Citat:
Ursprungligen postat av
brukstjack
Fattar, ni har växt upp med lilla sportspegeln, där nån fryntlig dalmas förespråkade att ett toalettbesök "i spåret" lämpligast utförs direkt i skidbyxan. Jag är inte här för att invalidera era fekaliepreferenser, men... visst är det väl superuppenbart för alla som konsumerar skidsport att det är en totalt jävla obetydlig skitsport som enbart är relevant för att det är en av få sporter vi ens har en liten chans i?
Yes, yes.. här lämnar vi lite utrymme för rasism. Låt oss stanna upp och ha en circlejerk om hur fantastiskt vårt folk är. Det hade väl i och för sig kanske funkat bättre om det inte var för att vi är... fucking sämre än Norge. Norge. Nej på riktigt. Norge.
Hah! Du är en sån som föredrar hard facts, okej, det ultimata beviset för att skidåkning är en jävla fakesport med näst till inga utövare som konkurerar om pallplatser, det ter sig marginellt svårare än att konkurera på den inhemska tennisscenen i Rhodesia på 70-talet, eller för att citera Wikipedia: "Av Sveriges 185 världscupssegrar genom tiderna har 131 kommit från Tärnabyåkare".. men det är väl rimligt med tanke på vilken metropol Tärnaby är svara du? Tärnaby har 468 invånare. Fyrahundrasextioåttatusen? Nej... Fyra hundra! Sextio! Åtta! Invånare!
Asså vi pratar inte ens Stockholm eller Göteborg. Om Simrishamn öppnade ett skidgymnasium skulle dom kunna dominera skidsporten i övermorgon.
Att skidsport, och vintersporter överlag, är idrotter med relativt få utövare tror jag ingen förnekar utom de mest hänggivna fantasterna. Men även de inser nog innerst inne att t ex längd är en minimal företeelse globalt.
Dock håller jag inte med ditt argument om att det ska vara så dåligt att få stryk av Norge, då får nog de flesta länder krypa till korset i många internationellt stora grenar. Norge har Ingebritsen och Warholm, där kanske Duplantis kan utmana lite men stavhopp är ju "skitsport" jämfört med löpning sett till utövare. Haaland med flera.. de spöar oss i Handboll och så vidare. Norge är ett fantastiskt bra idrottsland sett till att dom bara har en 5 miljoner invånare.