Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-28, 21:59
  #1
Medlem
Kaenkelberries avatar
Har en liten plätt i trädgården om ungefär 5kvm där det står en präktig ek modell större (tänk Sparbankens gamla logga..). Således Eklöv som ju innebär att garvsyran från dess löv gör jorden sur. Platsen är halvskuggig.
Jag lyckas väl med krokusar o nån murgröna men har gått bet på mesta andra - jag har provat med sommarblommor, lin och allt möjligt annat. Allt dör över tid.
Några tips på nått?
Citera
2023-12-28, 22:10
  #2
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Har en liten plätt i trädgården om ungefär 5kvm där det står en präktig ek modell större (tänk Sparbankens gamla logga..). Således Eklöv som ju innebär att garvsyran från dess löv gör jorden sur. Platsen är halvskuggig.
Jag lyckas väl med krokusar o nån murgröna men har gått bet på mesta andra - jag har provat med sommarblommor, lin och allt möjligt annat. Allt dör över tid.
Några tips på nått?

Tyvärr; inte mycket som fungerar där.
Prova klätterhortensia.
Annars är du nog hänvisad till murgröna eller Vinca minor (Vintergröna).
Citera
2023-12-28, 23:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Har en liten plätt i trädgården om ungefär 5kvm där det står en präktig ek modell större (tänk Sparbankens gamla logga..). Således Eklöv som ju innebär att garvsyran från dess löv gör jorden sur. Platsen är halvskuggig.
Jag lyckas väl med krokusar o nån murgröna men har gått bet på mesta andra - jag har provat med sommarblommor, lin och allt möjligt annat. Allt dör över tid.
Några tips på nått?

Det finns ganska mycket att odla..

sök på "surjordsväxter för skuggigt läge" så kommer du säkert hitta många växter som passar exakt i din trädgård.

Under träd kan du skapa en vacker lundmiljö-googla för inspiration!

Lycka till!
Citera
2023-12-28, 23:56
  #4
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddOdlare
Det finns ganska mycket att odla..

sök på "surjordsväxter för skuggigt läge" så kommer du säkert hitta många växter som passar exakt i din trädgård.

Under träd kan du skapa en vacker lundmiljö-googla för inspiration!

Lycka till!

Tack så mycket ! Jag har kollat på perenner som skall tåla sur jord men samtliga av dessa har misslyckats..
gläds iallafall åt i princip en heltäckande yta utav krokus framåt vårkanten ! Jag skall kolla in lundmiljö. God fortsättning
Citera
2023-12-29, 00:08
  #5
Medlem
pn222jws avatar
Eklöven kan du brygga te på - https://www.acornherbschool.com/oak
Citera
2023-12-31, 01:10
  #6
Medlem
Rhododendron, vintergrön dessutom!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback