2023-12-19, 19:26
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
En gnutta sanning i form av lite planerat åldrande och en stor svätt med KungPungPat. Då tål det att tänkas på att för flera tusen år fanns det kanske batterier som var bättre än de vi har tillgång till idag. Det är kanske är troligt att våra förfäder fick hjälp kanske? Hjälp utifrån... Eh? Tåls att tänkas på.

Är det inte vettigare att experimentera med bilbatterier istället? De finns ju i princip gratis överallt. Jag har ett bilbatteri, laddas via en liten 80W-panel och ger lite 12V DC vid ett eventuellt strömavbrott samt laddar alla mina prylar året runt.

Jag såg en äkta nörd som en gång förklarade hur man skapar ett batteri som aldrig tar slut.
Han gick runt och samlade specifika stenar som stoppades i en cylinder tillsammans med något pulver .. sen skickade han in ström i batteriet, sen höll han upp det och förklara att batteriet tar inte slut.
Det var nån sällsynt videointervju med en man som måste veta hur allt fungerar vilket gjorde han till ett geni som verkade privat eftersom batterier som aldrig tar slut får han ju inte sälja utan att batteriindustrierna sätter pris på huvut hans.

Bra ide det där med solcell. Ska också köpa solcell även om små vindkraftsverk hade varit bättre när solen inte lyser fast vinden blåser. Att kombinera vind och solkrAft är nog optimalt.. men självklart har jag batterier och vill även ha ättika eller vinäger nu för att testa vilka fördelar det kan finnas med ett krukbatteri jämfört med butiksbatterier.
Citera
2023-12-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tror mig ha läst att dessa så kallade batterier var lite fel gjorda för att de skulle fungera bra.
Om de användes för att förgylla andra metaller kanske det inte spelade någon roll.

Järn och koppar med valfri surt funkar ett tag men slutar rätt snabbt att ge något vettigt.

Vinäger på nätet brukar vara engelska för ättika...

Fast det är nog troligare att det var vinäger. Att isolera ättiksyran ur vinägern kunde man nog inte på den tiden.
Citera
2023-12-19, 20:28
Medlem
Klas-Vegass avatar
Vill minnas att jag sett elektriciteten i en potatis kan driva en lysdiod. Det finns lite ström i mycket är poängen.
Citera
2023-12-19, 20:34
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Fast det är nog troligare att det var vinäger. Att isolera ättiksyran ur vinägern kunde man nog inte på den tiden.

Kunde man bygga stora pyramidformade elgeneratorer för att ge alla människor el.. så kanske vi inte har mer iQ i nutid när du kan köpa aktier i elbolag istället och hoppas att dom plundrar Jorden snabbare så att aktierna stiger så att du har råd med dyrare el.

Jag vill inte vara beroende av nått elbolag, solsken, vind eller ens vinäger.. men att greppa hur mina förfäder gjorde för att bygga batterier och vilken kvalite dom har.. det tycker jag är intressant.. och jag tippar på att dom visste ett och annat om el som vi idag inte hajar för att elbolagen har tutat i oss att dom behöver få bli rika om dom säljer elen som dom skapar gratis, till folk som får jobba för att köpa el som ett vattenfall donerade gratis till elbolaget.
Citera
2023-12-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Kunde man bygga stora pyramidformade elgeneratorer för att ge alla människor el.. så kanske vi inte har mer iQ i nutid när du kan köpa aktier i elbolag istället och hoppas att dom plundrar Jorden snabbare så att aktierna stiger så att du har råd med dyrare el.

Jag vill inte vara beroende av nått elbolag, solsken, vind eller ens vinäger.. men att greppa hur mina förfäder gjorde för att bygga batterier och vilken kvalite dom har.. det tycker jag är intressant.. och jag tippar på att dom visste ett och annat om el som vi idag inte hajar för att elbolagen har tutat i oss att dom behöver få bli rika om dom säljer elen som dom skapar gratis, till folk som får jobba för att köpa el som ett vattenfall donerade gratis till elbolaget.

Fast det kunde dom inte.
Citera
2023-12-20, 00:07
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns faktiskt elektricitet i luften.
Men att utvinna den verkar omöjligt.

Pyramiderna kostade säkert mycket att bygga, den investeringen vill man ha igen, ungefär som våra kärnkraftverk.

Köp en solpanel, det tar ungefär 7 år att få igen pengarna, en vindsnurra i det lilla formatet kanske 30 år?

Batterierna hittades i Bagdad, om det var batterier...

Allt är energi rättare sagt. Även syre som inte syns.

Klart att det var batterier, fast egentligen en ritning på teknologi som folket i framtiden dvs vi, kanske kan dra nytta av om vi testar istället för att fantisera om hur fria och intelligenta vi är jämfört med folk som nog såg det som att dela med sig av fröer efter skörd.. fast våra förfäder visade oss batterier istället , i hopp om att vi skulle haja att slaveri aldrig avslutades, och att det första man lär en slav är att slaven är fri redan, med rätt att betala lönen för el, tak över huvudet och mat i magen..
och att de fria förfäderna var slavar till skillnad mot vad vi är ju lol.

Jag ska testa iaf att bygga några batterier och testa.
Känns lite som att det var exakt det som våra förfäder ville.. och kanske har jag då billiga batterier som räcker i flera år.
Citera
2023-12-20, 00:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag har länge tänkt på dom där batterierna som har hittats i Egypten, dem som gjordes av lerkrukor fyllda med något syrligt som vinäger?.. och för att skapa plusspol och minuspol så användes två specifika metaller som blev en stång i mitten av krukan och en metallring.. och då genereras tydligen elektrisitet genom det syrliga och genom metallerna.

Vem har testat batteriernas kapacitet?

Jag tänker att nån garanterat måste ha testat att bygga ett sånt batteri för att testa kapaciteten, eller hur?

Vet inte ens vad man skulle säga om det visade sig att dom som byggde stora pyramidformade elgeneratorer för att ge alla människor gratis el.. om dom hade bättre batterier med längre livslängd för tusentals år sedan när dom inte brydde sig om att nån vill tjäna pengar på el som lätt kan skapas gratis.

Vad använde egyptierna dessa batterier till?
Citera
2023-12-20, 03:45
Medlem
Citat:
Jag har länge tänkt på dom där batterierna som har hittats i Egypten, dem som gjordes av lerkrukor fyllda med något syrligt som vinäger?.. och för att skapa plusspol och minuspol så användes två specifika metaller som blev en stång i mitten av krukan och en metallring.. och då genereras tydligen elektrisitet genom det syrliga och genom metallerna.

Vem har testat batteriernas kapacitet?

Jag tänker att nån garanterat måste ha testat att bygga ett sånt batteri för att testa kapaciteten, eller hur?

Vet inte ens vad man skulle säga om det visade sig att dom som byggde stora pyramidformade elgeneratorer för att ge alla människor gratis el.. om dom hade bättre batterier med längre livslängd för tusentals år sedan när dom inte brydde sig om att nån vill tjäna pengar på el som lätt kan skapas gratis.

Mythbusers lär ha testat detta "batteri".

Bagdad betteriet är förmodligen behållare för skriftrullar och inte något batteri.
Citera
2023-12-20, 03:58
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Mythbusers lär ha testat detta "batteri".

Bagdad betteriet är förmodligen behållare för skriftrullar och inte något batteri.

Dom har hittat dessa batterier på flera ställen.
På ett ställe var metalldelarna nerkörda i marken istället för i krukor.

Idioterna som låtsas vara vetenskapsmän har teorier om det kan vara batterier.. men dom var inte smarta nog att räkna ut att dom bara behövde en flätad kopparcylinder och en järnstång för att testa om det kommer ström ur krukan eller marken bara koppar och järn får skapa plus och minuspoler enligt våra förfäders instruktioner.
Citera
2023-12-20, 04:14
Medlem
Hmm, är man säkra ens att de användes just som batterier?

Du borde kolla upp Diamantbatterier.
Citera
2023-12-20, 05:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Man vet inte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery
In March 2012, Professor Elizabeth Stone of Stony Brook University, an expert on Iraqi archaeology, returning from the first archaeological expedition in Iraq after 20 years, stated that she does not know a single archaeologist who believed that these were batteries.

Från wikipedia-sidan.
Citera
2023-12-20, 05:53
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
In March 2012, Professor Elizabeth Stone of Stony Brook University, an expert on Iraqi archaeology, returning from the first archaeological expedition in Iraq after 20 years, stated that she does not know a single archaeologist who believed that these were batteries.

Från wikipedia-sidan.

Det är ju perfekt ju om man inte orkar testa om det är batterier.
Då kan man ju hitta på en teori istället och fortsätta tro.. lyckligt ovetandes om det var ett fungerande batteri eller inte.

Jag själv är mer praktisk och köper järnstång och koppar rör för att testa lite här och där, och se vad förfäderna hade för batterier när slaveri inte fanns som det gör idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in