2023-12-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Lite spartansk i fråga om exempelvis krocksäkerhet och bekvämlighet men prisvärd. God framkomlighet och överraskande trevlig att köra.

Kanske inte lika driftsäker som motsvarande Honda, men knappast heller sämre än exempelvis motsvarande VW.
Väl ingen annan bil som är så dålig som en VAG-bil.
Citera
2023-12-25, 13:20
Medlem
Ingen erfarenhet av "tvåan" men väl av "ettan", och den lär väl inte blivit sämre, svarare tvärt om.
Med lite större och grövre däck står sig i alla fall "ettan" väl vid lätt offroad med sin enkla men fungerande 4x4 och låga första växel.
Dock inte lika vass i spenaten som Lada Niva, som lirar i samma klass.
Citera
2023-12-25, 13:36
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Lite spartansk i fråga om exempelvis krocksäkerhet och bekvämlighet men prisvärd. God framkomlighet och överraskande trevlig att köra.

Kanske inte lika driftsäker som motsvarande Honda, men knappast heller sämre än exempelvis motsvarande VW.

Den är ju betydligt høgre ratad än den bilen som Flat kør nu. Denna får hela tre stjärnor:

https://www.euroncap.com/en/results/dacia/duster/29898

Så ett byte skulle åtminstone øka den totala trafiksäkerheten betydligt.
Citera
2023-12-25, 13:47
Medlem
KastadHenduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Vet du varför han sålde den?
Vet att det inte var nått haveri i alla fall, tror de var missnöjda överlag med bilen från dag 1. Men vet inte exakt vad som gjorde att de tog beslutet att sälja. Det var en årsmodell -17 eller -18.
Citera
2023-12-25, 16:49
Medlem
Haha köra en dacia? Nu har du verkligen gett upp livet.
Citera
2023-12-25, 18:14
Medlem
Huntsmans avatar
Detta är väl den största nackdelen med Flashback...
TS efterfrågar ju INTE "tuffa" oneliners av folk som aldrig suttit i en Dacia Duster, men lik förbannat kommer det massor av dylika hjärndöda inspel ändå.

Svara inte om du inte kan något alls om ämnet. Att det ska vara så svårt..?

Nåväl, från en som kört & ägt Dacia Duster i flera år så kan jag med facit i hand säga att den inte gjort mig besviken.
Hade nog aldrig köpt en, Toyota är mitt favoritmärke, men så fick jag ärva en & förutom service & slitdelar har det inte varit ett enda fel på bilen i nu snart 9000 mil.

Det enda jag inte gillar är att man inte kan koppla ur antispinnfunktionen, samt relativt högt vägljud, särskilt med vinterdäck.
Annars så är den rymlig, relativt bränslesnål & framförallt pålitlig.
Sedan verkar de vara eftertraktade på begagnatmarknaden.

Så, tummen upp från mig.
Citera
2023-12-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompilingCode
Haha köra en dacia? Nu har du verkligen gett upp livet.

Haha, nej men jag har fattat grejen.
Citera
2023-12-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Detta är väl den största nackdelen med Flashback...
TS efterfrågar ju INTE "tuffa" oneliners av folk som aldrig suttit i en Dacia Duster, men lik förbannat kommer det massor av dylika hjärndöda inspel ändå.

Svara inte om du inte kan något alls om ämnet. Att det ska vara så svårt..?

Nåväl, från en som kört & ägt Dacia Duster i flera år så kan jag med facit i hand säga att den inte gjort mig besviken.
Hade nog aldrig köpt en, Toyota är mitt favoritmärke, men så fick jag ärva en & förutom service & slitdelar har det inte varit ett enda fel på bilen i nu snart 9000 mil.

Det enda jag inte gillar är att man inte kan koppla ur antispinnfunktionen, samt relativt högt vägljud, särskilt med vinterdäck.
Annars så är den rymlig, relativt bränslesnål & framförallt pålitlig.
Sedan verkar de vara eftertraktade på begagnatmarknaden.

Så, tummen upp från mig.

Tack för din input! Toyota gör bra bilar men en RAV-4 med låga mil är tyvärr utanför min budget. Har bara kört en äldre RAV4 och den ormade sig mycket på vägen tyckte jag. Har sett någon knapp för antispinn eller det kanske är antisladd som går att stänga av? Vet inte skillnaden på dem om jag ska vara ärlig. Fyrhjulsdriften på Dustern är som mycket annat i bilen, beprövad Renault/Nissanteknik. Just 4wd systemet ska vara samma som hos Nissan X-trail.
Citera
2023-12-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Den är ju betydligt høgre ratad än den bilen som Flat kør nu. Denna får hela tre stjärnor:

https://www.euroncap.com/en/results/dacia/duster/29898

Så ett byte skulle åtminstone øka den totala trafiksäkerheten betydligt.

Fel, min Zoe har 5 stjärnor i Euroncap. Att Dustern endast har tre stjärnor beror till största del på avsaknaden av autobroms och sämre fotgängarskydd. Zoe har inte heller autobroms.
Senast redigerad av flat7 2023-12-25 kl. 18:57.
Citera
2023-12-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Spring! Så långt du kan, motorlampor och verkstadsbesök i en aldrig sinande ström, som sprillans ny har den visst ett existensberättigande och mycket trevlig att köra! Var bara beredd på att det du spar i inköp går åt i en rask takt på underhåll.

Är det fel på alla motorer/motorstyrning i Dustern eller kan du vara mer specifik? Vilken av motorerna syftar du till, dieseln (som sitter i massor av bilmärken), 1.2tce vet jag har problem med kedjesmörjningen, 1.6sce, 1.3tce 130hk, 1.3tce 150hk, 1.0 tce?
Citera
2023-12-25, 19:06
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Tack för din input! Toyota gör bra bilar men en RAV-4 med låga mil är tyvärr utanför min budget. Har bara kört en äldre RAV4 och den ormade sig mycket på vägen tyckte jag. Har sett någon knapp för antispinn eller det kanske är antisladd som går att stänga av? Vet inte skillnaden på dem om jag ska vara ärlig. Fyrhjulsdriften på Dustern är som mycket annat i bilen, beprövad Renault/Nissanteknik. Just 4wd systemet ska vara samma som hos Nissan X-trail.

Min är extremt basic utrustad, det finns säkert Dusters där det går att koppla ur.
Jag har bara typ elhissar fram, samt AC. Den har antisladd som ej heller går att koppla ur.

Den har inte heller utetempmätare vilket jag kan sakna, samt larmar inte när spolarvätskan håller på ta slut utan det märker man bara plötsligt.

Sedan trodde jag att 50 liters tankrymd skulle vara för lite, men på Duster är det tydligen rätt välkänt att det går att klämma i runt 60 liter om man inte har för bråttom när man tankar.
Tankar jag proppfullt så får jag då ut över 90 mils räckvidd innan bränslelampan lyser.

Att sänka ljusbilden görs med ett manuellt vred under ratten, framstolen ställs in helt mekaniskt, men fördelen med enkla, beprövade lösningar är ju då att saker inte går sönder så lätt.
Citera
2023-12-25, 19:13
Medlem
R5As avatar
Varje gång jag hamnar bakom dacia ägare så är det en mardröm. Dom är alltid efterblivna, krypkör 40 km under hastighetsgränsen och skapar trafikfaror.
Vem fan går in till bilhandlaren och säger ”Jag vill ha en sån där Dacia”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in