Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-01, 14:16
  #13
Medlem
Jag får också sådana meddelanden då och då. Jag har dock aldrig blivit av med pengar eller märkt någonting med mina enheter. Jag har trott att det är trams. Vad ska en hacker ha för nytta av mina lösenord?
Citera
2024-01-01, 14:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Jag får också sådana meddelanden då och då. Jag har dock aldrig blivit av med pengar eller märkt någonting med mina enheter. Jag har trott att det är trams. Vad ska en hacker ha för nytta av mina lösenord?
Givetvis har hackers nytta av dina lösenord. De kan komma åt dig genom dem och med det räknas dina pengar. Eller snoka men då bör det finnas personligt motiv. När det gäller det ekonomiska så är det inte som om de kollar upp ens ekonomi först så även människor med mindre pengar kan utsättas. Läste själv via Dumpen hur en individ som interagerar med en av pedofilerna, fått betala 11000 för att få tillbaka sitt mailkonto.

Reflekterade dock inte om att det stod att TS nämner mail där han får påståenden om att ha hackats.vilket kan vara någon form av spam kanske.

Ett lösenord informerades jag om befann sig i en databas över läckta lösenord. Enda gången jag fått liknande information och jag tänker därmed att det är just med I databas för t.ex brute force attacker.
Citera
2024-01-01, 15:19
  #15
Medlem
Byta hotmail osv känns som ett väldigt stor sak att behöva göra. Och har haft samma mail i typ 25år på något sätt lär de ju komma åt sakerna. Frågan är bara hur. Men ja tvåstegsverifiering är aktiverat på typ allting nu där det finns så förhoppningsvis ger de väll upp snart.
Citera
2024-01-01, 15:37
  #16
Medlem
snusnegers avatar
sluta ha password123 som lösenkod, det kan vara en god begynnelse
Citera
2024-01-01, 15:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusneger
sluta ha password123 som lösenkod, det kan vara en god begynnelse

Har väldigt svåra lösenord så är knappast det så du kan vara lugn är 12 långt och blandat med stora och små bokstäver samt siffror och speciall tecken.
Citera
2024-01-01, 17:13
  #18
Medlem
Nu hände det igen på Playstation kontot trots två stegs verifiering så kom de in på kontot och mitt konto blev låst. Har nu bytat lösenord och så igen men hur fan lyckas dem
Citera
2024-01-01, 17:29
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle87
Nu hände det igen på Playstation kontot trots två stegs verifiering så kom de in på kontot och mitt konto blev låst. Har nu bytat lösenord och så igen men hur fan lyckas dem

Har du bytt lösenord på ditt mejlkonto och ordnat med två-faktors inloggning där?
Citera
2024-01-01, 18:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle87
Nu hände det igen på Playstation kontot trots två stegs verifiering så kom de in på kontot och mitt konto blev låst. Har nu bytat lösenord och så igen men hur fan lyckas dem
Med tanke på dina svenskakunskaper kombinerat med att du inte väntar vidare teknisk kanske du bara borde dra in någon närstående i det hela?

Du kommer ju till synes ingenstans med detta.
Citera
2024-01-01, 19:06
  #21
Medlem
Kör du online så kan det ju vara någon tjänst via Playstation som vill koppla upp, exempelvis Steam, Discord etc etc

Du fick en fråga tidigare om du använde VPN, men misstänker att du inte gör det då du använder Hotmail/Outlook/Gmail vilket är det sämsta valet av klienter. Registrera en ny mail på ProtonMail och vidarebefordra din Outlook till den.
Citera
2024-01-01, 23:25
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenokejda
Har du bytt lösenord på ditt mejlkonto och ordnat med två-faktors inloggning där?

Ja det har jag gjort. Är ingen som försökt komma åt min mail nu på ett tag i alla fall så får hoppas på att det håller i sig så här. Förhoppningsvis lugnar det väll ner sig nu. Kan inte göra mer just nu känns det som.
Citera
2024-01-01, 23:26
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4nd3r50n
Kör du online så kan det ju vara någon tjänst via Playstation som vill koppla upp, exempelvis Steam, Discord etc etc

Du fick en fråga tidigare om du använde VPN, men misstänker att du inte gör det då du använder Hotmail/Outlook/Gmail vilket är det sämsta valet av klienter. Registrera en ny mail på ProtonMail och vidarebefordra din Outlook till den.

Nej använder inte vpn, har inte känt att jag har haft behov av det. Gör bara små saker på telefon och dator numera. Men kanske borde skaffa det ändå. Tack för tipset med proton
__________________
Senast redigerad av Jolle87 2024-01-01 kl. 23:30.
Citera
2024-01-01, 23:28
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Med tanke på dina svenskakunskaper kombinerat med att du inte väntar vidare teknisk kanske du bara borde dra in någon närstående i det hela?

Du kommer ju till synes ingenstans med detta.

Är inget fel på mina svenska kunskaper men tack för omtanken. Och någon närstående behövs inte iheller då jag klarar mig fint själv. Dock är min kunskap kring att bli utsatt för hacking inte speciellt stor, där av frågar jag för att kanske få reda på lite mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback