Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-01, 01:09
  #1
Medlem
Hej jag får hela tiden mail om att mina konton har loggats in från andra länder osv. Jag har gjort vad jag kan tycker jag formaterat om datorn installerat om hela telefonen. Och ändrat lösenord på allting men det bara fortsätter trots jag har formaterat och ändrat lösenord. Har virus scannat osv också men den hittar inget på verken dator eller telefon. Det är allt ifrån mina mail adresser till Playstation konton till PayPal,youtube och massa andra sidor som de kommer åt hela tiden. Är livrädd för att det ska sluta med att jag får mitt bank konto kapat också. Vad ska jag göra? Och hur kommer de åt det hela tiden om och om igen. Tacksam för hjälp
Citera
2024-01-01, 01:13
  #2
Medlem
FarbrorVs avatar
Använd tvåfaktorsautentisering på dina mailadresser.

[En säkerhetsfunktion som kräver två former av identifiering för att ge tillgång till ett konto eller enhet. Detta kan till exempel vara en kod som skickas via SMS eller en app. 2FA ger ett extra lager säkerhet för att förhindra obehörig åtkomst.]
Citera
2024-01-01, 01:13
  #3
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle87
Hej jag får hela tiden mail om att mina konton har loggats in från andra länder osv.
Står det försök till inloggning eller att inloggning faktiskt skett?
Citera
2024-01-01, 01:17
  #4
Avstängd
Loveletter666s avatar
Använd bättre lösenord

Minst typ åtta tecken inkl minst två specialare och någon stor bokstav

Jag har en formel för lösenord så jag behöver bara tänka på den och så har jag lösenordet (unikt) för varje sajt eller app. Givetvis kan någon luska ut min formel om de kommer åt minst två lösen, men det lär ofta snart märkas samt har jag synnerligen komplicerade lösen för (huvud)mail

BankID ser jag nästan som skitsamma, men det är ju en risk för sig. Jag föredrar hursomhelst att se till att de inte kommer in med sina kommandon i telefonen/datorn i första taget

Passa dig för alla erbjudanden
__________________
Senast redigerad av Loveletter666 2024-01-01 kl. 01:20.
Citera
2024-01-01, 01:20
  #5
Medlem
Det är både och men mest är det försök, men de hade full kontroll över i stort sätt alla mina konton innan jag formaterade om allting. Har tvåstegsverifiering på de ställen där det går vilket gör det svårare för dem. Men känns ändå jobbigt att det händer ständigt. Och känns som det bara är en tidsfråga innan man får allt hackat igen :/ tycker jag är så noga med att aldrig trycka på länkar jag ej vet vart de leder och så men på något sätt har de ju kommit åt mina lösenord och kan fortfarande göra trots jag bytar.
Citera
2024-01-01, 01:21
  #6
Avstängd
Loveletter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle87
Det är både och men mest är det försök, men de hade full kontroll över i stort sätt alla mina konton innan jag formaterade om allting. Har tvåstegsverifiering på de ställen där det går vilket gör det svårare för dem. Men känns ändå jobbigt att det händer ständigt. Och känns som det bara är en tidsfråga innan man får allt hackat igen :/ tycker jag är så noga med att aldrig trycka på länkar jag ej vet vart de leder och så men på något sätt har de ju kommit åt mina lösenord och kan fortfarande göra trots jag bytar.
Berätta mer om symtomen du upptäckt
Citera
2024-01-01, 01:39
  #7
Medlem
Det som händer är att jag får mail dagligen om att ett inloggnings försök har gjorts eller så kommer det att jag har loggat in på en ny enhet och då är det ofta ifrån Portugal,Irak eller Tunisien, och det kommer koder skickat på sms och på mail hela tiden som man behöver använda för att logga in. Sedan måste jag hålla på och återställa mitt konto och sen har jag kontroll över det igen en stund. Google har det hänt flest gånger på samt mina hotmails. Youtube blev jag bannad på osv. Nu senast var det playstation kontot både mitt eget och min sons. Hände för någon timme sedan.
Citera
2024-01-01, 02:32
  #8
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle87
Det som händer är att jag får mail dagligen om att ett inloggnings försök har gjorts eller så kommer det att jag har loggat in på en ny enhet och då är det ofta ifrån Portugal,Irak eller Tunisien, och det kommer koder skickat på sms och på mail hela tiden som man behöver använda för att logga in. Sedan måste jag hålla på och återställa mitt konto och sen har jag kontroll över det igen en stund. Google har det hänt flest gånger på samt mina hotmails. Youtube blev jag bannad på osv. Nu senast var det playstation kontot både mitt eget och min sons. Hände för någon timme sedan.

Sätt två faktor på allt. Allt du kan tänka dig. Alla kommersiella nätbaserade system, sociala nätverk och liknande stödjer tvåfaktorsautentisering.

Hänge dig ett par timmar med detta en kväll så får du bukt på problemet.

Jag hade samma på Facebook och Instagram. Snackade på tvåfaktorsautentisering på alla mina konton och vips så försvann alla suspekta inloggningsförsök.
Citera
2024-01-01, 02:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Blir också hackad hela tiden. Dem har tagit mina pengar med.
Hur?
Jag bryr mig ingenting om säkerhet och blir aldrig av med något. Då kollade jag för en tio år sedan efter allsköns jäkla sätt via YouTube videor och annat hur man skulle kolla om ens dator var hackad och fick svaret att den var det. Alltså när man går in i själva datorn istället för skrivbordet när man startar upp den. Är väl tio år sedan och sedan var det inte mer med det (jag vet inte hur man slänger ut hackare).

Kolla upp sådant och lös problemet. Eller lev med whatever jag inte ser som jag gjorde.

https://m.youtube.com/results?sp=mAE...ter+is+hacked+
Citera
2024-01-01, 03:32
  #10
Medlem
Använder du vpn? Blir något stulet?
Citera
2024-01-01, 04:46
  #11
Avstängd
Loveletter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle87
Det är både och men mest är det försök, men de hade full kontroll över i stort sätt alla mina konton innan jag formaterade om allting. Har tvåstegsverifiering på de ställen där det går vilket gör det svårare för dem. Men känns ändå jobbigt att det händer ständigt. Och känns som det bara är en tidsfråga innan man får allt hackat igen :/ tycker jag är så noga med att aldrig trycka på länkar jag ej vet vart de leder och så men på något sätt har de ju kommit åt mina lösenord och kan fortfarande göra trots jag bytar.
låter som det kan vara värt att formatera igen när du upptäcker deras intrång, sen ta en paus på ett antal dygn gällande online aktiviteter. Sedan undersök. Fanns det verkligen aktivitet på dina konton, loggade någon in medans du garanterat inte hade varit ute på nöt osv

Jag skulle nog gärna förutsatt att de största risken att man glömt något själv
__________________
Senast redigerad av Loveletter666 2024-01-01 kl. 04:50.
Citera
2024-01-01, 09:31
  #12
Medlem
musttomtes avatar
Du måste nog tyvärr byta hotmail, outlook och gmail samt dela dessa inte med någon. Ska du ut på nätet och härja använd en proton adress eller någon annan tjänst.

Jag byte dessa här över och delar inte med någon sajt online som inte har med dessa att göra och problemen upphörde. Det svider jag vet men vad ska man göra...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback