• 1
  • 2
2023-12-19, 15:48
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag har länge tänkt på dom där batterierna som har hittats i Egypten, dem som gjordes av lerkrukor fyllda med något syrligt som vinäger?.. och för att skapa plusspol och minuspol så användes två specifika metaller som blev en stång i mitten av krukan och en metallring.. och då genereras tydligen elektrisitet genom det syrliga och genom metallerna.

Vem har testat batteriernas kapacitet?

Jag tänker att nån garanterat måste ha testat att bygga ett sånt batteri för att testa kapaciteten, eller hur?

Vet inte ens vad man skulle säga om det visade sig att dom som byggde stora pyramidformade elgeneratorer för att ge alla människor gratis el.. om dom hade bättre batterier med längre livslängd för tusentals år sedan när dom inte brydde sig om att nån vill tjäna pengar på el som lätt kan skapas gratis.
Citera
2023-12-19, 15:56
Medlem
Du menar Baghdad batteri?
Citera
2023-12-19, 16:04
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag har länge tänkt på dom där batterierna som har hittats i Egypten, dem som gjordes av lerkrukor fyllda med något syrligt som vinäger?.. och för att skapa plusspol och minuspol så användes två specifika metaller som blev en stång i mitten av krukan och en metallring.. och då genereras tydligen elektrisitet genom det syrliga och genom metallerna.

Vem har testat batteriernas kapacitet?

Jag tänker att nån garanterat måste ha testat att bygga ett sånt batteri för att testa kapaciteten, eller hur?

Vet inte ens vad man skulle säga om det visade sig att dom som byggde stora pyramidformade elgeneratorer för att ge alla människor gratis el.. om dom hade bättre batterier med längre livslängd för tusentals år sedan när dom inte brydde sig om att nån vill tjäna pengar på el som lätt kan skapas gratis.

Man vet inte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery
Citera
2023-12-19, 16:09
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Man vet inte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery

Är det ingen som har stoppat ner en metallstång i en flaska vinäger för att kolla?

Ja men om dom säger att dom inte vet så kan man väl räkna med att det blir bra batteri som kan vara värt att bygga inför eventuella strömavbrott.
Citera
2023-12-19, 16:21
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Är det ingen som har stoppat ner en metallstång i en flaska vinäger för att kolla?

Ja men om dom säger att dom inte vet så kan man väl räkna med att det blir bra batteri som kan vara värt att bygga inför eventuella strömavbrott.
Fick inte alla göra ett sånt batteri i skolan? Det var ju någon slags laboration på kemin, och inget man fick ta med hem. Men det blev ju några volt och räckte för att tända någon liten lysdiod vill jag minnas.

Jag är inte säker på vad fördelen skulle vara med att bygga egna batterier i händelse av strömavbrott, jämfört med att i så fall bara köpa en bunt bilbatterier istället. Det känns bra mycket stabilare och är i princip samma teknologi fast i mer modern tappning. Och därmed mer effektivt och pålitligt.
Citera
2023-12-19, 16:50
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Fick inte alla göra ett sånt batteri i skolan? Det var ju någon slags laboration på kemin, och inget man fick ta med hem. Men det blev ju några volt och räckte för att tända någon liten lysdiod vill jag minnas.

Jag är inte säker på vad fördelen skulle vara med att bygga egna batterier i händelse av strömavbrott, jämfört med att i så fall bara köpa en bunt bilbatterier istället. Det känns bra mycket stabilare och är i princip samma teknologi fast i mer modern tappning. Och därmed mer effektivt och pålitligt.

Frågan är om dagens batterier ens är bättre när dom alla är designade för att ta slut eventuellt.

Lixom hur länge förblir ättika syrligt? Några år?
Borde inte krukbatteriet räcka i några år då innan vinägern/ättikan måste bytas ut?

Tåls att tänkas på.

Att lagra batterier är en självklarhet men det skadar inte att ha ett elverk också, och fler metoder för att få fram el.

Enligt min teori så är dagens batteri fyllda med nå skräp som ska laddas ur så snabbt som möjligt.. annars hade vi köpt färre av deras produkter.
Citera
2023-12-19, 16:51
Medlem
Citat:

Jag kan garantera dig att det inte blir bra nog för att göra någon som helst nytta vid ett strömavbrott.

Köp litium eller blybatterier istället. Ingen idé att stå och koka ihop någon vinägersoppa i alla fall.
Citera
2023-12-19, 17:09
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Frågan är om dagens batterier ens är bättre när dom alla är designade för att ta slut eventuellt.

Borde inte krukbatteriet räcka i några år då innan vinägern/ättikan måste bytas ut?

Tåls att tänkas på.

Att lagra batterier är en självklarhet men det skadar inte att ha ett elverk också, och fler metoder för att få fram el.

Enligt min teori så är dagens batteri fyllda med nå skräp som ska laddas ur så snabbt som möjligt.. annars hade vi köpt färre av deras produkter.
Fast, hur då designade för att ta slut? Ett bilbatteri från Biltema går väl på ett par hundralappar. För att det ska vara billigt och man har därmed stoppat i billiga komponenter. Det är ju inte direkt som att Biltema hyrt in någon expert för att se till att man i tillverkningen inte gör att de ska hålla för länge. Batterier på konsumentmarknaden anses ju som förbrukningsartiklar. Och är prissatta därefter.

NASA däremot använder ju knappast batterier från Biltema i sina rymdraketer. Det är klart att det finns batterier för industrin som håller en helt annan kvalitet. Men då får man ju betala därefter också. Ättika och ett par järnbitar har självklart inte samma kvalitet som NASAs batterier.

Nu råkar jag vara hyfsat kass på kemi. Men det lilla man fick lära sig i skolan var att elektronerna hittar en väg över till andra polen på ett eller annat vis ändå i ett klassiskt batteri. Vilket var förklaringen på högstadienivå till varför helt fräscha oanvända batterier bli oanvändbara efter några år om man sparar dom på hyllan. Vilket leder mig att tro att även om du bygger egna egyptiska batterier hemma i källaren kommer de bli oanvändbara efter några år. Däremot kan du väl säkert ha ättikan på dunk och börja montera batterierna när det väl blir strömavbrott.

Det senare låter ju lite omständigt och opraktiskt som någon slags nödlösning. Dessutom lär du behöva flera hundra (alternativt väldigt stora) kärl för att få någon el att tala om. Så om elektricitet är en hög prioritering vid strömavbrott skulle jag nog hellre bita i sura äpplet och investera i industriella batterier avsedda för reservkraft.
Citera
2023-12-19, 17:17
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Jag kan garantera dig att det inte blir bra nog för att göra någon som helst nytta vid ett strömavbrott.

Köp litium eller blybatterier istället. Ingen idé att stå och koka ihop någon vinägersoppa i alla fall.

Jag tror mer på att hälla citronsyra i vinäger som slutar generera el. Om det fungerar så.
Citera
2023-12-19, 17:22
Medlem
Kapacitet har ju två sidor, totalt energiinnehåll och strömuttag över tid.

Problemet med två metallstavar är att när ett lager oxid har bildats minskar kontakten mellan kemikalierna (inre resistansen ökar) och effektuttaget sjunker drastiskt. Batterier som är uppbyggda på det sättet ska helst bestå av många tunna lager så att ytan blir större.

Men energiinnehållet är troligen rätt ok. Om man ska driva något strömsnålt.
Citera
2023-12-19, 18:56
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kapacitet har ju två sidor, totalt energiinnehåll och strömuttag över tid.

Problemet med två metallstavar är att när ett lager oxid har bildats minskar kontakten mellan kemikalierna (inre resistansen ökar) och effektuttaget sjunker drastiskt. Batterier som är uppbyggda på det sättet ska helst bestå av många tunna lager så att ytan blir större.

Men energiinnehållet är troligen rätt ok. Om man ska driva något strömsnålt.
Tror mig ha läst att dessa så kallade batterier var lite fel gjorda för att de skulle fungera bra.
Om de användes för att förgylla andra metaller kanske det inte spelade någon roll.

Järn och koppar med valfri surt funkar ett tag men slutar rätt snabbt att ge något vettigt.

Vinäger på nätet brukar vara engelska för ättika...
Citera
2023-12-19, 19:04
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Tåls att tänkas på.

En gnutta sanning i form av lite planerat åldrande och en stor svätt med KungPungPat. Då tål det att tänkas på att för flera tusen år fanns det kanske batterier som var bättre än de vi har tillgång till idag. Det är kanske är troligt att våra förfäder fick hjälp kanske? Hjälp utifrån... Eh? Tåls att tänkas på.

Är det inte vettigare att experimentera med bilbatterier istället? De finns ju i princip gratis överallt. Jag har ett bilbatteri, laddas via en liten 80W-panel och ger lite 12V DC vid ett eventuellt strömavbrott samt laddar alla mina prylar året runt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in