Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-12-29, 16:33
  #85
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Du har INGEN poäng!

Allt är giftigt i för stor mängd. Endast dosen avgör vad som är ett gift!

Om du hellre använder salt utan antiklumpmedel för att du är orolig för att tillsatsen kan ha någon sorts skadlig effekt så är du fri att göra det men det finns inget vetenskapligt belägg för att det skulle vara ett problem.

Det finns inte heller några vetenskapliga belägg för att det är farligt att lukta på hundbajs, men det innebär inte att jag kommer göra det 🙂

Verkligen tur man har sitt sunda förnuft och inte behöver högvis med vetenskapliga studier för att göra kloka val i vardagen.
Citera
2023-12-29, 16:37
  #86
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Din kropp tar ingen skada av de mängderna. Det är också så att ämnen som koppar och krom är väldigt giftiga i mängder om några gram, men om du inte får några tusendels milligram av dem per dygn så dör du. Du har verkligen noll koll.

Fast jag har ju skrivit - om och om igen - att jag fattar att det inte är några dödliga mängder det handlar om.

Skillnaden mellan dig och mig är nog bara att jag förstår att man inte KAN forska på allt.... vetenskapen kan inte begripa precis allt, och jag tror att vi omöjligen kan förstå effekterna av dagligt intag av cyanid under 70-80 års tid. Så därför avstår jag hellre.

Vetenskapen är alltså ingen religion för mig. Det är en metod - med uppenbara brister.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-12-29 kl. 17:04.
Citera
2023-12-30, 06:25
  #87
Medlem
Varenda gång du råkar få i dig en kärna från vindruva, äpple eller körsbär får du i dig mycket mer cyanid än vad du får i dig från bordssalt.

Oroar du dig för det också?

Kroppen är byggd för att kunna hantera små mängder av ämnen som vore giftiga i stor mängd. Det är inget problem!
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback