ska kontrolleras av maktfullkomliga sociopater.
Citera
2023-12-30, 21:34
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hitler kom inte till makten genom att döda någon, enligt dig, och nu har du uppskattat honom och kommunister i fyra inlägg på raken och jag får därför anta att du anser att Tyskland 1934 var bättre än Sverige 2023. Inget fel med det. Utöver att du är ett barn.

Demokrati är bättre än både kommunism och nazism. Det är lite generande att jag behöver skriva det.

När fan i helvete har jag uppskattat kommunister? Tvärtom skrev jag att de har dödat 50+ miljoner när de kom till makten.

Hitler kom däremot inte till makten genom mord, utan genom demokratiska val. Punkt.
Citera
2023-12-31, 13:31
  #94
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
När fan i helvete har jag uppskattat kommunister? Tvärtom skrev jag att de har dödat 50+ miljoner när de kom till makten.

Hitler kom däremot inte till makten genom mord, utan genom demokratiska val. Punkt.
Hitlers parti NSDAP fick aldrig mer än 33% i valet i Tyskland 1933 och via intriger, lögner, svek, och sedan för att behålla makten även mord av egna, kommunister, judar, blev han diktator för Tyskland.

Här en fantastiskt informativ timeline över Hitlers väg till makten. Om du vill lära dig något framför att rätt.
https://www.sciencespo.fr/mass-viole...-violence.html
Citera
2024-01-05, 05:58
  #95
Medlem
Detta är för djup trådstart för mig att spendera tid på. Vet inte om det finns ett objektivt/vetenskapligt bästa alternativ.

Men jag vet hur demokratin kan förbättras.
Man måste ta bort politikerna från bilden. Det är en onödig korrupt mellanhand. Låt folket bestämma istället. Folket ska rösta på lagändringar, inte ett fåtal korrupta politiker.

En bra tråd om detta: (FB) Varför skapar ingen ett nytt parti?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback