2023-12-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Finns det kötthäst? Alltså häst som föds upp enbart för köttproduktion?
Inte i Sverige
Citera
2023-12-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Nej, ytterst få. Det är gamla travhästar man äter. Kommar man sist på rommetravet blir det gustavs direkt (typ 1 mil från borlänge) Vilka gladiatorer.

Såhär inför jul så ökar efterfrågan så då få både 5 och 4 komma till slakt....ibland 3an också, man investerar ca 500 000 på en travhäst, sen slaktar man den.

JA det finns kötthästar. Finns ingen annan logik.
Snarare så att dom 3 åringar som ej presterat som dom ska slaktas
Citera
2023-12-28, 15:00
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktarian76
Inget fel på höstkött men man vill och ska enligt lag få veta vad man stoppar i sig. Så om de "bara" märkt köttet så hade det inte varit något problem.

Läste eller såg för några år sedan att det "försvinner" uppemot 11 000 hästar i Sverige årligen. Alltså hästar som skulle slaktats och förverkats genom förbränning/begravning. Det för att de dött med för höga halter mediciner, sjukdomar eller annat som inte gör de lämpliga som föda. Men tydligen slinker de med i mattillverkningen. Har man inga registrerade inköp på hästkött så kan man ju inte heter deklarera det som innehåll i sina produkter.

Klart som fan man vill veta vad man stoppar i sig, kommentarer som "inget fel på hästkött" är helt onödiga i sammanhanget. Sen är dessa hästar som kommer ifrån något okänt land garanterat fullproppade med kemiska preparat.
Citera
2023-12-28, 15:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Det var Miljökontoret i Borlänge som gjorde kontroll på ett parti på 15 kilo kebabkött, som visade sig innehålla mellan 5 och 30 procent hästkött. Resterande omhändertaget kött var tillverkat vid samma datum i september.

Köttet beslagtogs och belades med säljförbud eftersom märkningen är vilseledande och köttet är osäkert ur livsmedelssynpunkt, enligt inspektionen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...eholl-hastkott

https://sverigesradio.se/artikel/keb...far-saljforbud

Någon som vet mer? Gissar att det inte är det enda det fuskas med.
Förstår inte varför vi inte skulle kunna äta hästkött i Sverige. Hästar har förmodligen färre parasiter än kor och köttet smakar himla gott.

Jag har säkert ätit hundratals Karins Lasagne innan de ändrade på receptet. Ja ni kanske kommer ihåg den findusskandalen när de hade hästkött i lasagnen. Det var mycket gott och fina köttbitar/färs. Idag är det bara brosk och ben och skit i Karins lasagne, går inte att äta.

Hur som helst en hästkött-tournedo eller rökt, skivat hästkött som smörgåspålägg är delikat. Jag ser inte varför vi skulle behöva oroa oss, så länge köttet kontrolleras lika hårt.
Citera
2023-12-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad gör man med köttet från anabola travhästar då? Kremerar dem?

Kattmat
Citera
2023-12-28, 16:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Hoppas hästköttet var halal.
Citera
2023-12-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Det finns kötthästar, det är inte anabola travhästar man äter. Jepp gustavskorv med färsk limpa är bland det godaste man kan äta, allra mest utomhus med termoskaffe.

Intressant påstående. Du menar att det finns hästar som föds upp för humankonsumtion -"kötthästar" enligt din egen terminologi....?

Jag förutsätter att du kan länka till något som stödjer din utsaga?
Citera
2023-12-29, 01:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Intressant påstående. Du menar att det finns hästar som föds upp för humankonsumtion -"kötthästar" enligt din egen terminologi....?

Jag förutsätter att du kan länka till något som stödjer din utsaga?
Gustafskorv och Gustafs pålägg rökt hästkött är till för konsumtion, ja, och finns varje vecka i mitt livs chark-hylla.

Fler produkter: https://gustafskorv.se/
Där står även info om hästkött. Det är ett rent, säkert kött för mänsklig konsumtion, ja.
Citera
2023-12-29, 08:18
Medlem
3Godisars avatar
jag vet att jag har handalt hästkött på ICA..
"hamburgerkött" kallades det.
Citera
2023-12-29, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Gustafskorv och Gustafs pålägg rökt hästkött är till för konsumtion, ja, och finns varje vecka i mitt livs chark-hylla.

Det var inte frågan. Läs igen.
Jag vände mig mot påståendet att det skulle finnas "kötthästar" som föds upp med syftet att att bli mat. Det är just detta påståendet som behöver beläggas. Ge mig en länk så jag kan läsa vidare om denna hittills okända uppfödning.

Eller, är det uttjänta sporthästar man väljer att äta? Varför slaktas en sporthäst?

Sällan på grund av hög ålder, det kan jag lova dig - och "hög ålder" är för övrigt inte ett kriterie för "bra kött", det hoppas jag du förstår...?

Nej, sporthästar slaktas bort i förtid på grund av kroniska hältor, respiratoriska problem eller andra sjukdomar. Antingen det, eller också kasseras djuren för att dom inte är tillräckligt bra på det dom var tänkta till: inte tillräckligt snabba, tillräckligt elastiska eller tillräckligt villiga att arbeta efter människans krav.

Men först vaccineras dom!

Mot stelkramp, mot abortvirus, mot botulism - och mot influensa.

Citat:
Ovaccinerade hästar har startförbud. Tävlande hästar har startförbud fram till den åttonde dagen efter genomförd B-vaccination. Den behöver då alltså innan ha fått sin första spruta, A-vaccinationen, intervallet till B-vaccinationen är sedan 21-56 dagar. Mellan B och C-vaccinationen är intervallet 90-180 dagar. Direkt efter C-vaccinationen har hästen åter startförbud i åtta dagar. Överskrids de 180 dagarna mellan B och C-vaccination måste hästen grundvaccineras med A+B+C-vaccination enligt ovan.

Och dom vaccineras ofta, och genom hela livet!

Citat:
Minsta intervallet för revaccination enligt TR ligger på en gång per år, men en stark rekommendation är att revaccinera alla hästar var sjätte månad. För hästar under 4 års ålder rekommenderas 1:a revaccination redan efter 6 månader. Detsamma gäller för för aktivt tävlande hästar samt vid influensautbrott. Detta gäller, förutom enligt ovan, även hästar som av en eller annan anledning förflyttas ofta. Se till att ha koll som hästägare vad som gäller för just din häst!

https://prevet.se/grundvaccination-hast/

Därefter medicineras dom! Speciellt problemhästarna som kommer att slaktas i förtid genomgår oftast mängder med behandlingar innan beslutet tas att avliva dem.

Våra vanligaste antiinflammatoriska och smärtstillande veterinärpreparat ger livslång slaktkarens.

Alltså: en enda behandling, och hästen måste bort ur livsmedelskedjan. För alltid!
Ja, om det skrivs in korrekt i hästens pass.

Hästpassystemet sköts nämligen inte som det skall - här finns både slarv och medvetet fusk.
Ja, i Sverige. Utomlands är det ännu värre.

Citat:
Kontrollkampanj i europeiska slakterier visar att hästköttsbedrägerierna fortsätter.
---
För utländska hästar visade runt en femtedel av passen spår av förfalskning, enligt ett pressmeddelande från Europol.

https://www.atl.nu/hastpasskontroll-...avslojade-fusk

Men, redan slappheten kring hur dessa preparat hanteras skapar osäkerhet.

Fenybutazon - vårt allra vanligaste smärtstillande och antiinflammatoriska veterinärmedicinska preparat hanteras av hästägaren själv, och allt för få är medvetna om riskerna med preparatet.
Det administreras som löst pulver i hästens krubba, och det räcker att en annan häst kommer in i samma box och äter kvarlämnad mat - eller bara slickar ur en tom krubba för att
ämnet skall överföras.

En enda dos ger livslång slaktkarens, men hästpasset är rent...

Spelar det någon roll?
Just den aktiva substansen i Fenybutazon metaboliserar till ett ämne som går ut i djurets kropp och stannar för evigt.
Ämnet är känt för att ge dödlig blodsjukdom hos människor som äter kontaminerat hästkött:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aplastisk_anemi

Vidare misstänks preparatet kunna vara cancerogent hos människan efter att ha metaboliserats hos häst.

Jag kan hålla på ett tag - men notera att hästägaren kan vara helt ovetande om att hans eller hennes häst råkat få preparat med livstids karens.

Plegecil är ett sådant preparat. Himla smidig pasta i lättjobbade tuber - för mild sedering av häst. Används i stor utsträckning vid obehagliga/smärtsamma undersökningar - och förskrivning skall såklart föras in i hästens pass. Men, när preparatet driver omkring i hästsverige utanför veterinärernas receptblock?
Somliga hovslagare har ett private stash i bilen och ger krångliga hästar en liten klick - för att göra sitt egna jobb lite lättare - och säkrare.

Bang! 6 månaders slaktkarens. Utan att det finns med i hästpasset. Ofta utan att hästägaren ens vet om det.

Som sagt, det finns mycket som brister, men låt mig ta upp ytterligare en gigantisk brist med hästpass och humankonsumtion av hästkött:

Kravet att föra in behandlingar i hästpasset gäller bara de preparat som IDAG finns med på hästlistan. Skulle någon annat, hävdvunnen behandling genom ny forskning eller genom upptäckten av kombinations- eller kaskadeffekter göra så att tidigare bedömt säkra preparat behöver föras upp på häsrlistan - så är det ingen som vet vilken häst som behandlats med vad.

Citat:
Fler produkter: https://gustafskorv.se/
Där står även info om hästkött. Det är ett rent, säkert kött för mänsklig konsumtion, ja.

Nej.
Tvärt om, faktiskt. Jag håller det som det mest riskabla köttet att äta - tack vare naiviteten och slarvet hos svenska hästägare och det kriminella fusket hos utländska aktörer.

Det var du som tog upp en specifik aktör i branschen.
Är du medveten om att köttet dom använder även importeras utifrån?
Så alldeles oavsett svenska hästägares slarv och oförstånd så utsätts företagets kunder för det kontinentaleuropeiska hästkött där man bedömer att minst 20% av volymen har manipulerade hästpass.

Vad döljer sig bakom dagens fusk?
Citera
2023-12-29, 09:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det var inte frågan.
JISTANES vilken ordlavin!

Snälla säg inte att du tror att gamla sporthästar blir till saftigt smörgåspålägg?
Skrattar ihjäl mig!
Citera
2023-12-29, 10:14
Medlem
Citat:
JISTANES vilken ordlavin!

Snälla säg inte att du tror att gamla sporthästar blir till saftigt smörgåspålägg?
Skrattar ihjäl mig!

Visst, förminska mig för att jag är påläst, engagerad och vill förmedla kunskap - varsågod. Det slår liksom tillbaka på dig själv.

Jag är väl insatt i vad som sker i branchen sedan decennier tillbaka - och jag vet också hur man får vilket skitkött som helst att framstå som "saftigt" när man öppnar konsumentförpackningen.

Istället för att skratta ihjäl dig - lägg upp lite referenser och länkar till varifrån du själv tror att hästkött till humankonsumtion kommer ifrån.

Speciellt anläggningar som föder upp "kötthästar" enkom för slakt. Just den biten intresserar mig massor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in