Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-19, 15:41
  #1
Medlem
noll.con.trolls avatar
Hej Flashback!

Svenskt Falksalt innehåller två varianter av cyanid: E535 och E536.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumferrocyanid

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaliumferrocyanid

Den officiella förklaringen är att cyanid är klumpförebyggande, men jag tycker detta osar katt lång väg...

Någon med mer kunskaper i detta som kan bekräfta eller dementera galenskapen i att blanda TVÅ sorters cyanid i det svenska saltet?

Några faktorer som gör mig misstänksam:

* Cyanid är ju - som alla vet - ett dödligt gift.

* Falksalts Himalayasalt har inget klumpförebyggande medel, men klumpar sig ändå inte. Så varför "behövs" klumpförebyggande medel i vanligt salt?

* Cyanid får ENDAST användas i salt i Sverige, inte i några andra livsmedelsprodukter. Varför?

* Tjänar företagen som tillverkar cyanid till Falksalt och JOZO bra med pengar?

* Hur kommer man på tanken att använda just cyanid i ett livsmedel som i stort sett alla konsumerar dagligen under hela sin livstid?

* Och hur kommer det sig att vanligt klumpförebyggande medel inte biter på salt?

Frågorna är många, jag blir inte riktigt klok på detta...

I nedanstående frågeställning från EU-parlamentet 2011 konstateras att E536 är giftigt, att giftet ackumuleras i kroppen över tid och att giftigheten ökar med mängden salt man får i sig. Frågan ser ut att ha lämnats obesvarad, men jag har ingen aning om hur frågor i EU-parlamentet hanteras eller besvaras.

https://www.europarl.europa.eu/doceo...004484_SV.html

Tacksam för vettiga upplysningar!
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-12-19 kl. 15:44.
Citera
2023-12-19, 15:46
  #2
Medlem
holmiums avatar
Det första enkla svaret är att alla cyanider är inte giftiga.

Det andra enkla svaret att gift är inte en etta eller nolla, det handlar ytterst om koncentration.
Citera
2023-12-19, 15:49
  #3
Medlem
SvenHelsings avatar
Natriumferrocyanid verkar inte speciellt giftigt. Ld50 ligger uppåt 3g/kg. En normal vuxen person person ska alltså få i sig över två hekto. Vilket är ungefär samma som för natriumklorid, dvs vanligt salt.
Citera
2023-12-19, 17:20
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Svenskt Falksalt innehåller två varianter av cyanid: E535 och E536.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumferrocyanid

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaliumferrocyanid

Den officiella förklaringen är att cyanid är klumpförebyggande, men jag tycker detta osar katt lång väg...

Någon med mer kunskaper i detta som kan bekräfta eller dementera galenskapen i att blanda TVÅ sorters cyanid i det svenska saltet?

Några faktorer som gör mig misstänksam:

* Cyanid är ju - som alla vet - ett dödligt gift.

* Falksalts Himalayasalt har inget klumpförebyggande medel, men klumpar sig ändå inte. Så varför "behövs" klumpförebyggande medel i vanligt salt?

* Cyanid får ENDAST användas i salt i Sverige, inte i några andra livsmedelsprodukter. Varför?

* Tjänar företagen som tillverkar cyanid till Falksalt och JOZO bra med pengar?

* Hur kommer man på tanken att använda just cyanid i ett livsmedel som i stort sett alla konsumerar dagligen under hela sin livstid?

* Och hur kommer det sig att vanligt klumpförebyggande medel inte biter på salt?

Frågorna är många, jag blir inte riktigt klok på detta...

I nedanstående frågeställning från EU-parlamentet 2011 konstateras att E536 är giftigt, att giftet ackumuleras i kroppen över tid och att giftigheten ökar med mängden salt man får i sig. Frågan ser ut att ha lämnats obesvarad, men jag har ingen aning om hur frågor i EU-parlamentet hanteras eller besvaras.

https://www.europarl.europa.eu/doceo...004484_SV.html

Tacksam för vettiga upplysningar!
Det är ett klumpförebyggande medel.

Järn binder väldigt hårt till cyanid, så ett akut motgift mot cyanidförgiftning i form av kaliumcyanid, eller liknande, är lösliga järnsalter. Jag vill minnas att järnsulfat har använts. Det binder sig till cyangruppen, och frisätter inte cyaniden i kroppen.
Citera
2023-12-19, 17:21
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Coolt att de är "anticaking agents"

* från meningen "Sodium, potassium and calcium ferrocyanide (E 535, 536 and 538) are anticaking agents authorised as food additives in the EU" från artikeln "Re‐evaluation of sodium ferrocyanide (E 535), potassium ferrocyanide (E 536) and calcium ferrocyanide (E 538) as food additives", 2018.
Citera
2023-12-19, 17:26
  #6
Medlem
noll.con.trolls avatar
* Cyanid får ENDAST användas i salt i Sverige, inte i några andra livsmedelsprodukter. Varför?

Guldstjärna till den som har svaret på just den frågan 🙂

Min gissning: det är för giftigt för att används överallt.
Citera
2023-12-19, 18:20
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
* Cyanid får ENDAST användas i salt i Sverige, inte i några andra livsmedelsprodukter. Varför?

Guldstjärna till den som har svaret på just den frågan 🙂

Min gissning: det är för giftigt för att används överallt.
Varför de använder det skrev ju du i TS.

Och sen när ett ämne har ett LD50 värde på 3g/per KG, så är det inte klassat som gift ens, för att få kallas för gift, så måste det vara 20g och LD50 och det kommer inte ens nära.
Du verkar hakat upp dig svårt på ordet cyanid och sen inte inser skillnaden.

Jag skulle nog vara mer rädd för vissa livsmedel som kan bilda vätecyanid än dessa.
För att om du ska uppnå dödlig dos av dessa cyanider, så dör du av saltet före.
__________________
Senast redigerad av klyban 2023-12-19 kl. 18:23.
Citera
2023-12-19, 18:27
  #8
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför de använder det skrev ju du i TS.

Och sen när ett ämne har ett LD50 värde på 3g/per KG, så är det inte klassat som gift ens, för att få kallas för gift, så måste det vara 20g och LD50 och det kommer inte ens nära.
Du verkar hakat upp dig svårt på ordet cyanid och sen inte inser skillnaden.

Jag skulle nog vara mer rädd för vissa livsmedel som kan bilda vätecyanid än dessa.
För att om du ska uppnå dödlig dos av dessa cyanider, så dör du av saltet före.

Testa att svara på frågan som står i fetstil. Du får guldstjärna om du klarar det! Varför är det förbjudet att använda cyanidvarianterna i andra livsmedel?
Citera
2023-12-19, 18:30
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Testa att svara på frågan som står i fetstil. Du får guldstjärna om du klarar det! Varför är det förbjudet att använda cyanidvarianterna i andra livsmedel?
Behövs inte klumpförebyggas på det sättet och på salt ingen oro att någon ska förgifta sig pga de dör av salter före.

Du verkar rätt besatt.
Citera
2023-12-19, 18:34
  #10
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Testa att svara på frågan som står i fetstil. Du får guldstjärna om du klarar det! Varför är det förbjudet att använda cyanidvarianterna i andra livsmedel?

Varför tror du att det är förbjudet? Källa?
Citera
2023-12-19, 18:40
  #11
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Behövs inte klumpförebyggas på det sättet och på salt ingen oro att någon ska förgifta sig pga de dör av salter före.

Du verkar rätt besatt.

Besatt, nja... jag är en konspirationsteoretiker av rang, så jag brukar brukar piggna till när jag hör talas om gifter i livsmedel, massinjiceringar och dylikt. Det hör till mitt jobb 🙂

Ett ordentligt gräv i detta hade gissningsvis resulterat i en del spännande resultat.
Citera
2023-12-19, 18:41
  #12
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Varför tror du att det är förbjudet? Källa?

"Framställs syntetiskt. Klumpförbyggande medel. Får endast användas till salt."


Källa:
https://www.livsmedelsverket.se/livs...iumferrocyanid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback