Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-28, 17:43
  #1
Medlem
halfbloodprinces avatar
Kommer ihåg på 90-talet och en bit in på 00-talet att det alltid fanns lokala provskjutningar av fyrverkerier i orten där jag växte upp. Har nu själv barn o kom att tänka på hur roligt det var att åka och kolla på dessa. Jag försökte hitta information men kammade verkligen noll. Är det någon som vet om dessa provskjutningar fortfarande anordnas eller om de helt upphört? Jag kommer inte själv ihåg om det var Svea eller någon av de större tillverkarna som höll i evenemangen eller om det helt enkelt var den lokala återförsäljaren. Men hade varit kul att höra om någon varit och tittat på en provskjutning på senare år och vem som höll i den, samt om någon vet var man i så fall kan hitta information om evenemang.
Citera
2023-12-28, 17:46
  #2
Avstängd
CitrusInYourEyes avatar
Aldrig varit med om några provskjutningar, däremot så var det vanligt förr att företag och skrytiga grannar brassade på nyår påsk och framförallt Valborsgfyrvekerier.

Slå på ljudstystemet och storbildstv´n

https://youtu.be/y88jS1LNFww
Citera
2023-12-28, 17:56
  #3
Medlem
fittslems avatar
Provskjutningar sker väl fortfarande i orten? Då i form av mindre darviniskt-begåvade indivder ofta från spännande kulturer som skjuter raketer mot varandra.

Varför dom gör detta är en gåta. Men där har du provskjutningar iallafall. Bara att åka till Tensta eller annat ghetto.
Citera
2023-12-28, 18:24
  #4
Medlem
halfbloodprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Provskjutningar sker väl fortfarande i orten? Då i form av mindre darviniskt-begåvade indivder ofta från spännande kulturer som skjuter raketer mot varandra.

Varför dom gör detta är en gåta. Men där har du provskjutningar iallafall. Bara att åka till Tensta eller annat ghetto.


Jo, bor granne med en park där det pågått lite improviserade provskjutningar, men tack för tipset..
Citera
2023-12-28, 18:27
  #5
Medlem
Var nyss på en i Norra Stockholm.
Citera
2023-12-28, 18:32
  #6
Medlem
Importörer/grossister av fyrverkeri brukar ha "provskjutningar" för sina återförsäljare så dom
vet vad dom saluför.
__________________
Senast redigerad av Balderis 2023-12-28 kl. 18:35.
Citera
2023-12-28, 20:24
  #7
Avstängd
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Importörer/grossister av fyrverkeri brukar ha "provskjutningar" för sina återförsäljare så dom
vet vad dom saluför.

Vilka återförsäljare och vart gör dom det, i Sverige tänker jag nu.
Citera
2023-12-28, 22:03
  #8
Medlem
NoelFBs avatar
Många återförsäljare och importörer som kör provskjutningar i mellandagarna.

Tex

Fyrverkerigården skjuter imorgon

Fyrverkeryfabriken skjuter den 30e

Funke Sweden skjuter den 30e

Linders skjut igår sen + alla lokala så finns fullt med provskjutningar att gå att se på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback