Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-21, 15:56
  #1
Medlem
Min tax är inne på sitt andra jaktår men denna säsongen har hon nästan enbart drivit hare.
Finns det något sätt att få min tax att börja prioritera rådjur istället?
Citera
2023-12-21, 15:59
  #2
Avstängd
Negreritvs avatar
Skaffa lite rådjursskinn och rådjursbajs och egga hunden med det?
Citera
2023-12-21, 16:09
  #3
Medlem
Dra ett spår med rådjurspäls/kött/inälvor.
Ta ut hunden till startpunkten, ge specifikt kommandoord: SÖK! RÅDJUR! och i slutet av spåret finns det godis/belöning och repetera kommanoordet där så det associeras.
Citera
2023-12-21, 16:34
  #4
Medlem
Hur ska jag bete mig när hon väl driver hare? Bör jag plocka bort henne direkt eller ska man låta henne driva? Ska man be någon att stjuta hare för henne och sedan skrämma henne med den?
Citera
2023-12-21, 16:37
  #5
Medlem
Måste vara sjukt mycket enklare att ändra på menyn i stugan
Citera
2023-12-21, 16:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Måste vara sjukt mycket enklare att ändra på menyn i stugan
Handlar inte enbart om vad som ska ätas, utan vad som är roligt att jaga. Tycker inte de är hälften så roligt att jaga hare som enbart springer på vägar och öppna fält.
Citera
2023-12-21, 16:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumriken999
Handlar inte enbart om vad som ska ätas, utan vad som är roligt att jaga. Tycker inte de är hälften så roligt att jaga hare som enbart springer på vägar och öppna fält.
Såklart så, njut av möjligheten till jakt med vännen
Citera
2023-12-21, 17:10
  #8
Medlem
Rodjas avatar
Är inte taxen en grythund?
Citera
2023-12-21, 17:46
  #9
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Är inte taxen en grythund?
Är min första tanke också. Varför annars dessa korta ben.

Annars gillar alla hundar jag känner och har känt att både jaga rådjur och harar/kaniner.

Men vilken möjligheter har en tax att springa ikapp ett rådjur med de långa benen taxen har? Glädjs åt att din tax är intelligent.
Citera
2023-12-21, 18:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Är min första tanke också. Varför annars dessa korta ben.

Annars gillar alla hundar jag känner och har känt att både jaga rådjur och harar/kaniner.

Men vilken möjligheter har en tax att springa ikapp ett rådjur med de långa benen taxen har? Glädjs åt att din tax är intelligent.

Att jaga rådjur är bra mycket lättare för en tax än att jaga hare. Tanken är ju att de ska vara långsamma så att rådjuret har bra koll på vart hunden är och därför buktar fint. Ja de gillar ju att jaga både rådjur, hare och även räv ibland, men då det varit så mycket hardrev på sistånde är jag rädd att hon helt slopat rådjur. Kanske värt att nämna att vi har haft lodjur i området så rådjuren markerna är inte riktigt lika rådjurstäta som de en gång varit.

Som tur är snöar de ju idag så imorgon blir de att släppa taxen på färka rådjursslag iallafall.
Citera
2023-12-21, 18:32
  #11
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumriken999
Att jaga rådjur är bra mycket lättare för en tax än att jaga hare. Tanken är ju att de ska vara långsamma så att rådjuret har bra koll på vart hunden är och därför buktar fint. Ja de gillar ju att jaga både rådjur, hare och även räv ibland, men då det varit så mycket hardrev på sistånde är jag rädd att hon helt slopat rådjur. Kanske värt att nämna att vi har haft lodjur i området så rådjuren markerna är inte riktigt lika rådjurstäta som de en gång varit.

Som tur är snöar de ju idag så imorgon blir de att släppa taxen på färka rådjursslag iallafall.
Är det första året/åren med rådjursjakt? Eller menar du att taxen bytt smak?
Citera
2023-12-21, 18:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Är inte taxen en grythund?
Jo, om man frågar kineserna. Men det gäller nog fler raser... Gärna med lök och bambuskott.

Till Ts. Klövar och annat skit som blir över när nån skjutit, brukar mina bekanta som är jägare dra spår med i bushen.
Hundar är fulla med instinkter, men är i grunden dumma i huvet! Det gäller att "programmera" dom så att de utnyttjar sin potential. Det finns tusen jävla raser som framavlats på sina egenskaper, ändå står 98% och luktar på en lyktstolpe utan att veta vad det är som triggar. Hundar med jakt i sig kan jaga fjärilar, eftersom den redan är mätt på frolic.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback