Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-30, 04:30
  #1
Avstängd
Låt oss säga att jag har en stor mängd kolsyrad dryck i en stor behållare.

Hur ska jag göra för att drycken ska behålla sin fräschör?

Tråden ligger i "Vetenskap" så "stor" kan betyda vad som helst. Allt från 0,5 liter flaska till kubikbox.
Citera
2023-12-30, 04:40
  #2
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Låt oss säga att jag har en stor mängd kolsyrad dryck i en stor behållare.

Hur ska jag göra för att drycken ska behålla sin fräschör?

Tråden ligger i "Vetenskap" så "stor" kan betyda vad som helst. Allt från 0,5 liter flaska till kubikbox.

Man ser till att den står under tryck, annars kryper kolsyran ur vätskan och sedan vidare ut i atmosfären.
Citera
2023-12-30, 04:42
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Man ser till att den står under tryck, annars kryper kolsyran ur vätskan och sedan vidare ut i atmosfären.
Undertryck alltså att man pumpar ut alla eventuella gaser från behållaren genom den öppning som finns?
Citera
2023-12-30, 04:44
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Undertryck alltså att man pumpar ut alla eventuella gaser från behållaren genom den öppning som finns?

Hahaha, nä tvärt om.
Du måste ha ett övertryck i behållaren för att kolsyran inte ska krypa ur vätskan (öl eller läskeblask till exempel).
Citera
2023-12-30, 04:48
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Hahaha, nä tvärt om.
Du måste ha ett övertryck i behållaren för att kolsyran inte ska krypa ur vätskan (öl eller läskeblask till exempel).
Kan man bättra på genom att pumpa in mer gaser genom den öppning som finns? Går det bra med vanlig luft? Jag har tillgång till en kompressor för traktordäck.
Citera
2023-12-30, 04:54
  #6
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Kan man bättra på genom att pumpa in mer gaser genom den öppning som finns? Går det bra med vanlig luft? Jag har tillgång till en kompressor för traktordäck.

I princip ja, men tänker du dricka skiten senare så skulle jag rekommendera livsmedelsgas, annars tillför du ämnen som förstör hållbarheten och som kanske inte är så nyttiga.
Citera
2023-12-30, 04:56
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
I princip ja, men tänker du dricka skiten senare så skulle jag rekommendera livsmedelsgas, annars tillför du ämnen som förstör hållbarheten och som kanske inte är så nyttiga.
Livsluft har man ju hört talas om. Vad är livsmedelsgas?
Citera
2023-12-30, 04:58
  #8
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Livsluft har man ju hört talas om. Vad är livsmedelsgas?
Det tycker jag att du kan ta reda på själv.
https://www.google.com/search?q=livs...hrome&ie=UTF-8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback